Gå til innhold

Tikking i høytalere - hvorfor kun når motor går?

Ranger emnet


kesol

Anbefalte innlegg

Var jo det jeg skreiv... at en strømledning går inerheten av signalledningen og den havner i det elektromagnetiske feltet til strømledningen!

 

Som esbandos skriver, når du kommer til forsterkeren kommer ikke støyen gjennom strømkabelen, men signalkabelen, derfor hjelper det lite å pakke strømkabelen i alufolie...

 

Så du mener at støy som kommer til forsterkern via strømkabelen ikke kan komme igjennom forsterkeren?

Da tar du feil for det kan den faktisk selv om du kanskje mener noe annet, har prøvd dette i praksis så ja, jeg vet at det kan være sånn.

 

Hadde nemlig samme problem som trådstarter i den første bilen min, der strømkabelen går rett forbi coilen, alle strøm og signalkabler gikk på hver sin side av bilen, men jeg fikk denne tikke-lyden forde. Så fikke jeg tak i en kondensator som jeg monterte i paralell med forsterkeren (var ment som kraft reserve) og etter den var montert så forsvant tikkelyden fordi kondensatoren filtrerte ut støyen. Men hvis du ikke tror meg så ikke prøv det heller da. Your choise...

 

Hilsen

Serviceelektronikeren

To fast toførti - live life sideways ! drfitfun! - Save gas, burn Nitro! - Old volvos never die, they just go faster ! - Volvo, we ride together, we die together, Volvo for life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg vi skal "drite" i å tenke high tech her, og heller gå back to basic.

 

1. Jekk opp panseret og sjekk om alle tennpluggledninger sitter

solid fast i h.h.v coil, fordelerlokk eller hver enkelt tenn-

plugg.

 

2. Skru av fordelerlokk sjekk tilstanden på kullstiften(den i

midten). Er den avbrekt/nedslitt e.l?? Sjekk for evt. andre

feil inne i fordelerlokket(overledning..??).

 

3. Sjekk elektrodene i fordelerlokket for tilstand.(utslitt..??)

 

4 Sjekk rotoren(hvis bilen din har) for tilstand. evt bytt den.

 

5 Sjekk hver enkelt tennpluggledning for feil(sprekk i isola-

sjonen/tennplugghetter). Ved feil bytt tennpluggledninger.

 

6 Sjekk hver enkelt tennplugg for evt. feil. Tennpluggene kan

ha interne feil som gir overledning og generell støy.

 

7 Kjøp et filtersett til å ha på tennpluggene på Biltema.

(NØDLØSNING..!)

 

Det er snakk om ca 20-30 KV spenning i ett normalt tennings-anlegg(sånn ca) - pluss en smule strøm - så evt noen "løse fugler" hær i form av overledninger/løse kontakter, vil gi en helvetes "radiostøy" som ingen signalkabel/strømkabel/cd spiller/forsterker kan motstå å plukke opp. Så ta en halvtime

og gå over tenningsanlegget, så tror jeg problemet ditt skal løse seg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Norton: Godt å se at noen faktisk kommer med noen fornuftige svar her, i stedet for høytflyvende synsing. Dette blir det samme som det står i ALLE instruksjonsbøker, og som ALLE hopper over: Sjekk først at tenningsanlegg er i god stand, sjekk for evt. skader på fordeler/pluggledninger osv. Deretter kan man begynne med høytflyvende teorier og prøve/feile-metoden.

 

Og JA, strømledningen fra batteriet plukker faktisk opp støy den også, selv om det er mer sjelden. Som nevnt tidligere i tråden, så er kondensator en grei måte å hindre støy fra plusskabelen, selv om en kondensator ikke burde være nødvendig i et såpass "lite" anlegg.

Når det gjelder dynamostøy så er signalkablene synderen i 99% av tilfellene. Er man i tvil om signalkablene ligger for nær strømførende ledning, så gå amok med sølvfolie eller lignende.

 

Uansett, trådstarter og jeg finner nok ut av det. Har bestillt alt av tenningsdeler nytt uansett nå, motoren fortjente nytt.

Regner sterkt med at ulydene forsvinner da, hvis ikke skal vi flytte coilen eller støyskjerme plusskabelen. Om ulyden ikke da forsvinner, så kan vi begynne med "tjuvtriks", noe jeg i utgangspunktet er sterkt i mot. Gjør man det skikkelig fra starten av, så slipper man å bruke tid på etterarbeid. I og med at det ikke er vi som har strekt kabler i bilen, så kan det faktisk være noen halvgjorte løsninger i den. Håper derfor at alt blir støyfritt etter en runde på tenningsanlegget.

John

'00 Opel Omega 2,5TDI stasjonsvogn. (Hverdagsbil)

'90 Lancia Thema i.e. Turbo 90-modell (Skjært motor, avskilta)

+ en mengde Opel på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår