Gå til innhold

Det heter ikke... (nå med sensasjonelle avsløringer i "kaliper-saken")

Ranger emnet


Reodor F

Anbefalte innlegg

Avslutningsvis vil jeg oppfordre Juristen til å løpe av seg sin frustrasjon omkring betegnelsen "Biltilsynet" i denne tråden. En betegnelse man gikk bort fra allerede på midten av 90-tallet.

 

Hehe... Oppfordring mottatt, men jeg tror ikke at jeg klarer å kvitte meg med all frusturasjon i én tråd - det samme urteite uttrykket dukker nemlig opp i en ny tråd hver nesten hver eneste dag, og da ser jeg det som min plikt, som rikskverulant, å påpeke dette i hver eneste en av disse trådene.

 

Gjenta det skal jeg nå uansett gjøre, og dét så det monner: Det heter IKKE "Biltilsynet", men "Statens vegvesen". De byttet navn i 1995.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som ennå omtaler de som "Bilsakkyndige" ? =)

 

Hvis de er født før 1920, kan det unnskyldes med at de er så gamle at de ikke bryr seg om endringer som har skjedd etter 1970 :) Hvis ikke, er alt håp ute for dem...hehe...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter IKKE "Biltilsynet", men "Statens vegvesen". De byttet navn i 1995.

 

Tja, har du tenkt over at grunnen til at flere sier "biltilsynet" enn "statens veivesen" er fordi

1) det er lettere

2) "alle andre sier det"

 

Ja, det blir vel kanskje gramatisk ukorrekt og si biltilsynet, men av alle feil i det norske vokabularet tviler jeg på at dette er den verste, da alle vet hva du mener uansett :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har du tenkt over at grunnen til at flere sier "biltilsynet" enn "statens veivesen" er fordi

1) det er lettere

2) "alle andre sier det"

 

Ja, det blir vel kanskje gramatisk ukorrekt og si biltilsynet, men av alle feil i det norske vokabularet tviler jeg på at dette er den verste, da alle vet hva du mener uansett :)

 

 

Problemet ligger i at noen andre har tatt navnet biltilsynet.

 

 

Om Biltilsynet

1 - Biltilsynet ønsker klare og utvetydige lover/forskrifter for veitrafikk, kjøretøy, avgifter og gebyrer.

 

2 - Biltilsynet utfører veitrafikk- og kjøretøytekniske konsulettjenester.

 

3 - Biltilsynssjefen ønsker innspill fra Dere om uklare/manglende regler og eventuell variabel regeltolkning.

 

4 - Biltilsynet må ikke forveksles med Statens Vegvesen.

 

http://www.biltilsynet.no

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med å påpeke at det ikke heter kalipter. Det riktigste er nok kaliper, selv om heller ikke det ikke står i ordboka.

 

Mamma kaller det kalipp. :)

 

Jeg sier biltilsynet når det er snakk om bil, og vegvesenet når det er snakk om vei.

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kompisen min som er bilmekaniker sier kalipter :rolleyes:

 

Ettersom jeg har bilstereo som én av mine store interesser er ordet "basser" en gjenganger som gnager på irritasjonsnerven min. Man sier da ikke "en biler" eller "en ovner", så hvor i alle dager får man "basser" fra? Har også sett ord som "nye mellomtonere" og "hvilke diskantere", så dette fenomenet er tydligvis nært tilknyttet bilstereomiljøet...

 

Og nei, denne tråden er nok ikke ment som kritikk av dyslektikere. Men som Juristen påpekte har det tydeligvis skjedd en eksplosiv økning av antallet dyslektikere siden vi gikk på skolen. Nå virker det faktisk nesten som om rettskriverne er minoriteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor. Jeg er dypt skuffet. Du har glemt noe. Noe med noen høytliggende kamaksler...

 

Den tar jeg Mondeo:

 

Det heter ikke DOCH, det heter DOHC. JEG GJENTAR DOHC. Dette gjelder spesielt Ford-folket :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår