Gå til innhold

Bilen nykker/lugger ved av/på gass

Ranger emnet


b1rken

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid prøvd å funnet ut hva som gjør at min 95 modell mondeo nykker når jeg trør forsiktig på gassen og slepper gassen forsiktig (alle gir). Nykkingen kan beskrives som at når jeg kjører i 50km/t i 3 eller 4 gir, og trør lett og forsiktig ned gassen for å holde fartsgrensen i en liten oppoverbakke, eller slepper gassen i en nedoverbakke, så kjenner jeg en 2-3 nykk. På lavere gir er det verre. Litt overdrevet så kan det føles ut som bilen blir dratt framover og bakover.

 

Jeg har til nå byttet:

 

Plugger (orginale ford, eneste som duger vistnokk)

Pluggledning

Coil

MAF

Lambda

Plugget ledningen til EGR

Byttet TPS/ Gasspjeld sensor

Sjekket at den ikke suger falsk luft

Resatt minne/hjernen for å slette eventuelle feilkoder og for å lære den opp på ny utallige ganger

Gått over alle vakumslanger, satt slangeklemme på de som satt litt løst.

 

Siste ideen min er å bytte egr systemet. Hvertfall bulkheaden eller hva det heter. Den som sitter på torpedoveggen, med 3 dingser tilkoblet vakumsystemet. Pulse Air Solenoid Valve, Og to for egr systemet.

 

Noen som har flere tips til hvordan jeg kan bli kvitt min disse kenguru hoppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye på det nei. Har egentlig veldig lite peiling på bil. Men lærer litt etter hvert underveis.

 

Clutchen tar faktisk et godt stykke ute, så det kan godt være den er slitt. Du sa gearkasse med tilhørende, kan du forklare litt nærmere.

 

Men en ting som har streifet meg er at det muligens er dårlige motorfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert ikke gearkassen, men når jeg snakket om den så mente jeg clutch og det som er rundt den... ikke tenk for mye på gearkassen.

 

Men ja, det slo meg at det antagelig ikke er et drivstoff/luft problem.

 

Dersom bilen lugger og nykker pga ett eller annet så vil jo motoren bli "tvunget" med på det, enten det er motoren selv eller andre ting. Og da vil det høres på turtallet - akkurat som du bremser på gearen - du hører motoren endrer turtall, men årsaken har ikke noe med selve motoren å gjøre.

 

Det kan være drivverk, clutch, motorfester osv. Nå har jeg ikke kunnskap om denne bilen din, men motorfester kan du sjekke rimelig enkelt om de er tilgjengelige.

 

Du tester disse med et kubein eller spett. Prøv å beveg motorfestet og du vil kanskje lett se om det er slitasje i foringene. Kanskje krever det litt mer undersøkelse, men typisk er at du vil høre klunkelyd fra foringen dersom den er gåen. Er den bare litt slitt vil du merke det ved at foringen beveger seg unaturlig mye...

 

Men sjekk alt fra dekk og inn til gearkasse - test foringer, sjekk alle ledd og lager for slark og treghet. Det kan vær mye. Det kan selvsagt være et mer motor/elektronisk problem, men det trenger ikke være det.. Og etter alt du har gjort virker det som du har utelukket det meste. Kjøp en mekke-bok om bilen din "haynes"-bok. Dette får du på biltema eller bilxtra eller tilsvarende steder... torshov osv har det kanskje også...

 

lykke til da. ;)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med selve utløseren i clutchen også... har ikke peiling på dette, annet enn at jeg vet hvordan det virker, men ikke erfaring med feilsøking og symptomer på dette systemet...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for alle svar. Skal kjenne på litt foringer og ledd idag hvis jeg får tid. Så blir det å kjøpe de 3 vakum solenoidene som sitter på torpedoveggen neste gang jeg kjører forbi huggern. Har hatt endel pm's med en fra det britiske mondeo forumet, og dette fikset nykkingen hans.

 

Og Comadore. Jeg vet ikke hvordan de orionene er satt opp eller funker. Men på mondeoene så er det en ventil på sensor thingy på røret hvor servovæsken går. Slik at den skal skru opp turtallet når en svinger, siden da får motoren mer belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti at bilen lugger litt ved lite gasspådrag i liten hastighet på en mondeo 2,0 1994 som jeg hadde. Da koblet jeg bare bort den ene slange på EGR og den var fin (mener det var egr). Vet at flere har hatt dette problemet. Søk litt på mondeo forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har søkt i litt over 1 år nå :P Og jeg vet det er mange andre mondeo eiere som har samme problemet. Noen får problemet fisket ved å skifte coil, noen tennplugger, noen maf, noen lambda, noen pluggledninger. Jeg har testet det meste.

 

Det hjelper veldig lite / ingenting å plugge vakumledningen som går til EGR ventilen. Har også prøvd å suge i den ledningen for å se om EGR systemet virker som det skal, og det gjør det. Suger jeg hardt i slangen fra EGR ventilen så går bilen veeeldig lavt på turtall, nesten som den dør, helt til jeg slutter å suge. ¨

 

Prøvde å demontere EGR systemet fra delebilen, selv om jeg mener mitt er i orden, men det var så rustet fast at det ikke var håp om å få det løs.

 

Noen andre ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg kom på nå. Når jeg for noen dager siden holdt på å demontere litt fra delebilen, så jeg endel eire på noen av pinsa på multipluggen som går til dysene, tps og tomgangsregulatoren.

 

Når jeg kom hjem, så tok jeg å tittet på min multiplugg. Der var det enda verre enn i delebilen. Var noe hvitt drit i en god del av hullene i multipluggen, samt på pinsa. Jeg sprayet godt med elektronikkrens, men det løste det ikke opp. Renset pinsa og utsiden av hullene med en q-tips, men jeg fikk ikke rengjort det som var nedi hunn-kontakten. Følte nykkingen ble litt mindre etter jeg gjorde dette, men det kan være jeg bare inbiller meg det. For den er så absolutt ikke borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår