Gå til innhold

Bosch KE3 Jetronic

Ranger emnet


Thema832

Anbefalte innlegg

Har problemer med den mekaniske innsprøytningen på Thema'en. Bilen er en Thema 8.32 og den har samme innsprut som bl.a Ferrari 308 QV,80-talls Porsche 911 og eldre Audi 100/200 med motortype AAR.

 

Motoren vil ikke starte og det er bensinmangel som er problemet. Den starter greit med startgass. Bensin kommer fram til innsprutet men det kommer ingenting ut til dysene så noe må ha skjedd inne i Bosch-enheten. Dette er et rent mekanisk system så det er ingen elektronikk som styrer dysene. Det eneste av elektronikk er et potmeter som måler bevegelsen på selve spjeldet.

 

Har hatt enheten ute og demontert denne men ser ingenting som kan lage problemer. Spjeldet beveger seg lett og potmeterverdiene er ok. Det eneste som ikke er gjort er å åpne selve pumpe-enheten som fordeler bensinen til dysene. Vet ikke hvor lurt det er å åpne denne så det kunne vært greit å høre med andre før denne sprettes.

 

Noen her som har peiling på denne gamle typen innsprut eller vet om spesialverksteder som kan dette ?

 

Arvid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,takk for tips. Skal gjøre et forsøk. Selve problemet kom etter at jeg skulle justere Co. Skrudde da justeringsskrua for langt ned,og der satt den seg pga trege gjenger. Måtte da ta ut hele enheten for å fikse dette. Etter det så har den aldri startet. Mengdefordelen blei aldri rørt i denne prosessen. Men allikevel er det der problemet ligger nå.

 

Vet ikke helt hvor lurt det er å åpne denne siden det ligger en pakning der som muligens ikke overlever jobben. Den er garantert ikke enkel å få tak i. Har fått beskjed om at pakningsement er fy-fy på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekka bensintrykk, kommer det noe ut til dyserøra

 

Bensinstrykket er ikke målt men det ser absolutt ut til å være bra. Det kommer bensin ut av noen av dyserøra når jeg trykker på stempelet i bunn av mengdefordeleren. Syntes kanskje det var litt rart at det ikke kom ut alle 8 men så har jo bilen stått urørt i over ett år. Regnet med at det ville komme seg etterhvert når ting fikk moet seg litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintrykk er ikke det samme som mengde, bør være minst 3,5 bar trykk, gjerne mere.

 

Hva er grunnen til at du måtte justere CO?

 

du kan prøveå ta ut mengdefordeleren og blåse den rein, og blåse opp dyser også.

Du har montert/justert mengdemåleren riktig.

 

8 dyser, 8 eller 4 syl?

 

Jeg tror det er dit i mengdefordeleren etter å ha stått så lenge, men er jo ikke annet enn gjetting

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensintrykk er ikke det samme som mengde, bør være minst 3,5 bar trykk, gjerne mere.

 

Hva er grunnen til at du måtte justere CO?

 

du kan prøveå ta ut mengdefordeleren og blåse den rein, og blåse opp dyser også.

Du har montert/justert mengdemåleren riktig.

 

8 dyser, 8 eller 4 syl?

 

Jeg tror det er dit i mengdefordeleren etter å ha stått så lenge, men er jo ikke annet enn gjetting

 

Skjønner jeg må få målt trykket. Systemet er vel avhengig av et visst trykk for å fungere.

 

Co var altfor lav,tidligere eier hadde justert ned denne med tanke på årlig godkjenning.

 

Motoren er en 3.0 V8 fra Ferrari så det er litt mer treigskrudd enn normalt. Men med god kaffe og en pakke Prince så er det vel bare å rive alt ut igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er feilen mest sannsynlig funnet. Bensintrykket er målt til 1.4 bar....... og dysene trenger over 3.7 bar for å åpne.

 

Da er det bare å ta ut pumpa og sjekke silen i inntaket samt gå over koblinger og montere nytt bensinfilter.

 

Synd at jeg ikke sjekket dette tidligere men det var helt utenkelig for meg at dette var feilen siden det er innsprøytningsenheten som har vært i biter..... Men det er vel sånn at en feil skjelden kommer alene på gamle biler.

 

Takk for alle tips,det hjalp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår