Gå til innhold

Bygge om dørlåser?

Ranger emnet


Finken

Anbefalte innlegg

Har en 75 242, har noen dører for hånden, men de er av den nye typen, har no mer moderne dørlåser enn de gamle, ere bare og bytte de som sitter i be stolpen?

Noen som har prøvd?

 

Rustfrie dører til 242 er ikke så veldig lett og få tak i til en grei pris, så er veldig gira på og få brukt de dørene jeg har får hånden.

 

Mens jeg først skriver, ere noen som har et helt dashboard til 240, av den gamle typen, mitt er sprekt både her og der.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, en kompis av meg kjøpte en 1970 type 244.

Den hadde nyere dører og vi så kjapt at dørene hadde litt annen "profil", så det bør du kanskje sjekke.

 

Dvs. hellningen på selve "skulderen" eller hva jeg skal si, var ikke samme vinkel. Kan jo selvsagt være det var noen uoriginale dører elns., og at dette ikke går på alder, men ja :P sjekk det først iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at døra passer, men ikke låse mekanismen som sitter imellom døra og b stolpen.

Dørene på alle 4 dørs volvoer i 200 serien passer omhverandre på profil, hengsler og slik, men de første modellene hadde en annen type låsemekanisme enn de nyere typene har.

 

Jeg lurer da på om jeg kan sette "NY" dør på min 75` 242 og bruke låse "Tappen" eller hva man kaller det ifra b stolpen på nyere bil.

 

Kansje lettere og bare få tak i nyere låser og prøve.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være samme profiler ja..har en 73 mod 145 jeg, der satte jeg på dører fra en 245 86 mod.på 242n må du borre opp 10 punktsveiser og ta av det lille blikket på dørlåsen på b stolpen.så er det bare å måle seg fram etter at du har satt fast døra, og vips så vet du hvor den låsetappen fra en nyere 240 skal skrues fast..brukte mutre på baksiden på min.veldig enkelt.bruker 20 min på hver side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du må bytte om på låser.. og ting... og det er jo påpekt i posten ovenfor ja ser jeg.. :D

 

Jeg kjøpte hvertfall en 71mod. 142 med org. framskjermer (type lav skjermkant) og 242 dører engang for lenge siden. De passet som, ja noe som passer bra hvertfall :)

 

Er obs på detaljer, så hadde det skurret så hadde jeg sett det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for skikkelige svar.

Jeg er vel kansje en kødd, men hater og få svar på alt mulig annet enn det jeg spør om. 8-)

 

Da blir det rustfrie dører på børsa og lakkering om ikke så lenge forhåpentlighvis.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, hmm, da må jeg nok ha tak en plåt arbetare som farsan til en kompis var borti for noen år sen, mulig han har no begagnad rostig plåt ifra en gammal russisk feiebil som han kan lage nye dørlåser ut av, kansje er fordel med kulpenade dørhengsler også, hmm.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Har en 82mod 242 og en dør fra en 75-78 mod.Tenkte på og skifte låsen i døra til den som er nyere, ser ut som at det må borres noen nye hull til det.

Noen som har gjort det før og vet om det funker?

 

Jeg gjorde dette på min, skjærte ut ett stykke fra "ny" døra og sveiste det inn i "gammle" døra.

Hullet til låse sylindern må freses opp litt men jobben er ett stykke kake.

 

Gammel dør:

28122007284.jpg

 

Ny dør:

28122007283.jpg

 

28122007285.jpg

 

28122007286.jpg

2004 Dodge RAM SRT-10

1992 Volvo 240GL

1982 Volvo 242T Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår