Gå til innhold

Viking chip

Ranger emnet


p9z

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle få tak i en chip til min Volvo 940 med b230fk motor og automatkasse.

Hvordan tåler disse bilene å få i seg en ecomax chip?

Kan den bli såpass lite driftsikker at jeg bør gå ned på en ecotrim chip?

 

Håper noen har noen erfaringer med dette, har så lite peiling selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ecomax chip i min bil.. kjøyrer ikkje på meir en 0,8 bar. like greit å kjøpe den i forhold til ecotrim.. er ikkje noko problem å kjøyre med mindre ladetrykk enn det den er laga for.. så lenge du helde deg under 1 bar, skal da ikkje være fare for at noko ryker.. turboen blir nok fortare slitt, men det er slikt som ein må rekne med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, bestiller en ecomax.

et par spørsmål i samme slengen:

 

Tåler en automat kasse mindre en manuell kasse når man chipper?

Reduseres slitasjen på turbo noe mye med dumpventil?

 

Autolaten har ikke godt av for mye nm nei..

 

Ja, den reduseres, men du er vel klar over at du har org. dumpventil?

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo-automater holder følge opp til rundt 300nm/200hk... men over dette brenner du convertere ganske fort etz.

 

Lønner seg ikke å sette på noen "større" dumpventil på 940-turbo motorer... den orginale "resirkulasjons"/dump-ventilen innebygget i turboen duger lenge.

og de fleste dump-ventiler som blåser ut i det fri får en 940 til å stoppe opp på tomgang mellom hver dumping... ikkeno sjakktrekk.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo-automater holder følge opp til rundt 300nm/200hk... men over dette brenner du convertere ganske fort etz.

 

Lønner seg ikke å sette på noen "større" dumpventil på 940-turbo motorer... den orginale "resirkulasjons"/dump-ventilen innebygget i turboen duger lenge.

og de fleste dump-ventiler som blåser ut i det fri får en 940 til å stoppe opp på tomgang mellom hver dumping... ikkeno sjakktrekk.

 

men skal også sies at det vistnok finnes smutthull for og få åpen dump til og funke :P

..har ikke testet sjøl, men er jo flere som har det..

 

Angående automaten, så kommer det helt ann på kjøringa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det går...du må bare ha en dump som kun åpner ved ett lite vakum har jeg forstått, og da trengs det en som har justerbar fjær. Du vil alltid få "tendenser" til å stoppe..du slipper jo ut oppmålt luft rett ut av systemet, så motoren går i "over-rich" tilstand fram til den får stabilisert seg igjen.

 

Men... går bilen no fortere eller bedre av det? nei.... ergo ville jeg gitt faen :) 2000kr etz for litt artig lyd.... nei, da hadde jeg heller blenda resirk. ventilen i turboen og kjørt UTEN dump... da får man Artig lyd...til 300kr ;)

 

"Kommer ann på hvordan du kjører" <--- Det er kanskje det dummeste jeg leser (Sorry, no offence!). Hvem i alle dager kjøper seg tic-bi, chip'er og kjører PENT hele tiden?? hehe, høres ut som foreldrenes ønsketenking... :)

Men, klart...kjører du pent, varer jo alt lenge... men høyrefoten blir nok hardere og hardere jo mer hester du har, for de fleste ;) (Been there!!!)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kommer ann på hvordan du kjører" <--- Det er kanskje det dummeste jeg leser (Sorry, no offence!). Hvem i alle dager kjøper seg tic-bi, chip'er og kjører PENT hele tiden?? hehe, høres ut som foreldrenes ønsketenking... :)

Men, klart...kjører du pent, varer jo alt lenge... men høyrefoten blir nok hardere og hardere jo mer hester du har, for de fleste ;) (Been there!!!)

 

hehe..sant nok :)

..mene..Gamlingene har chippet sin 940 LT automat :D 0,9 i trykk :)

Fungerer flott d :)

River seg løs i 1 og 2 gir når jeg kjører, eventuelt når fadern e i herje humør :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en chip'a LT automat som river seg løs i 1 og 2? =O

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt,hvertfall i forhold til biler som river seg løs! :D

 

For meg betyr det at bilen mister feste på bakhjula og legger seg sidelengs på tørr asfalt while going in an straight line...

 

Men hvis det betyr på våt asfalt,grus,stålis osv osv.. eller ved fullt rattutslag og kroppen klint oppetter innsiden av døra mens man frenetisk jokker gassen så gasswiren omtrent går varm,SÅ kan jeg opplyse om at en gammel Toyota jeg hadde en gang ,kunne rive seg løs i de fleste gir med rett (manglende) friksjon på underlaget og den "rette" kjørestilen!! hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trogha
har ecomax chip i min bil.. kjøyrer ikkje på meir en 0,8 bar. like greit å kjøpe den i forhold til ecotrim.. er ikkje noko problem å kjøyre med mindre ladetrykk enn det den er laga for.. så lenge du helde deg under 1 bar, skal da ikkje være fare for at noko ryker.. turboen blir nok fortare slitt, men det er slikt som ein må rekne med

 

Hvis du "bare" skal ladde 0.8 bar er det bedre å bruke ecotrim i.flg han karen som selger de. Den er noen kroner billigere + at den har bensinspareprogram og vil bruke mindre drivstoff.

Klarer å levere drivstoff inntil 0.8 bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå har jeg da fått ecomax chippen og satt den i.

Merkbart bedre dreiemoment men akselerte ikke så forferdelig mye bedre. :P

Så da tenkte jeg å justere litt turbo. ;)

Ser i Haynes boka mi at det er 2 typer turbo i 940. Garret og Mitsubishi, min turbo ser ut som en garret ifølge bildene i boka.

Men i boka ser det ut som det går an å justere på wastegaten med en mutter som sitter på den armen som går ut fra membranet på wastegaten, men denne mutteren finnes av en eller annen grunn ikke på min.

Hva er da enkleste måte å justere turbo trykket på?

 

Denne har forresten vært politibil før kan automat kassa m.m være forsterket av denne grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok nå har jeg da fått ecomax chippen og satt den i.

Merkbart bedre dreiemoment men akselerte ikke så forferdelig mye bedre. :P

Så da tenkte jeg å justere litt turbo. ;)

Ser i Haynes boka mi at det er 2 typer turbo i 940. Garret og Mitsubishi, min turbo ser ut som en garret ifølge bildene i boka.

Men i boka ser det ut som det går an å justere på wastegaten med en mutter som sitter på den armen som går ut fra membranet på wastegaten, men denne mutteren finnes av en eller annen grunn ikke på min.

Hva er da enkleste måte å justere turbo trykket på?

 

Denne har forresten vært politibil før kan automat kassa m.m være forsterket av denne grunn?

 

 

Da har du en B230FK-turbo, som er 135hk orginalt. Denne turboen har ikke justerbart stag på turboen.

MEst sansynlig har du en mitsubishi....aldri sett FK med garrett før. Hvilken modell?

 

Nei...selv en politibil er ikke forsterka på neon måte :)

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en politibil...veit hvordan de blir brukt/voldtatt :P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er 2 måter du kan få justert trykket på...1 er å bytte til en fulltrykks-aktuator (FT-aktuator), eller kjøpe en "blødeventil", og jukse opp trykket ved å slippe ut trykket mellom turbo og aktuator...

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår