Gå til innhold

D.I.Y Porting av 1.8 8v

Ranger emnet


Hurricane

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått meg en topp jeg kan leke meg med, og den var komplett med løftere, fjærer, og kam fra en 87mod

golf 2, uten synlige sprekker :)

 

Tok ett lite overblikk på den og fant ut at den var identisk med orginaltoppen som sto på 96-golfen, selv om jeg hadde håpet på å få tak på en 1.6 liter golftopp/m kam så får vel denne duge til mitt lille *gjør det selv prosjekt*

 

Legge ved noen bilder der toppen er 1.st gangsvasket, den skal vaskes en gang til, og så kalkes :viske: (bilde kommer snart)

 

Spm: er en kam fra en 1.6 kvassere enn en kam fra 1.8?

 

Alle innspill er velkommne, men til alle dere som mener at sugetrimming på 1.8 er bortkastet penger, så er det her en tråd som kan bevise/motbevise hva som er verdt i å "kaste" bort i ett slikt prosjekt :tannløs: Og JA, atter en gang.....skal ikke bytte motor :peace:

 

Sålangt er kostnaden kr null for min del, siden jeg fikk toppen gratis, men vil ikke tro det er vansker å få tak i en prosjekttopp ;)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Noen bilder som viser begynnelsen på topparbeidet, skal forsøke og få tatt det meste iløpet av helga, så er det bare finpuss'n igjen med å polere eksos, og lage ru overflate i innsuget, samt portmatching, men det tenker jeg at jeg skal bruke en Dremel til...

 

utgift så langt er 550kr for pakningssett, kjøpt hos Autotrim, og så kommer det 500kr +mva for planing av topp i tillegg + noen kr for nye strekkbolter.

 

Kommer til å bruke orginal kam til å begynne med til jeg får bestilt meg en 727 graders kam, mest pga nysgjerrighet hva ett orginalt oppsett kan gjøre med responsen på motoren etter en slik jobb ;)

 

Monopointen vil vel sette en stopper for dem store ytelsene uansett, men har sett at det finnes måter å øke effekten på disse også, men har ikke funnet noen oppskrift på det ennå, noen som har hørt det samme??

 

CIMG1106.JPG

 

CIMG1107.JPG

 

CIMG1108.JPG

 

CIMG1109.JPG

 

CIMG1110.JPG

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Toppen er nå montert, og ingen stor merkbar økning i effekten på den desverre, foruten bedre dreimoment midt i registeret på 4 og 5th gir..

 

Toppen ble planslipt/frest 2mm, men mistenker at den usle monopointen har endel skylden for at det er som det er nå :)

 

Skal i morgen se om noen shims under trykkregulatoren i forgasseren kan hjelpe litt på :)

 

Men har forstått det slik at det er mengden luft som bestemmer mengden bensin på disse forgasserene, så det kan hende at det blir fullstendig feil blanding..

 

Skal legge ut en oversikt når jeg er ferdig, og nærmere beskrivelse senere :D Men inntil nå så er det prosjekt "fiasko" :respect

 

Men godt å få skiftet pakninger på toppen ihvertfall :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hadde tenkt å ta litt steg for steg med det prosjektet her ;)

Men synes det er merkelig lite forandring å merke..

 

Noe som jeg har lagt merke til, er at den virker sterk når den er kald, og avtar når den blir varm, noe den blir mye kjappere nå enn før bytte av toppen..

 

Men etter noen dagers kjøring nå, så har jeg også sett det at den er blitt "lat" på turtall over 3500 omdreininger.

 

Begynner å mistenke at kamdrevet er en smule ute av stilling pga de 2mm som ble frest av, uten at jeg vet hvor mye det har å si på disse motorene.

Forsøkte å koble ifra lambdasonden, uten at det gjorde noe fra eller til, så den kan jo ha tatt kveld.

 

Noen som har forslag til hva man skal gjøre etter en slik operasjon, alle tips er velkommen.

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått i garasjen meste av dagen, og forsøkt å finne ut hva som gikk galt, og har renset alt av plugger, sjekket ledninger, og slanger, og lambdan fungerer, jeg nappet den ut da jeg dro for å hente meg noen eksosdeler, og den drakk bensin som fyy på den lille turen ;)

 

Men fant også ut at tenninga var helt på tryne feilstilt, og etter å ha stilt den med litt fortenning, så ble det liv under panseret, ikke noen racer, men ble kvassere fra bunn, og opp til 5000 (dro den ikke lengre). Men desverre fikk jeg tenningsbank, så må finstille litt på tenninga

 

Men tror dette kan være en fin trim for folk som har muligheten til å få tak i seg en løs topp, og bearbeide innsug og eksos selv.

Les på tuningsider på nettet, og hør med folk som har gjordt lignende tidligere, så slipper du å gjøre for store feil, og feil er litt kjedelig og oppdage når toppen er på plass, og ikke minst dyrt og rette opp igjen :)

 

Er litt pes med toppbytte, men har du litt innsikt, eller en god venn som kan gi deg en hjelpende hånd, så er det overkommelig for de fleste. Men husk RUSTLØSER, varme, og veisalt har en tendens til å få ting til å sitte fast :D

 

Fremdeles er det orginal eksos, og kam på den, og bytte av dette vil nok hente fram endel mere, men da begynner 1000lappene å flagre :)

 

Men Techtonics har noe rimelig, men usikker på kvaliteten på dem

 

http://www.techtonicstuning.com/showcategories.asp?catid=29

 

Skal se om jeg får lastet opp noen filmsnutter etterhvert, desverre har jeg ikke noen fra før prosjektet startet, men kanskje noen med tilsvarende bil i orginal tilstand kan sammenligne :)

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig alternativ vil være kamaksling fra MK2 GTI 8v, vil gi deg mellom 1-5hk:)

Jeg betalte ca. 3-400.- for min.

 

På disse toppene står jo også eksosmanifolden rett under innsugsmanifolden og varmer, mulig du kan tjene litt på å bruke eksosbandasje også:)

 

Hvis du vil bruke litt penger så sjekk ut http://www.Bildon.com

De selger blant annet Catcams og 270` Hydrosport/Autotech kam.

 

Siden toppen er planet bør du nok registeret forskyves tilsvarende, men det skal du vel fikse med et justerbart kamdrev, som Bildon også selger.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig alternativ vil være kamaksling fra MK2 GTI 8v, vil gi deg mellom 1-5hk:)

Jeg betalte ca. 3-400.- for min.

 

På disse toppene står jo også eksosmanifolden rett under innsugsmanifolden og varmer, mulig du kan tjene litt på å bruke eksosbandasje også:)

 

Hvis du vil bruke litt penger så sjekk ut http://www.Bildon.com

De selger blant annet Catcams og 270` Hydrosport/Autotech kam.

 

Siden toppen er planet bør du nok registeret forskyves tilsvarende, men det skal du vel fikse med et justerbart kamdrev, som Bildon også selger.

 

Ja hadde en gtimotor 8v for noen år tilbake, men den havna på dynga mens jeg var på ferie (oppryddning på verkstedet) men fikk fortalt den gang at ADZ motoren kom til å gå dårligere med den kammen :deng men har lært mye siden den gang, er G60 8v som ikke gjør livet lettere for en 8v sugemotor etter hva jeg har forstått :D

 

 

Trodde varmen fra eksosen, til innsuget gikk gjennom toppen jeg, men når du sier det så er det nok noe å tenke på ja :)

 

Vel penger kommer nok til å bli brukt etterhvert, men først og fremst så er prosjektet ett fattigmannstrim for de som er , fattige, redd for kona, eller gjerrige, men alikavel litt fingernem :D

 

Justerbart drev kommer nok sammen med trimkam, selv om det hadde passet fint inn nå, men har hørt at disse er ett &%¤/¤#& å stille inn riktig, eller?

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde en gtimotor 8v for noen år tilbake, men den havna på dynga mens jeg var på ferie (oppryddning på verkstedet) men fikk fortalt den gang at ADZ motoren kom til å gå dårligere med den kammen :deng men har lært mye siden den gang, er G60 8v som ikke gjør livet lettere for en 8v sugemotor etter hva jeg har forstått :D

 

Kam fra EV og PB skal passe din motor, jeg har fra en PB motor:)

Merker faktisk en grei forskjell mellom 2500 og 4000rpm, og så kan jeg dra den litt lengre.

Etter min mening en grei løsning hvis en bare vil ha noe moderat som ikke koster skjorta:)

 

Jeg har en 8v topp stående på arbeidsbenken i garasjen som skal planes, portes, nye pakninger osv, så litt morsomt å se at andre tenker i samme baner:)

 

Jeg tror at manifold og fremrør fra GTI 8v skal passe på din motor, disse har ivertfall litt bedre flow enn de orginale C-klemme manifoldene som er på mange Golf2.

Har en slik på tur i posten som skal få eksosbandasje osv:)

 

 

 

Vel penger kommer nok til å bli brukt etterhvert, men først og fremst så er prosjektet ett fattigmannstrim for de som er , fattige, redd for kona, eller gjerrige, men alikavel litt fingernem :D

 

Junkyard Tuning;)

Er veldig mye en kan gjøre for lite penger.

 

 

 

Justerbart drev kommer nok sammen med trimkam, selv om det hadde passet fint inn nå, men har hørt at disse er ett &%¤/¤#& å stille inn riktig, eller?

 

Det finnes sikkert noe spesialverktøy for dette også, men er jo ikke så veldig mye en kan justere at det ikke går å prøve seg litt frem:)

Har bistått en kamerat med montering av 270`kam på en Golf Cab(1,8 8v), og da tok skruene på det justerbare drevet i toppdekselet:knob:

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags motor som står i din nå da?

 

Ja synes det er litt morro med litt økonomisk trimming, jeg har sett meg lei på at alle sier at "dette må du få noen som er spsialist til å gjøre, og dem dyreste delene er dem beste"

Greit nok at kvalitet koster, men ofte er det overkill i forhold til hva den enkelte ønsker, og dette er jo noe produsentene av motorene også gjør,, holde utgiftene lave, samt ytelse og holdbarhet er balansert :)

 

Ja du er mere enn velkommen inn i tråden om du har ett lignende prosjekt på gang :D

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8 GU, er vel den standard 8v som kom på 86 modellen er det ikke?? sto vel en Pierburg 2E2 på den orginalt om jeg ikke tar helt feil :D I såfall er det en slik GU topp jeg har på min nå *ler*

 

Hele eksosen min er orginal med katta, men har slengt på en 2.5" Simons på enden, men det var bare pga av at den orginale var oppspist av rust, men det kommer nok 2.5" hele veien når jeg får kompise'n min til å lære meg hva som er bak fram på ett sveiseapperat :D

Skal ta snutt av 3je gir fra 60 til 100 først, så kommer nok hele 0-100 etterpå :D

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår