Gå til innhold

Forskrifter om speil (mont. på skjermene)

Ranger emnet


MaxXximA

Anbefalte innlegg

Siden eg, og flere andre, er interesserte i å montere speilene fremme på skjermene på våre veteranbiler, har eg forhørt meg litt med biltilsynet, og fått faxet over forskriftene som gjelder speil, og så har eg skrevet de inn her:

Eg har prøvd å utheve de punktene som eg ser på som viktigst, og satt strek under det som kan være "vanskeligst" å oppfylle...

Mine kommentarer er med rød skrift.

 

Under all teksten, har eg funnet noen bilder av speiler som er ment for montering på skjermene, og eg har satt rødt kryss på de som ikkje har fjæring/bøyelighet.

 

 

 

§27-1 GENERELT OM SPEIL

 

1.

Speil skal ha slik størrelse og være slik utformet og plassert at de gir tilstrekkelig utsyn bakover fra førerplassen.

 

 

2.

Speil skal være utført uten skarpe kanter, spisser m.v. og forøvrig slik at unødig fare ved berøring eller sammenstøt unngås.

 

Speil skal også være slik utført at gjenstående deler ikke er til unødig fare ved brudd på steder hvor slikt kan påregnes skje ved slag mot speilet.

 

Innvedig speil som er slik plassert at førerens eller passasjerens hode kan støte mot det under kollisjon e.l skal være slik konstruert at foten brekker, løsner, eller gir etter uten å etterlate skarpe kanter, spisser, e.l. når speilet bakfra (mot speilflaten) eller fra sidene, i ethvert plan innenfor en vinkel av 45¤grader over og under horisontalplanet gjennom speilets senter, utsettes for en kraft som er 40kp eller mer.

 

Utvendig speil som raget utenfor kjøretøyets utre begrensningslinje skal være slik konstruert at det gir etter og blir ført innenfor nevnte begrensningslinje når det utsettes for en kraft forfra eller bakfra, parallellt med kjøretøyets lengdeakse, som er 25kp eller mer.

 

Utvendig speil som er anbragt foran et vertikalplan midt mellom støtfangerens og frontrutens forreste punkt, vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse, skal være slik konstruert at de gir etter når de utsettes for en kraft forfra, parallellt med kjøretøyets lengdeakse, som er 25kp eller mer. Dette gjelder ikke for speil hvor huset er plassert helt ned til karosseriet i myk overgang fra dette uten fremspring e.l. og hvor speilets høyde ikke er større enn bredden.

Dette betyr at speilet må være flexibelt/fjæret, og ikkje boltet direkte fast i skjermen (se bilder lengre nede)

 

Speil skal være stillbart. Det skal være slik utført at innstillingen ikke forandres på grunn av rystelser som normalt vil kunne oppstå i kjøretøyet eller på grunn av trykket fra fartsvinden.

 

Innvendig speil og utvendig speil på den siden hvor rattet er anbragt, skal være slik utført at de kan innstilles uten hjelp av verktøy.

 

Speil skal være godt festet på kjøretøyet.

 

 

3.

Speilflaten skal være plan eller svakt konveks.

 

Krumningsradius for konveks speilflate skal ikke være mindre enn 1200mm. Speilflaten skal gjengi det reflekterende bilde på en tydelig måte uten nevneverdig forvrengning og slik at farger og lyssignaler kan identifiseres.

For speil med to eller flere speilflater, som er forskjøvet i en viss vinkel i forhold til hverandre for å oppnå større synsfelt, skal de skal de fastsatte krav til miniumumstørrelse på speilflaten og til synsfelt for de forskjellige kjøretøygrupper gjelde for hovedspeilflaten.

 

4.

Speil skal være slik plassert at det ikke unødig, og ikke mer enn det som er er forsvarlig, reduserer sikten fremover eller til noen av sidene.

 

Utvendig speil skal være slik plassert at hele speilflaten kan sees gjennom sideruten eller gjennom den del av frontruten som rengjøres av vinduspusserne. Utvendig speil skal være slik plassert at det så lite som mulig blir ragende utenfor kjøretøyets ytre begrensning, utover det som er nødvendig for å oppfylle kravene om synsfelt.

 

Utvendig speil på den side hvor rattet er anbragt skal være plassert slik at det kan innstilles fra førerplassen.

DETTE kan vel i de fleste tilfeller bli et problem, med mindre man har fjernstyrte speiler. Men all logikk tilsier egentlig at dette punktet ikkje er nødvendig, all den tid bilen skal stå i ro når speil skal stilles inn.

 

 

5.

Speil skal gi slikt synsfelt at føreren i normal kjørestilling har tilstrekkelig oversikt over vegbanen og trafikken bakenfor.

 

Innvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy fi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet er i bakerste stilling, kan se vegbanen i en bredde av minst 3,5m til hver side for vertikalplanet gjennom kjøretøyet lengdeakse på en avstand av 20m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker.

Utvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy gi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet står i bakerste stilling kan se vegbanen

a) på venstre side i en bredde av minst 2,5m på en avstand av 10m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker.

b) på høyre side i en bredde av minst 2m på en avstand av 10m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker.

 

Bredden måles fra et vertikalplan parallellt med kjøretøyets lengdeakse som tangerer kjøretøyet på den side som speilet er plassert.

 

For vogntog, hvor tilhengeren/tilhengerredskapen er bredere enn trekkvognen, måles bredden fra et vertikalplan som tangerer tilhengeren/tilhengerredskapen parallellt med vogntogets lengdeakse.

 

Minst ett speil på kjøretøyet som trekker tilhenger/tilhengerredskap skal gi slikt synsfelt at tilhengeren/tilhengerredskapen kan sees.

 

Er tilhengeren/tilhengerredskapen like bred eller bredere enn trekkvognen, skal minst begge sider av tilhengeren/tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil.

 

 

6.

Speil som tilfredsstiller ECE-Regulation nr.46 (er E-merket), eller EEC-71/127 (er e-merket) godkjennes, selvom de avviker fra bestemmelsene i dette kapittel.

Dersom man får tak i speiler som er E-merket, til montering på skjermer, kan man altså se vekk fra ALT i denne paragrafen, såvidt eg skjønner..

e-marking_small.GIF

 

7.

Nr. 1 trer i kraft fra 1.januar 1971.

 

8.

Nr. 2-5 trer i kraft fra 1.januar 1972.

 

9.

For motorvogn registrert før 1.januar 1971 gjelder følgende:

 

Motorvogn skal ha speil av slik størrelse, slikt antall, og slik plassert at det fra førerplassen er tilstrekkelig utsikt bakover.

Dersom bilen er registrert i 1970, eller tidligere, kan man altså se bort fra de fleste reglene som er nevnt i denne artikkel, siden man da tydeligvis hadde lov til å bruke det man kan kalle FORNUFT og skjønn.

 

Denne bestemmelsen gjelder ikkje for motorsykkel. Den gjelder heller ikke for beltebil/beltemotorsykkel med største bredde 1m eller mindre eller som i driftsferdig stand ikke veier over 400kg.

 

10.

Nr. 8 trer i kraft fra 1.oktober 1960, uansett når motorvognen er registrert.

Dette skjønte hverken jeg, eller han som eg snakket med på Biltilsynet. Dette punktet ser jo ut til å overstyre pkt 8.

 

 

 

 

§27-2 SPEIL PÅ BIL

 

1.

Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig, og et på hver side utvendig. Innvedig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige kontruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

 

 

2.

Innvendig speil skal ha speilflate på minst 70cm2

Utvendig speil skal ha speilflate av følgende størrelse:

 

a) På bil med største lengde mindre enn 6m: minst 70cm2

 

b) På buss med største lengde 6m eller med: minst 300cm2

 

c) På annen bil enn buss med største lengde 6m eller mer: konveks speilflate minst 200cm2, plan speilflate minst 300cm2

 

 

3.

Bil som tilfredsstiller kravene i Rdir 71/127/EØF, endret ved Kdir 79/795/EØF, Rdir 85/205/EØF, Kdir 86/562/EØF, Rdir 87/354/EØF, og Kdir 88/321/EØF, eller kravene i ECE-reg.nr.46, serie 01, tillegg 2, rettelse 1, ansees å oppfylle bestemmelsene i nr.1 og 2.

 

4.

Nr.1 trer i kraft 1.januar 1971.

 

5.

Nr.2 trer i kraft 1.januar 1972.

 

6.

På buss, lastebil og varebil skal det være ett speil på hver side utenfor førerhuset.

 

7.

Nr.5 trer i kraft 1.oktober 1960, uansett når bilen er registrert.

Igjen, et punkt som overstyrer et annet punkt (5)

 

 

 

 

Speil med bøyelig feste:

 

Speil_skjerm_flex1.jpg

 

Speil_skjerm_flex2.jpg

 

Speil_skjerm_flex3.jpg

 

Speil_skjerm_flex4.jpg

 

 

Speil som festes direkte i skjermen:

 

Speil_skjerm_NO_flex1.jpg

 

Speil_skjerm_NO_flex2.jpg

 

Speil_skjerm_NO_flex3.jpg

 

 

Dersom noen har spørsmål, synspunkter, eller mener at noe av det eg har skrevet er feil, så er det bare til å skrive i tråden!

 

Hilsen MaxXximA

'97 Nissan Maxima http://www.nccn.no

'73 Datsun 160B http://www.datsunpmcregisteret.no

EX: '89 Subaru E12 4x4

EX: '85 Scorpio 2.8 4x4

EX: '86 Scorpio 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin og ikke minst oppklarende tråd dette:thanks

 

Selv har jeg kjøpt inn et sett som ligner veldig på de grå på første bilde, med fjærende innfestning. Det gleder meg at det ser ut som jeg kan montere de lovlig på Carinaen min. ...selv om jeg sikkert hadde satt de på uansett...:cool:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår