Gå til innhold

Da ble det omsider Amazon på meg også ;)

Ranger emnet


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

Hehe, hei igjen folkens.

 

Nei det ble ingen grunn til festing for det ble ingen skilter denne gangen heller..

Men denne gangen var det pga grundigere sjekk av akselen jeg skulle få godkjent. Og det viste seg at det var endel "bob bob" sveisearbeid som dukket opp rundt festebrakettene, noe som hverken jeg eller trafikkstasjonen hadde lagt merke til tidligere.

Men jeg syns det var greit at det ble oppdaget, for jeg vil ikke ha en bakaksel som kan knekke av bilen heller.

Og jeg har fått klarsignal om å gjøre akkurat som jeg vil med bakakselen. Så jeg har valget mellom å forsterke de sveisene og få godkjent 140 akselen, eller bytte til 240 aksel og komme tilbake for godkjenning av den. Og nettopp det er planen min!

 

Hovedsaken er at jeg fikk det som jeg ville, jeg slipper å godkjenne med Amazonaksel først, før ombygging pga bilens alder.

Hadde bilen vært en 1970 eller nyere hadde det blitt mye strengere, og jeg hadde ikke hatt noe valg. Men siden bilen er eldre er det regler fra 1942 som gjelder, og det er ikke samme krav til originalitet ved veteranimportregelen. :)

 

Så jeg kommer til å holde trafikkstasjonen på Namsos oppdatert om hva jeg tenker å gjøre framover, med bilder og info. Sånn at de kan si fra om det er noe de tenker bør være anderledes..

 

Så nå driver jeg å speider etter en 1031 aksel med diffbrems, samt en overdrivekasse eller en 5trinns kasse. For girkassa mi er ikke helt god, den bråker!

Og den har samme utveksling på direkten som en vanlig 5trinns bil har på 3. gir. Og det er slitsomt å kjøre langt med..

 

Videre planer blir å modifisere motor, forstilling, fjæring, stag og foringer. For denne bilen skal føles som en nybil på veien når den en dag blir ferdig. Men må ta en ting om gangen.

Skal holde tråden oppdatert med bilder og info, selv om det sikkert kommer til å ta litt tid.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

 

Så nå driver jeg å speider etter en 1031 aksel med diffbrems, samt en overdrivekasse eller en 5trinns kasse. For girkassa mi er ikke helt god, den bråker!

Og den har samme utveksling på direkten som en vanlig 5trinns bil har på 3. gir. Og det er slitsomt å kjøre langt med..

 

 

om du kommer over en 1031 eller 1030 med diff-brems, så kjøp en til meg også!

Stemmer ikke helt at girkassen din har samme utveksling i 4 gir som en 5 trinns har i 3. gir...

En M40 4-trinns kasse har 1:1 i 4.gir.

En M47/M90 har 1:1 på 4. gir og 0,83/0,81 på 5.gir

 

Grunnen til at det FØLES slik at amazonen din sikkert har 4,1:1 i bakakselutveksling, mens 240'en ligger rundt 3,54-3,7:1. Men også her finnes diverse spredninger med f.eks 4,38:1 eller deromkring.

Min anbefaling til deg: Om du finner en bakaksel med 3,7:1 eller sogar 3,54:1 så skal du ikke bekymre deg for at det blir mye støy på langkjøring. En 4 trinns kasse rekker.

Om du har en bakaksel med lav giring og en 5trinns kasse så tror jeg amazonen blir veeeeldig langbeint med en org. B20, og du vil skrike etter mer effekt...! Men det er kanskje ikke så dumt heller.

Om du nå likevel skal bygge 5trinns kasse på B20, så trenger du cluchkåpe fra 240 med B20. Tilfeldigvis har jeg en liggende i garasjen. Fra annonsene jeg har sett ligger prisen rundt 2000(!)

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kommer over en 1031 eller 1030 med diff-brems, så kjøp en til meg også!

Stemmer ikke helt at girkassen din har samme utveksling i 4 gir som en 5 trinns har i 3. gir...

En M40 4-trinns kasse har 1:1 i 4.gir.

En M47/M90 har 1:1 på 4. gir og 0,83/0,81 på 5.gir

 

Grunnen til at det FØLES slik at amazonen din sikkert har 4,1:1 i bakakselutveksling, mens 240'en ligger rundt 3,54-3,7:1. Men også her finnes diverse spredninger med f.eks 4,38:1 eller deromkring.

Min anbefaling til deg: Om du finner en bakaksel med 3,7:1 eller sogar 3,54:1 så skal du ikke bekymre deg for at det blir mye støy på langkjøring. En 4 trinns kasse rekker.

Om du har en bakaksel med lav giring og en 5trinns kasse så tror jeg amazonen blir veeeeldig langbeint med en org. B20, og du vil skrike etter mer effekt...! Men det er kanskje ikke så dumt heller.

Om du nå likevel skal bygge 5trinns kasse på B20, så trenger du cluchkåpe fra 240 med B20. Tilfeldigvis har jeg en liggende i garasjen. Fra annonsene jeg har sett ligger prisen rundt 2000(!)

 

De ble kanskje aldri levert med diffbrems? Men jeg vet at det går å ettermontere iallfall. Jeg håper i første omgang å komme over en 240 aksel som jeg kan godkjenne bilen med. Men jeg må prøve å finne ut hva jeg egentlig vil ha som maskinist i bilen. Er ikke så sikker på om B20 er det jeg aller helst vil ha i denne bilen..

Jeg er ingen originalfanatiker, jeg tenker egentlig noe mer modernisert maskin. Som har innsprøytning, går på blyfri, gjerne turbo.. Muligens en rettstillt B230FT.. Men det krever sikkert mer solide saker når det gjelder resten av drivlinja.

 

Men dette blir nesten litt helligbrøde, så jeg må innrømme at jeg vakler litt fram og tilbake her. En skikkelig velbygd B20 med alle de beste delene hadde selvsagt ikke vært å forakte heller, men økonomisk og brukervennlig sett så tror jeg mer på noe av nyere dato.

 

Må først få skilter på bilen, så får jeg sjekke litt etterhvert hva som er tillatt av motorvalg i Amazon.

 

Hva slags muligheter finnes for montering av servostyring på Amazon forresten? Passer 164 forstillinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takker, men tror ikke det er noe for meg.

For det første syns jeg det virker litt dyrt, for det andre vil jeg ikke være forsøkskanin på et produkt jeg vet fint lite om. Iallfall ikke som koster nesten 10 lapper..

 

Men hvis det funker og er holdbart så er det godt mulig det er verd pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble kanskje aldri levert med diffbrems? Men jeg vet at det går å ettermontere iallfall.

 

--------------

 

Hva slags muligheter finnes for montering av servostyring på Amazon forresten? Passer 164 forstillinga?

 

Joda, 240 ble også levert med diff.brems. Mange norske varevogner ble levert med diff.brems. Slik jeg har forstått det er kvaliteten på disse noe tilbakestående for de som kan ettermonteres av typen truetrac mfl.

 

Ang 230FT i amazon tror jeg ikke du vil lykkes med godkjenninga. Alle turbomotorer fra volvo 240 hadde >150hk, og "velsignelsen" fra Volvo Norge gjelder ikke lenger. Dvs. du må til en uavhenging, autorisert part for å godkjenne ombyggingen. Feks. TÜV. Her på steinrøysa har vi jo ingen som har kompentanse til slikt.

 

Og forstillinga fra 164 passer ikke til amazonen, men jeg har sett både amazon og 140 ombygd med servostyring fra 164, så det er nok den enkleste løsningen. Om du leter lenge nok, kan du også finne org. servo fra 140. Tror den er "bolt-on"

Hvilke gærninger bruker 10000kr på servostyring til en amazon?

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 240 ble også levert med diff.brems. Mange norske varevogner ble levert med diff.brems. Slik jeg har forstått det er kvaliteten på disse noe tilbakestående for de som kan ettermonteres av typen truetrac mfl.

 

Ang 230FT i amazon tror jeg ikke du vil lykkes med godkjenninga. Alle turbomotorer fra volvo 240 hadde >150hk, og "velsignelsen" fra Volvo Norge gjelder ikke lenger. Dvs. du må til en uavhenging, autorisert part for å godkjenne ombyggingen. Feks. TÜV. Her på steinrøysa har vi jo ingen som har kompentanse til slikt.

 

Og forstillinga fra 164 passer ikke til amazonen, men jeg har sett både amazon og 140 ombygd med servostyring fra 164, så det er nok den enkleste løsningen. Om du leter lenge nok, kan du også finne org. servo fra 140. Tror den er "bolt-on"

Hvilke gærninger bruker 10000kr på servostyring til en amazon?

 

Jeg mener b230fk som står i volvo 940 er en lavtrykksturbo på 136hk originalt..? Men den kan forholdsvis lett trimmes til mye mer.

 

Videre venter jeg på svar fra den lokale høggeren ang. en 245 bakaksel som visstnok skal være en 1031 aksel. Krysser fingrene og håper den har sperre også.. :D

Men tviler på det.. Men det kan uansett ettermonteres en Truetrac litt senere da. Han prata om rundt 800-1000kr for akselen, så mulig jeg handler den. Han måtte bare få unna noen andre biler som sto oppå og rundt den først, så det var mulig å komme til den..

 

Servo fra 140 sier du.. Det var kanskje ikke så dumt. Får holde øyne og ører åpne etter det også! Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener b230fk som står i volvo 940 er en lavtrykksturbo på 136hk originalt..? Men den kan forholdsvis lett trimmes til mye mer.

 

 

googlet B230FK og fant ut at den har 135hk / 230Nm. Effekten stemmer, men den har for høyt dreiemoment i forhold til Volvo Norges grense som er satt til 200Nm. Men prøv å skriv en søknad til vegvesenet om du får bygge inn den motoren! Det er iallefall verdt forsøket.

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal samle sammen litt mer info ang hvilke bakakslinger og girkasser som er best egnet sammen med denne motoren for å få en fin utveksling, og hvordan jeg kan forbedre bilens bremser ytterligere. Prøve å få tak i ventilerte bremser av litt kraftigere type. Og investere i polyforinger også.

Iallefall sette opp en plan for hvilke deler jeg skal bruke, som jeg kan fremlegge for Satans Vegverk sammen med søknaden..

 

Jeg har bestemt meg for å gjøre hva jeg kan for å få satt inn en FK motor, men hvis det stopper så blir jeg å se etter en 3,5 Rovermotor isteden. Har en nyoverhalt 2.8i BMW motor liggende med girkasse også. Men der ligger både hk og moment også langt over grensa.. Hadde vært gromt det også, med 3" anlegg :D

Men det får bli et annet prosjekt.. Det beste hadde nok vært om det sto VOLVO på maskinisten..

 

En FK med chip og større turbo lander fort på drøye 300 gamper, det burde holde for en gammal zon.. :drive2 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det går ei herregårdsvogn et sted i landet som er godkjent med FK motor.

Men husker ikke hvem eller hvor.

Snakket med eieren på landstreffet til NVAK på Oppdal i år, så det er sikkert noen her på forumet som vet hvem dette er.

Han har sikkert gode tips på hvordan du kan gå frem for å få FK´n godkjent i AZ.

 

Az121...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det går ei herregårdsvogn et sted i landet som er godkjent med FK motor.

Men husker ikke hvem eller hvor.

Snakket med eieren på landstreffet til NVAK på Oppdal i år, så det er sikkert noen her på forumet som vet hvem dette er.

Han har sikkert gode tips på hvordan du kan gå frem for å få FK´n godkjent i AZ.

 

Az121...

 

Takk, det hadde vært til stor hjelp. Får håpe noen som kjenner vedkommende leser denne tråden etterhvert da:)

 

Eller jeg kan jo også spørre på Amazonklubben sitt forum, de burde vite hvem han er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en nyoverhalt b230fk til 15K, komplett motor med el. og allt som behøves for å vri om starteren.

Det er like mye som jeg betalte for hele bilen, men det er vel uansett ikke noen upris?!

 

Prøver å sette sammen regnestykket.. Trenger fortsatt gir, bakaksel, div stag/foringer, nyere sporty skinnseter, lydisolering, div instrumenter, en del ny krom, senkesett, hjul, lakk til både utv bil motor og understell.. osv osv..

 

Dette blir nok ganske kjapt å nærme seg 100 høvdinger før jeg kommer i mål, men da bør bilen være i utstillings skikk også..

 

Får ta det som det kommer, ta en dag om gangen og se hvor dette bærer.. :volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår