Gå til innhold

Forsterkere slår seg ikke på lenger

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dreiv å fiksa noe i døren på passasjer siden. Jeg måtte da også ut med høytaleren. Men når jeg skulle montere denne igjen kommer ene kabelen bort i chassi og det kommer et poff i andre høytaleren og subene. Så ble det stille. Anlegget sto å spilte på lavt volum når dette skjedde. Jaja tenker jeg, sikkert bare en sikring. Men nei.. alle sikringer er intakte. Forsterkerene får strøm, remote er som den skal være og sikringene er ok.. Men de slår seg ikke på, helt død. Hva skjer?

 

Forsterkerne er en Soundstream VGA 1600.2 og en Earthquake PH2000W.2.

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller liten rolle med garantien her, å koble høyttalerkablene mens anlegget er på, er i strid med bruksanvisningen og en eventuell garanti vil bortfalle.

 

Forsterkeren er kortsluttet på utgang, så vil tro reparasjon er nødvendig ja. Er dog ikke sikker på hvorfor begge gikk over i tystnaden ennå. Hva er det som kobler disse to forsterkerne sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vga eller den andre som ble stille og kortsluttet? vgan har en brytter for å velge modus på inngangen, den kan gi litt forkjellige utslag utifra utgangs impedansen på spilleren. Derfor greit å vite hvilken amp ble kortsluttet. Ang bildene er jo som esbandos sier: det er lim det som er rundt kondensatorene ;)

 

ellers regner jeg med at du fjernet/ordnet kablen som forårsaket kortslutningen... prøv også en forsterker av gangen.

 

jeg var borte i en morsomt feil: en av kablene til høytalleren i døra lå mot chassiset men bare hver gang den elektriske vindusheisen ble aktiver så gikk sikringen til de i bilen ellers alt fungerte og spilte ok, det ble byttet en del i bilen før den havnet til feilsøkning hos meg ;)det kom heller ikke noe støy.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det vga eller den andre som ble stille og kortsluttet? vgan har en brytter for å velge modus på inngangen, den kan gi litt forkjellige utslag utifra utgangs impedansen på spilleren. Derfor greit å vite hvilken amp ble kortsluttet. Ang bildene er jo som esbandos sier: det er lim det som er rundt kondensatorene ;)

 

ellers regner jeg med at du fjernet/ordnet kablen som forårsaket kortslutningen... prøv også en forsterker av gangen.

 

jeg var borte i en morsomt feil: en av kablene til høytalleren i døra lå mot chassiset men bare hver gang den elektriske vindusheisen ble aktiver så gikk sikringen til de i bilen ellers alt fungerte og spilte ok, det ble byttet en del i bilen før den havnet til feilsøkning hos meg ;)det kom heller ikke noe støy.

 

Begge forsterkerene tok kvelden, dvs si din gode gamle vga også :b Men det er Earthquaken som er koblet på frontsettet. Jeg har en 50mm2 bak til bagasjerommet inn på en fordeler, den deler opp i tre. En til Eartquaken og to til Soundstreamen. Men er det ikke merkelig at begge forsterkerene skal bli påvirket? Remote er koblet sammen og har to seperate signalkabler.

 

Hvorfor skal jeg fjerne/ordne kabelen som forårsaket kortslutningen? Kabelen er jo vel like hel. Var kun enden på kabelen som kom i kontakt med chassi.

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg fjerne/ordne kabelen som forårsaket kortslutningen? Kabelen er jo vel like hel. Var kun enden på kabelen som kom i kontakt med chassi.

 

ja, det var det jeg mente, at du ikke hadde kortslutning fremdeles.

 

merkelig at dette skulle påvirke begge ja men ikke så usansynlig da begge ampene deler samme jordslåifen til signalen. som nevnt -prøv en forsterker av gangen uten at den andre er tilkoblet på noen som helst måtte, dette kan jo også ha skaddet spilleren, så prøv å se om de slår seg på uten rca kablene tilkoblet ;)

 

sikringen til vga er på 140A -om jeg ikke husker feil- så den går ikke ved det første heller... ;) ellers det vanlig med å måle spenningen inntil begge forsterkerne :)så du er 100% sikker på at dette er i orden.

 

lykke til,

 

forresten ca 32 utgansgs transistorer i vga`n... men da rykker det kraftig før sikringen på den går... pga meget stor kondensator bank på innsoden etter sikringen. Den "bare" forhindrer at det tar fyr...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår