Gå til innhold

G101 1.0TD oppstilling

Ranger emnet


fsl

Anbefalte innlegg

Tøft, jeg så en del bilder av den der:) Sinnsykt artig det var å kjøre..det var andre gangen jeg var der:) Hadde litt problemer med festeplata til wastegaten som hadde knekt, grunnet materialtrøtthet: Så vi kjørte med alt ifra 1.7 til 0.4 bars ladetrykk<3 Jeg vet ikke hva slags effekt jeg har, men er ikke mer enn 48 hk orginalt, da klarte jeg med en passasjer 0-100 på 25 sek:) den klarte ikke mer enn 130 km\t etter gps:) Rett før twinturbo bygget gikk den 0-100 med tre stykker i på 13 Sek:) Og jeg klarte turtalsperren på 5gir:) 5500rpm og 170 km\t:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Føler det er på tide med litt bilder fra Charade prosjektet mitt...Fant også en del bilder ifra de første oppgraderingene som ble gjort..

 

DSC00210.jpg

DSC00222.jpg

DSC00224.jpg

DSC00294.jpg

Dette ble den første oppgraderingen som ble gjort...Bygde grenrør og monterte en VGT turbo fra en nyere diesel, med A/R 42 kompressorhus. Dette ble gjort fordi den lille orginale turboen ikke klarte og levere nokk luft til og fylle opp rørgate og intercooler...Fullt trykk med interooler og orginal turbo ble oppnådd ved rundt 4000o/min. Med den nye turboen og grenrør ble fult trykk oppnådd ved rundt 2000o/min. Denne oppgaderingen var den som var mest merkbar, kjørte fortsatt på orginalt trykk(0.7bar)

 

DSC00300.jpg

DSC00299.jpg

DSC00303.jpg

DSC00304.jpg

DSC00305.jpg

DSC00307.jpg

DSC00308.jpg

DSC00309.jpg

Den neste oppgraderingen ble og bygge ett nytt innsug med litt flow...Det orginale innsuget er elendig oppbygd og med altfor små kanaler... Denne oppgraderingen merker jeg litt til, kjørte fortsatt på samma trykket...

 

Oppsettet fungerte veldig bra, tidlig trykk oppbyggning, Ladetrykket lå på rundt 1.2bar, selv med helt orginal bunndel. Toppen ble også portet i samme stund som innsuget ble bygd.

Men mye vil ha mere, så en til turbo ble montert i serie med den første...

DSC00743.jpg

Det var nå ting begynte og skje:) Trykkoppbygningen ble enda tidligere:) Begynte og lade allerde rundt 12-1500o/min...Med dette oppsettet endret jeg utvekslinga til vannpumpa og og monterte større radiator(saab 9000 turbo) Kjørte med dette oppsettet 1.7bar på orginal innmat...Aldri hatt et eneste problem med bunndelen på disse motorene, så de tåler masse..Savkheten en toppen, disse sprekker mellom ventilene ved høy varme og ladetrykk...

DSC00351.jpg Her ser dere en av toppene:) Sprakk helt igjennom til vannkanalen 2 dager før avreise til Artic Circel Raceway...

DSC00801.jpg Bilde dagen før avreise:)

 

Bilen kom seg helskinnet frem til Mo I Rana...

DSC00838.jpg

Her ett bilde ifra sikkerhetsjekk:)

DSC05036.jpg

Gledet meg som en unge til og komme utpå:)

DSC04905.jpg

DSC04907.jpg

Bilen så jo ut som en dass, men motor rommet trakk litt oppmerksomhet:)

 

CIMG3848.jpg

CIMG3849.jpg

Slik skjer med slanger og rør med ett ladetrykk på 2bar:) Justerte trykket opp på banen, og fungerte nesten uten ett eneste feilslag...Eneste som skjedde var att ett vannrør fikk en sprek i seg pågrunn av materialtrøtthet. Så etter tre dager med skikkelig hardkjøring, kjørte heat oppimot 1.5 time i strekk med kjappe passasjerbytt, kan jeg ikke si at denne lille dieselmotoren er noe dårlige greier:)

 

Turen gikk hjemover igjen, svingte innom trondheim for litt besøk...Skulle rygge inn i tunet, med sving på hjula, så skjedde dettte...

CIMG3864.jpg

Her hadde bilen holdt turen opp og 3 dagers banekjøring med skikkelig dårlige drivknuter...Knatret noe sinnsykt under sving:)

Men litt rygging taklet de ikke:)

CIMG3862.jpg

Godt en har med seg verktøy på tur:)

 

Ett par måned etter denne turen tok clutchen kvelden+ masse rust i karroseri så bilen ble hugget...Men motoren ble strippet for deler og sendt på huggeren:) Neste prosjekt er blitt en golf mk1 tdi med compound turbo oppsett, elektrisk tørrsump, +++++...Blir nok et innlegg under vw kategorien senere...

 

Takk for denne gang:)

Endret av DanielH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at denne er død.. Håper vi får høre mer fra deg på Daihatsu-fronten, for dette var et skikkelig rått bygg! Møtte deg på disse tider i fjor på E18 sikkert litt nord for Arendal/Tvedestrand. Tror jeg kjørte beige KE70, men det er jo så lenge siden at jeg selv ikke husker engang :P

 

Meld deg inn i VACN hvis du ikke er der og sleng ut noe info om Golfen ;)

 

Rørbygget og turbodeler, har du fortsatt det? :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår