Gå til innhold

Ulyd fra bakaksling

Ranger emnet


Queen of the Road

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Toyota Previa 2,4 1994 modell, og igår havarerte den, begynte med en uling bakfra en plass, og det ble bare verre og verre. Høres ut som når man kjører en hjullaster for fort, kan ikke beskrive lyden på noen annen måte, fin var den i alle fall IKKE !!

 

Jeg skulle til Førde og hente unger, og da jeg kom til Førde ringte jeg NAF, og han kom og tok seg en runde med bilen.

 

Konklusjonen var, bilen er IKKE kjørbar, det er enten girkassa eller bakakselen.

 

Idag ringte de, og det var differensialen, eller bakaksel eller kardang, det var visst det samme.

 

Jeg frykter dette kan bli dyrt, noen som vet hva det koster å fikse sånt ?

 

Lyden kom helt plutselig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert differensialen som har havarert. Denne er nok kurant å bytte selv, og du får nok denne brukt i god stand til en rimelig penge hvis det er stiv aksel på disse bilene. Har ingen erfaring med denne bilen men har erfaring med 940 og da er det bare noen bolter så er hele stive akselen løsnet (alt understell fra mellomakselen og bakover, altså det som går på tvers av bilen der). Hvis du da får skaffet en fra samme bil, så er det bare å bolte på det. Jobben er nok gjordt på noen timer. Alt av drev og sånnt er gjemt inni differensialen da og du slipper å drive å ta ut masse tannhjul og skiver som ikke kommer på plass igjen riktig.

 

Du kan leie "gjør det selv" verksteder med løftebukk til en rimelig penge, og tilsammen blir nok dette 10% av det det måtte koste å få et verksted til å gjøre det. De bestiller kanskje nytt, og en helt ny bakaksel med diff kommer nok på 10-20 lapper hvis prisene er nogenlunde samme som på Volvo PLUSS jobb (nesten 1000 kr timen PLUSS moms). Hvis de bare trenger å bytte innmaten på differensialen så blir det nok noe billigere i deler, men da tar det lengre tid og det går mye mer penger i jobben.

 

Men er bare å få de til å skrive ut et skriftlig tilbud på jobben, så får du en pris først skriftlig, så slipper du å få et sjokk etterpå. Sålenge du har dette skriftlig på hva de skal bytte så kan de ikke kreve mer i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har jeg sjekka ut ting her, og Toyotaverkstedet i Førde ringt meg i går ettermiddag.

 

14-15000 for å reparere den, kanskje noe mindre når de vet hvilke lager eller hva det var han mente var gåent.

 

:scared

 

Det har ikke jeg råd til. Så jeg har sjekka nettet rundt og det er en her i området som har en komplett bakaksling med kardang og det hele og han prata om 3500 + mva.

 

Og det var visst enkelt å sette på plass også, i stedet for å skru fra hverandre masse deler og regne 9 timer på jobben som verkstedet i Førde gjorde.

 

Så nå venter jeg bare på telefon her....

 

Tror forresten bakakslingen er delt på denne type bil ??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg byttet selv. Jeg er ganske sta på akkurat det med verksted, at jeg vil heller fikse ting selv så jeg slipper de regningene. Seinest i går jobbet jeg hele ettermiddagen/kvelden med å bytte clutch, og det var uten tvil verd strevet.

 

Sett av lørdagen til å bytte diffen, og så tar du deg av det da. Parker bilen hos en kammerat som har en løftebukk, evt jekker du opp bilen og setter den på bukker.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er ikke jeg veldig bilkyndig, men har en samboer som er utdanna landbruksmekaniker, kanskje han kan fikse den ?

 

Er det lurest å bytte hele bakakslingen, eller bare kardangen ?? Tenkte på at om jeg bytter hele akslingen så er i alle fall alle delene i den gått like langt ??

 

Er teorien min helt på tryne ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe sikkert, men vil tro at din samboer skal klare det. :) Er jo gjerne sånn at en slitt del kan slite ut andre nye deler, men det er vel helst når de går sammen, eller at du f.eks. har to lagre som sitter på en aksling. Ville tatt en tur under bilen og sjekket hva som er ødelagt, og hva som ikke er ødelagt før du kjøper noe.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel mer kurant å bytte hele akslingen enn bare differensialen, men skal ikke si sikkert på din bil. Bremsekalipere og skiver er bare å ta av og flytte over når den nye akselen er montert, det er veldig kurant og er gjordt på 15 minutter per hjul.

 

Håndbrekkwaier kan være noe trøblete å få koblet og justert til på noen biler.

 

Utenom det så er det bare noen bolter som fester det til karrosseriet og boltene der mellomakselen går inn på differensialen (den akselen som kommer fra girkassa/motoren).

 

Det er hvertfall klart at skal man gjøre det så må bilen på løftebukk i arbeidshøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår