Gå til innhold

Registerkjede??

Ranger emnet


Rogska

Anbefalte innlegg

Leste i en annonse på finn.no at "Svakheten på 9-5 motoren er(registerkjedet) er byttet på 110km.

Dette koster 20 000 å bytte hvis du kjøper en 9-5 med slakt kjede."

 

Stemmer dette?

Er høyaktuell til å kjøpe en 01-mod 9-5 st.vogn, 2.0t, 100 000km ca.

Er dette noe jeg bør ta i betraktning når det gjelder pris?

Selger forlanger 179 000,-

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel bytte registerkjede,men det koster ikke 20 000 :)

Hørte rykter om at å bytte balanseakselkjede når det blir slakt og begynner å rasle er dyrt,men jeg fikk min fjernet.

Hadde den på verksted og fikk dem til å kappe den og ta den ut. Dem skulle ha 15000 for å bytte den!!! 500 for å fjerne den :)

14500,- spart :)

Merket ikke noe forskjell etter at den ble fjernet.

 

Det du bør se etter er om alle servicer og garanti jobber er utført,at det siste veivhusventilasjon settet er montert og at det ikke er mye gul gugge på peilepinnen.

GT - R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei!

 

Jeg betalte 11.100,- for bytte av balanseakselkjede og registerkjede på min 9-5 2000 2,3 på merkeverksted. Lønner seg å sjekke litt rundt før du bestemmer deg for verksted. Dyreste merkeverksted skulle ha 18.500,-. Vil ikke anbefale å kjøre særlig lenge med demontert balanseakselkjede. Du vil nok merke mye vibrasjon uten dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 1 month later...
Leste i en annonse på finn.no at "Svakheten på 9-5 motoren er(registerkjedet) er byttet på 110km.

Dette koster 20 000 å bytte hvis du kjøper en 9-5 med slakt kjede."

 

Stemmer dette?

Er høyaktuell til å kjøpe en 01-mod 9-5 st.vogn, 2.0t, 100 000km ca.

Er dette noe jeg bør ta i betraktning når det gjelder pris?

Selger forlanger 179 000,-

 

På forhånd takk

 

Registerkjedet er vel ikke noe svakere en resten av delene i en B205/B235 motor. Motoren er igjennomført helt bedriiten, eneste som er holdbart er topp og blokk. Stempler, ringer, veivaksling, ventiler, ventilfjærer osv er veldig dårlig på disse motorene, alt er produsert på billigst mulig måte. Oslo Sylinderservice omtaler disse motorene som problem motore, det er ikke "uvanlig" at en motor er totalt utslitt allerde ved 30-60K km (ala en bedriten Opel motor som har rullet 300-400k km).

 

Litt fra wikipedia:

The B205 and B235 is considered to be less strong than its predecessor, and could be less suitable for performance tuning applications due to its lighter weight and weaker pistons, softer valvesprings and milder valve timing.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

 

 

Motoren står ikke i stil til resten av bilen som stortsett er solid og av tilfredstillende kvalitet.

Endret av Eivind Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginal delene holder jo til 260hk i aero utgaven. 9-5 sliter litt med oljeavleiringer,mange mener dette skyldes feil plassering av katalysator i tillegg til lavfriksjonsutgave av stempelringene( som slipper forbi for mye oljedamp. fra 270-280 trenger man smidde stempler.

oilsludge problemet kan føre til slitt registerkjede, utslitt turbo ( spesielt garret gt1752 turboen som står i lavtrykks modellene) tette oljesiler og avleiring i bunnpanna. Har ikke hørt at ventiler og slikt ikke tåler chipping.

 

En chip(ecu) steg 1 gir i denne ca 220 hk og 340nm tror ikke du vil møte på større problemer før steg4 steg 3 gir 245 og ca 360nm.

 

Ting man bør være obs på ved kjøp er som følger:

 

facelift i 2002...2001 bør være en del billigere.

 

Er veivhusventilasjonen oppdatert med siste utgave?

 

Har turboen gliper ( det kan du finne ut ved å ta av innsug eller avgass røret og kjenne på akslingen....skal ikke ha slark)

 

rasler registerkjede...det går ann å ta ut kjedespenneren og måle denne. Tror grensen er 15mm...er det over bør kjedet skiftes...dyrt!!

 

bakre dempere slites fort på stasjonsvognen

 

foringer i bakre hjuloppheng er et problem ( kan skiftes til polyforinger)

 

pixel feil i SID (display inne i bilen)

Dem mest vanlige feilene jeg kommer på.

 

andre ting som er vansklig å sjekke er

 

en kjølevannfordeler i bakkant av motoren har en tendens tl å lekke.

 

Bensinpumpen varer ikke evig på disse bilene

 

veivaksel giver har en tendens til å ta kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginal delene holder jo til 260hk i aero utgaven. 9-5 sliter litt med oljeavleiringer,mange mener dette skyldes feil plassering av katalysator i tillegg til lavfriksjonsutgave av stempelringene( som slipper forbi for mye oljedamp. fra 270-280 trenger man smidde stempler.

oilsludge problemet kan føre til slitt registerkjede, utslitt turbo ( spesielt garret gt1752 turboen som står i lavtrykks modellene) tette oljesiler og avleiring i bunnpanna. Har ikke hørt at ventiler og slikt ikke tåler chipping.

 

Sitter det original deler i B235R motoren da ?

 

Jeg tror ikke veivhusventilasjonen eller katalysatoren direkte har noe med oljeavleiringer problemet på B205/B235 motoren å gjøre. Jeg vil heller tro hovedårsaken er dårlig materiale i stempelringer, ventilstyringer og ventiler. Det har en tendens til å bli litt slarkete mellom styringer og ventiler når motoren så vidt er innkjørt, dette fører igjen til at ventiltettingene blir romme og slipper eksos opp i toppdeksellokket. Man kan jo argumentere med at eksosen ikke hadde trengt så lett opp via ventilstyringene hvis man ikke hadde hatt så mye motstand i katalysatoren ? Stempelringer er også av et dårlig materiale, eller lavfriksjon som du kaller det, ringene er så slappe at de slipper eksos ned i veivhuset/bunnpannen i stedet for å holde eksosen i sylinderen til eksosventilen åpner.

 

Nå er det jo ikke bare i bunnpanna du får oljeavleiringer, hele motoren blir jo full av "asfalt".

Ser du skriver at registerkjedet blir slitt pga. "oilsludge" problemet, et kjede og noen drev krever jo ikke noe spesiell smøring (hvor ofte smører du er sykkelkjede), men derimot råde og rammelagere trenger konstant smøring. Så sliter man regkjedet pga dårlig smøring, da har ikke veivaksling og lagere det noe bra :-o.

 

Er klart med så slappe ringer, så kan man sikkert hente ut 250 hester av en 1600S lada motor uten å gå for smidde stempler og råder :D Turbotrimming er lett, problemet er å få et oppsett som holder, er litt mer vrient.

 

Jeg synes også veiva på B205 motoren virker noe myk, det blir nesten like fort riper i veiva som i råde/ramme lagerene da :-o Jeg synes også skjørtene på stemplene (under ringene) pleier å være fulle av riper, det er veldig ofte også synbare vertikale riper i sylinderene, vet ikke om det er dritt i oljen som legger seg mellom stempelskjørt og sylinderene ?

 

B204 motoren har i allefall langt mere solide deler en B205 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja .stemmer at avleiringen leggers seg i hele motoren, men det er etter min erfaring værst når silen tetter seg og begrenser oljesirkulasjonen betraktlig at problemer oppstår. Forrige eier av min saab hadde skippet en oljeservice eller to og da jeg tok ned bunnpanna så var silen 70 prosent tett. Dette har i ettertid ført til at jeg har skiftet regkjede og turbo...to ting som er avhenging av god oljeflyt. Dårlig smørt kjede fører til at det strekker seg og i tilegg gir ekstra slitasje på drevne på kammene og veiva... samme gjelder for såvidt balanseaksel drevene.

 

Plasering av katalysator fører til at oljen blir utsatt for ekstra varme.

 

I 9-3 med t7 motor er sludge problemet mindre, men der er også catalysatoren plassert lenger bak etter det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja .stemmer at avleiringen leggers seg i hele motoren, men det er etter min erfaring værst når silen tetter seg og begrenser oljesirkulasjonen betraktlig at problemer oppstår. Forrige eier av min saab hadde skippet en oljeservice eller to og da jeg tok ned bunnpanna så var silen 70 prosent tett. Dette har i ettertid ført til at jeg har skiftet regkjede og turbo...to ting som er avhenging av god oljeflyt. Dårlig smørt kjede fører til at det strekker seg og i tilegg gir ekstra slitasje på drevne på kammene og veiva... samme gjelder for såvidt balanseaksel drevene.

 

Plasering av katalysator fører til at oljen blir utsatt for ekstra varme.

 

I 9-3 med t7 motor er sludge problemet mindre, men der er også catalysatoren plassert lenger bak etter det jeg har hørt.

 

Sludge eller slam som det heter på Norsk kommer ikke av oppvarmet olje, det kommer heller av at man slipper eksos/karbon inn i smøresystemet til motoren. Eksosen kommer inn i motoren pga dårlige ventilstyringer og stempelringer. Alternativt så er lagrene i turboen dårlig slik at eksosen går over i oljen den veien, men da har du sliten turbo :)

 

Sjekket du over råde og rammelagerene dine når du først hadde bunnpannen nede ? Har sett flere av de motorene med tette siler, det er en blanding av forsteinet karbon og slipestøv fra motoren.

 

Påenget mitt er at registerkjedet ikke er noe svakere en resten av delene i motoren, det er mye i motoren som bør byttes samtidigt som et registerkjede. Jeg mener også at "sludge" problemet kommer av dårlige stempelringer og ventilstyringer, ikke av utluftingssystemet fra veivhuset/ventildekselet. Veivhusventilasjonen skal jo bare kjøre eventuelt overtrykk tilbake til innsuget (før turbo), det skal ikke tette mellom sylindere og stempler :). I utgangspunktet skulle det ikke ha vært noe overtrykk (les eksos) i veivhuset hvis stempler og sylindere hadde holdt tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår