Gå til innhold

hjullager skifte med noen bilder

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

tenkte å legge ut noen bilder da jeg byttet ut hjullager for en stund siden -desverre så tenkte jeg ikke på å ta bilder før jeg begynte... men, men. Egentlig ikke noe fokus pokus når man er litt vant til skru men ellers er vel bare å spørre. Jeg driver med elektronikk og fin mekanikk/automatisering så jeg er bare hobby mekanikker :)men mye penger å spare ved å gjøre en del ting selv men det beste av alt er gleden av å skru/fikse ting selv. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også det er høyre forhjul som skulle skiftes, det første men merker er en rumlende lyd når man belaster hjula ved å svinge mot venstre faktisk -sentrifugal kraft :) jeg merket en svak rumling bare når jeg kjørte men når jeg jekket bilen opp kunne ikke merke noeenting ved å vri/dra i dekka.

 

slik ser det uten dekk...

314w0n4.jpg

 

 

nevnte at jeg pleier å kjøpe reserve deler hos en nørsk importør som alltid har gode priser og en kjempe service, for "oss" i amcar klubben er det også 10% rabatt -bare husk å nevne det :)

 

ja, den er en solid og tung klump :) og det ligner på det som sitter i bilen fra før og!!

2wgfa6r.jpg

 

ic79qh.jpg

 

be66uq.jpg

 

2h7m68h.jpg

 

59vx4n.jpg

 

da må det fjernes splinten og skruen på akselen. Om man ikke har luft verktøy er det lurt å sette på hjula og senke bilen og bruke en lang pipelnøkel så bare å stå på nøklen til det løsner hvis det er rusten i gjengen, jeg pleier å spraye godt med 5-56 eller lignende gjerne en stund i forveien og rens med metal børste selve gjengen også.

-NB! husk å sjekke hvilken vei gjengen går... :) da det er omvendt på et av sidene... har hjulpet en kamerat å dra i stikker akselen ved å dra skruen feil vei... etter at vi 2 stå og hoppet på nøklen i et kvarter så gikk det rundt til slutt men skruen kom ikke ut...

 

synes det er lettere å ta av skruen fra akselen før man fjerne bremse skiven men med luft verktøy spiller ingen rolle hvilken. Husker ikke størrelsen på den skruen.

 

314w0n4.jpg

 

 

det neste er å fjerne kaliperen, den sitter med 2 skruer -tror det var 18mm nøkkel-

2jetj7l.jpg

 

da var bremseskiven ute, husk å feste kaliperen slik at den ikke henger på selve bremse slangen, ellers pass også på abs sensoren at den ikke blir skaddet eller får strekk.

oqvx9i.jpg

 

deretter er å koble av styre staggen, den er vanligvis grei men krever spesielt verktøy om den begynner å gå rundt, heldigvis på stratus har den muligheter få å sette en nøkkel i spissen. Jeg pleier ellers å banke rundt festen med en hammer ikke så hardt men fast til endeledet faller ned.

 

34pcghu.jpg

 

20ssl1s.jpg

 

Jeg pleier ellers å banke rundt festen med en hammer ikke så hardt men fast til endeledet løsner.

 

muligheter til å holde med nøkkel

v3czyh.jpg

 

bank rundt her for å løsne endeleddet.

2akd3s3.jpg

 

Vel, her kommer den "vanskeligste" delen egentlig, da det er trangt og krever en spesielt nøkkel. Jeg prøvde å skaffe en tilsvarende nøkkel men med en liten bøyning/vinkel på den eneden men greide ikke så da gikk en del tid på å fikle og løsne de 3 skruene som holder hele hjul lageret på plass. Nøklene er torx kjøpt på biltema, og det er trangt og menner å huske at det var grunnen til at det ikke kunne brukes piper. Men som sagt det burde være en liten bøyning da skruene er noe forsenket i forhold til resten... men med en del banning og saftig glosser går det fint etterhvert :)

4skvgo.jpg

 

torx nøkkel

oqvx9i.jpg

 

 

vel, etter en del timer med å banke løs med en slegge så løsnet fænskappet da dette har selfølgelig rustet fast...

2md4b5w.jpg

 

347add3.jpg

 

 

i resten av bildene kan man se hvor det ruster :) men men, bare å pusse opp og smøre på noe før ny del skal inn igjen.

v5y5n8.jpg

 

2944apv.jpg

 

 

aw9jyq.jpg

 

21dgd9x.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skal ny del inn da må alt være sjekket og renset og smørt :)

2n1ysgm.jpg

 

husk å bruke riktig moment på skruene -kjøpte Haynes boka og der er oppgitt dette-

4skvgo.jpg

 

NB! vær nøye og dobbelt sjekk når du er ferdig med kaliper og styre staggen!! husk å rense bremseskiven med rødspritt om det er kommet noe olje eller lignende på det.

34pcghu.jpg

 

20ssl1s.jpg

 

så en rolig runde og sjekk at bremsene/styringa fungerer som det skal...

 

oki folks, lykke til og håper dette er til nytte :)

 

 

EDIT 5/02/2011: for ikke så lenge siden byttet jeg ut en gummi mansjet til drivakselen, da fant eg ut at alt er mye enklere om man demonterer hele delen...da trenges bare å fjerne skruen til øvre ledden... da ligger alt løst og det blir enklere å skru ut de sære torx skruene....fatter ikke at det ikke falt meg inn tidligere :)...

Endret av matador
rettelse

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår