Gå til innhold

BMW med trykk i radiator

Ranger emnet


vimael

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva er feil?

 

Bil: 95 E38 740iA

 

Når bilen går bygger det seg opp trykk i radiatoren.

Det går så langt vannet blir presset ut gjennom noe jeg tipper er en overtrykksventil langt nedi der ett sted.

Begge slangene inn/ut av radiatoren er veldig harde.

Når temperaturen er så lav at jeg tør åpne lokket fosser vannet ut av beholderen.

 

Jeg sjekket før start at nivået var korrekt.

 

Jeg misstenker tett radiator, eller tett termostat.

Men jeg trodde ikke begge slangene skulle bli harde uansett hvem av delene det måtte være.

 

Noen andre forslag/tips?

 

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hørtes ut som problem med topp eller toppakning ja... Har da hørt at BMW sine eldre modeller noen av de er ganske disponert for sprukken topp... Kjenner flere som har hatt problemet bare i nabolaget... :) Men det er mange år siden da...

 

Men om topp-pakningen er ødelagt så kan du få trykk i kjølesystemet.

 

Gjør sånn:

 

Vent til bilen er helt kald. Fyll på med vann dersom det mangler noe. Så lar du lokket på radiatoren være av mens du starter bilen.

 

Se etter om vannet er i ro eller som det er strøminger i det. Er det strømninger i vannet inne i radiatoren når bilen er kald, så kan det tyde på at toppakningen er gåen. Se etter også på fargen på eksosen - er den unormalt hvit (tror det er hvit det skal være...) så kan det også være topp pakningen...

 

lykke til da. :) Hører BMW har dyre deler, håper ikke dette koster for mye da :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tett radiator eller lukket og defekt termostat er et par aktuelle feil,ja.

 

Er du så uheldig at topp eller toppakning er gåen så bør det kunne konstanteres med å måle om det er eksosavgasser i ekspansjonstanken. På samme måte som de måler i eksosen så stikker de føleren i eksp.tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Jeg har nå forsøkt å spyle gjennom både radiator og motor.

Radiatoren er ikke tett, men termostaten bør vel være helt lukket når motoren er kald?

 

Når jeg spyler gjennom motoren kommer det litt vann gjennom termostaten også, kan det tyde på at den står fast på litt åpning, og på den måte sørge for at det opparbeider seg trykk.

 

Så lenge motoren er kald er det ingen strømninger i vannet.

Det er heller ikke unormal røyk på bilen.

 

Mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår