Gå til innhold

[Nesten Løst]: Audi A6 1995 Diverse problemer

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en Audi A6 som oljemåleren i dash ikke fungerer.

Noen som vet hvor denne sitter? Er en 2.6E.

Dessuten ligger den litt høyt på turtall (1200rpm) og kryper veldig med kassa i Drive.

Skal ikke bilen i teorien stå stille i Drive eller har jeg misforstått?

Noen som vet oljemengde på motoren på disse?

 

Takk for svar :-)

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hvor denne sitter. Men tomgangen skal ikke ligge så høyt, det er i alle fall sikkert. Kanskje på i begynnelsen av kaldstart, men turtallet skal gå ned relativt kjapt. Skal vel nesten stå stille i Drive ja, men være ''klar'' til å aksellerere. Oljemengden er 5 liter med filteret:)

'91 Audi 100 2,8E Quattro Sedan (C4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da er det noe rart.

Går det an å stille turtallet noe sted? Tittet under panseret, og finner veldig få muligheter til å stille ting. Finner ikke engang tomgangsventilen?

Det kan eventuelt ha sammenheng med at bilen kryper, da kassa merker at tourqen går opp.

 

Og har V6en kaldstartventil?

Dritt at Haynes ikke dekker disse motorene.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da er det noe rart.

Går det an å stille turtallet noe sted? Tittet under panseret, og finner veldig få muligheter til å stille ting. Finner ikke engang tomgangsventilen?

Det kan eventuelt ha sammenheng med at bilen kryper, da kassa merker at tourqen går opp.

 

Og har V6en kaldstartventil?

Dritt at Haynes ikke dekker disse motorene.

 

 

Tror du må stille med vagcom eller noe.

jeg satt å leket meg med ett handholdt diagnoseapparat og det endte med at jeg fikk ett par hunder rpm høyere tomgang uten å vite hva jeg dreiv med.. hehe. skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår koblet jeg til Vague-Com for å se om jeg fant noe nyttig.

Den fant:

 

Driver side Airbag: Restistanse too high.

Idle Control Valve: failure, intermittent

Breaklight 4F eller noe tilsvarende var den siste.

 

Så jeg lekte meg rundt i motorrommet og slet virkelig med å finne denne tomgangsventilen, da V6en naturlig nok er veldig ulik forrige bil, Audi 80 med ABK.

 

Fant den til slutt, og den så ut til å være låst i nesten åpen posisjon!

Spruta litt startgass osv på den, i håp om å få den til å fungere.

Satt den inn igjen, og nå var turtallet enda høyere, og bilen nøkket mer enn noen gang ved girskift og kjørte omtrent av seg selv!

Tok den ut igjen, og trakk den nesten helt ut, og da er rpm 800 (litt lavt), bilen kryper nesten ikke, og kassa girer mykt som et teppe fra ikea.

 

Den må nok byttes, da den ikke stiller seg selv, men det var en midlertidig løsning.

Nå er det fikse airbag og oljetemp igjen, oljetempen kom ikke opp i vague-com.

Noen som vet hva airbagfeieln kommer av? Jeg har lest at det kan være rattringen, mulig, siden bilen har trillet snart 290 000 km :-) Men den går som en klokke nå!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, jeg har to linselykter på hver side, men jeg får bare de to øverste til å lyse. Selv med hellys.

Er de to nederste bare til pynt?

 

 

Jeg kan med 100% sikkerhet si at det er tåkelys. bryter til de på bryterrekka i mittkonsollen. ved siden av tåkebaklys.

 

hos meg fungerer de uavhengig av andre lys. kan altså brukes sammen med både park,kort og langlys.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fant knappen i kveld ;)

hehe

 

Tomgangsregulatoren finner du om du tar av dekselet på motoren. Ta av innsugsrøret fra luftfilter til gasspjeldhuset. Om du da står ved passasjersiden, se på gasspjeldhuset etter en liten svart ca 5 cm rundt nesten som en liten motor som går inn i huset.

Den er festet med 2 umbraco og har en kabel som går inn.

Bare å skru den ut. Du kan sikkert sprute litt CRC inn i den, og trekke den inn og ut. Vær forsiktig å ikke trekke den for langt!

Da løsner den, og du må finne et hakk for den blanke tuppen så den fester seg igjen. Hos meg er den helt død, så om den er død hos deg også kan du dra den ca 3/4 til 4/5 ut, og sette den inn igjen så vil turtallet ligge ca 800-900rpm.

 

Det kan se ut som jeg greide å ødelegge lufttemperaturmåleren ved å sprute teflonspray i den (fordi jeg trodde det kanskje var tomgangen), vi får leke litt mer med Vague-Com!

 

Men den går ihvertfall som en drøm, nå er det litt ujevn eksos, og bytte den tomgangsventilen som gjenstår.

Og tømme "akvariet" i baklykten pga en liten sprekk ;)

Fy flate så god bil!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update.

Har vært på ferie i Lofoten, så har ikke fått gjort så mye.

I går fjernet jeg flensen på eksosen bak, da klammene var rustet istykker. Kappet de av med kappskive og kappet av utbøyingen på begge rør som er for den flensen, og vips smekk på med et skjøtestykke av kraftigere slaget = pen lyd og ingen lekk eksos!

 

I dag har jeg også vært å lekt litt i motorrommet, for å fikse tidligere rapporterte feil: Tomgangsventil og temperatur for luft.

 

Etter å hatt den tomgangsventilen ut x antall ganger, erklærer jeg den død. Jeg har sprayet CRC og startgass for det det er verdt uten hell.

Jeg fant derimot ut hvorfor jeg fikk meldingen om at Air temperature sensor var gått av dage, jeg hadde glemt å plugge inn kabelen sistgang :>

 

Jeg har en feil på airbaggen også, så den skal jeg se på i morgen.

Ellers skal jeg også få byttet bremseskivene bak også iløpet av uka. Eneste som irriterer meg er at automatkassa rapporterer Breaklight switch F is to Ground, og jeg aner ikke hvor denne sitter! Vi får lete på kassa iløpet av neste uke :S

 

Tomgangsventilen:

th.b27477317e.jpg

 

Tomgangsventil closeup:

 

th.9ac8697c39.jpg

 

Sensor for inntaksluft (som jeg glemte å plugge inn :S:

th.c0cb458555.jpg

 

 

Og til sist, om dette er en "Mini-synder" vet jeg ikke, men det har et eller annet med luftstyring/tilbakeslag denne også.

Den er merket med at luften kun går en vei, mot motoren.

 

th.22accbe0d9.jpg

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår