Gå til innhold

Vurderer Saab

Ranger emnet


Aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg har nå en volvo s40, men har lyst til å gå over til saab 900 turbo. Men er flere som sier man må ha spesial verktøy for å skru på saab, stemmer dette? Eller?

 

Takker for svar:)

 

 

Er Torx hoder på skruene bare. Og et Torx kit får man kjøpt på biltema til 50,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 900 turbo har en svært bra motor og bremser. Saab 900 Viggen er vel den som er mest rebell. Det er ikke mer speasialverktøy på denne bilen enn andre. Oversiktlig og grei å skru på.

 

Saab 900 Viggen eksisterer ikke,det er kun 9-3 Viggen.

Den kom i 1999 og er i en HELT annen prisklasse en 900 Turbo,helt annen prestasjons klasse og da 900 Turboen er nødd til å bli trimmet før bruk (tro meg,jeg har hatt begge!!)

 

Bremsene bør oppgraderes før trim da dem er ganske slappe,det samme med understellet da det orginale ikke er glad i mye hk.

Må ha Koni/Bilstein og noen senkefjører,polyrethan foringer rund baut og et stab stag under bilen f.eks Subframe stag fra http://www.speedpartsnorway.no Da begynner det å hjelpe.

 

Se etter rust i hjulbuer,bakluke og andre kryphull.

Motorene er sterke og tåler juling.

Prøv å finn en så ny så mulig og med skinn etc,blir mye lettere å selge den senere da.

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 900 Viggen eksisterer ikke,det er kun 9-3 Viggen.

Den kom i 1999 og er i en HELT annen prisklasse en 900 Turbo,helt annen prestasjons klasse og da 900 Turboen er nødd til å bli trimmet før bruk (tro meg,jeg har hatt begge!!)

 

Bremsene bør oppgraderes før trim da dem er ganske slappe,det samme med understellet da det orginale ikke er glad i mye hk.

Må ha Koni/Bilstein og noen senkefjører,polyrethan foringer rund baut og et stab stag under bilen f.eks Subframe stag fra http://www.speedpartsnorway.no Da begynner det å hjelpe.

 

Se etter rust i hjulbuer,bakluke og andre kryphull.

Motorene er sterke og tåler juling.

Prøv å finn en så ny så mulig og med skinn etc,blir mye lettere å selge den senere da.

 

helt enig! men artig :P

-Bmw E36cab, Mercedes s124, Volvo 244

X Mercedes 190E 2.0D, SaaB 9000 Turbo 16v 1986, saab 900T -95, Toyota Hi-lux korta -83 3"BL og 33"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg for min del vil anbefale 900ene opp til 1991. De er sykt tøffe og tror ikke de skal være så vanskelige å skru på.

Forøvrig, saab 99 har motoren snudd "feil vei", hvilket gjør den lett å tune..: )

Ellers har jeg fått et inntrykk av at saabene er litt sære, med for eksempel håndbrekket framme...

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg for min del vil anbefale 900ene opp til 1991. De er sykt tøffe og tror ikke de skal være så vanskelige å skru på.

Forøvrig, saab 99 har motoren snudd "feil vei", hvilket gjør den lett å tune..: )

Ellers har jeg fått et inntrykk av at saabene er litt sære, med for eksempel håndbrekket framme...

lykke til

 

Jeg vil da anbefale å heller legge av noen kroner til og gå for en 9-3 fra 1998-1999.

9-3'n har ikke store karroseriforandringer kontra 900,men interiøret er annerledes. Samt det er en nyere bil og 900 Turboer er ofte brukt som ungdomsbiler og styggere kjørt.

Selv om 9-3'n bare har 150hk er det ikke mye så skal til før du er oppe i 210-220+++

 

De gammle 900'ene opp til 93 har svake girkasser,det er gammle biler så du må like å skru.

Skal du trime f.eks en 99 må du gjøre det old school(kammer,innsug etc. NA trim som det heter på Gran Turismo om du ikke finner en orginal turbo da)

Det er kun Saab 900 frem til 87 som har håndbrekket fremme,altså bilene med det gammle understellet. Etter 87 kom dem med brekket bak.

 

Hvilken vei motoren står spiller keine rolle om hvordan motoren er å trimme,jeg har motoren "feil" (tverrstillt)og kan ikke si det er noe problem med å trimme den. Jeg har 230hk orginalt,på 30minutter kan jeg ha 270hk.Det vil jeg ikke si er vanskelig :)

 

Når det kommer til 900 Turbo brukte jeg 15 minutter på å montere chip,det var enormt stor forskjell fra standard til trimmet :)

 

Uansett hvilken Saab du skulle kjøpe,om du gjør det da, blir du helt sikkert meget fornøyd!!

Jeg er oppvokst med Saab og har hatt 5 stk selv og kan garantere den neste blir og en Saab :)

 

Om du vil komme i godt Saab selskap kan du ta deg en tur innom http://www.saabturboclub.net Der er det over 1000 medlemmer og mange av dem sitter på enormt med kompetanse innen reparering,trimming og alt hva det måtte være til Saab!! Et kjemetrivelig miljø!!

 

Lykke til med jakten på ny bil!!

 

Mvh

Svein

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er med SAAB som andre bilmerker. Enkelte ting trenger man selfølgelig spesialverktøy til. Men dette gjelder mest de gamle modellene.

 

Har selv skrudd mye på 900, både gammel og ny, og syntes det er veldig greie biler og skru på. Siden du skal bytte ut en S40 regner jeg med du tenker på en 900 av årsmodell 97 eller 98. Da ville jeg vurdert en SAAB 9-3 i stedet. Ikke all verden i prisforskjell, men noen forskjeller. Blant annet har 9-3 bedre framseter og kanskje det viktigste er den hydrauliske klutjsen.

 

Gå for en 150/154 hk. Litt mindre hester enn 900 sin 185 hester, men potensialet for trim er absolutt til stede for trim!

 

Noen siden som kanskje kan være til litt hjelp videre:

 

http://www.saabturboclub.net

http://www.saabturboclub.com

http://www.speedpartsnorway.no

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår