Gå til innhold

Motor går dårlig og stopper

Ranger emnet


Trailerbabe

Anbefalte innlegg

jeg har nylig kjøpt en volvo 850 med b5204t2 motoren.

 

den begynnte da jeg skulle kjøre den hjem og fuske p tomgang. fikk ikke start igjen.

 

fikk start da den hadde blitt kald igjen.

 

senere fusket den da jeg var ute å kjørte, da var det som all kraft var borte hadde bunn pedal men det skjedde ikke noe.

 

nå i dag har den blitt så dårlig at jeg måtte parkere den.

 

nå går han ikke på tomgang når turtallet kommer under 2000 omd.

 

han bare sier putt putt putt og vil kveles.

turtallet hopper opp og ned ellers og han fusker hele tiden.

 

jeg har byttet luftfilter, olje, oljefilter, plugger, impulsgiveren. det står på nytt oljefilter, fordelerlokk og pluggledninger.

 

noen som har vært borti noe lingnende?

 

takker for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fant man ut hva som var gale med denne? Min har akkurat samme symptomer og er ubrukelig akkurat nå. Den fungerer greit enkelte stunder over 2000 omd. Men under er det natt, da synker den til mellom 1000 og 300 omdr å står der å harker uten å reagere på gasspedel. Så stopper den. Overhodet ikke drag i motoren. klarer ikke løse den eller noe. Alle tips mottas med takk. Er feilkode på den også, men siden dette er en 96 mod så er det tydeligvis ikke bare bare å få frem disse. Min har slik kontakt under pengestableren ved dashbordet.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet plugger, fordelerlokk samt rotor. Har også rengjort tomgangsregulatoren og gasspjeldet. Uten nevneverdig resultat. Nå er jeg tom for ideer. Motoren går veldig greit, i 5 sekunder etter start, så siger den ned i rundt 500 omdr. Så etter 30 sekunder stiger den sakte men sikkert opp til vanlig tomgangsturtall. Men når man gir den turtall og slipper gassen igjen, så er den tilbake i 500 omdr uten å reagere på gassen. Det smelller små smell i innsugsrøret når den går på 500 omdr å man prøver å gi den gass. Nesten som om den antenner i innsuget. Er rar hele motoren. Har noen av dere tips så er jeg mer en motakelig.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg byttet pluggkabler og prøvd motoren uten tomgangsmotor, feilen er det fortsatt. Nå på slutten gikk den greit på tomgang på ca 900 omdr. Så plutselig datt den ned til under 500 omd å døde, da kom feilkoden opp igjen også. Jævli irriterende at det ikke går å få lest denne uten å måtte taue den til et verksted som har 14 dager venteliste. Kjøpte i går feilkodeleseren fra Biltema i håp om å få ut noe vetig, men den fikk ikke kommunikasjon med bilen.Ser pluggene er helt nedsotet, så dette tyder jo på at den får både luft og bensin, men noe muffins med gnisten. Men sjekket gnisten på pluggene også under drift og alle virker ok. Men kan nesten virke som om coilen streiker innimellom eller noe, jævli irriterende.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg byttet pluggkabler og prøvd motoren uten tomgangsmotor, feilen er det fortsatt. Nå på slutten gikk den greit på tomgang på ca 900 omdr. Så plutselig datt den ned til under 500 omd å døde, da kom feilkoden opp igjen også. Jævli irriterende at det ikke går å få lest denne uten å måtte taue den til et verksted som har 14 dager venteliste. Kjøpte i går feilkodeleseren fra Biltema i håp om å få ut noe vetig, men den fikk ikke kommunikasjon med bilen.Ser pluggene er helt nedsotet, så dette tyder jo på at den får både luft og bensin, men noe muffins med gnisten. Men sjekket gnisten på pluggene også under drift og alle virker ok. Men kan nesten virke som om coilen streiker innimellom eller noe, jævli irriterende.

 

Har du prøvd og skifte besinpumperele!??:volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips dere kommer med, men den går, så det er nok ikke bensinpumpe rele. Samt jeg har prøvd uten luftfilter uten forskjell. Det virker som at motoren får for mye bensin eller noe, men ikke alltid. Den kan gå normalt på tomgang i 30 sek for så å få et anfall der den får meget spesiell gange å går kanskje så langt ned som i 3-400 omdr. Noen ganger dauer den, noen ganger går den der i 10-20 sek så kommer den seg sakte med sikkert opp igjen på 900 omdr.

 

Pluggene er som sagt helt svarte så den får ihvertfall nok bensin. Den antenner på en måte bensin i innsuget når den går på 4-500 omdr det små puttrer hvis man prøver å åpne gass spjeldet. Det er dette som er så rart, enten tenner den på feil tidspunt eller så gir den bensin på feil tidspunkt, eller så gir den bensin kontinuerlig eller noe. Jeg er ihvertfall ikke sikker.

 

Men det som er det mest fantastiske er at nå har 3 forskjellige diagnoseapperater blitt prøvd for å lese hva som er gale, men ingen klarer å få kommunikasjon. Min er 96 mod og derfor har den ikke dette diode greiene, men en slik OBD plugg eller hva det no heter. Men den er det tydeligvis ingen andre enn VOLVO som kan lese. Fantastisk ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips dere kommer med, men den går, så det er nok ikke bensinpumpe rele. Samt jeg har prøvd uten luftfilter uten forskjell. Det virker som at motoren får for mye bensin eller noe, men ikke alltid. Den kan gå normalt på tomgang i 30 sek for så å få et anfall der den får meget spesiell gange å går kanskje så langt ned som i 3-400 omdr. Noen ganger dauer den, noen ganger går den der i 10-20 sek så kommer den seg sakte med sikkert opp igjen på 900 omdr.

 

Pluggene er som sagt helt svarte så den får ihvertfall nok bensin. Den antenner på en måte bensin i innsuget når den går på 4-500 omdr det små puttrer hvis man prøver å åpne gass spjeldet. Det er dette som er så rart, enten tenner den på feil tidspunt eller så gir den bensin på feil tidspunkt, eller så gir den bensin kontinuerlig eller noe. Jeg er ihvertfall ikke sikker.

 

Men det som er det mest fantastiske er at nå har 3 forskjellige diagnoseapperater blitt prøvd for å lese hva som er gale, men ingen klarer å få kommunikasjon. Min er 96 mod og derfor har den ikke dette diode greiene, men en slik OBD plugg eller hva det no heter. Men den er det tydeligvis ingen andre enn VOLVO som kan lese. Fantastisk ;)

 

Jeg hadde selv problem med min gode gamle 850 gle, motoren gikk ujevnt på tomgang,og stoppet bare helt opp.Utrolig irriternede kan du tro,prøvde ut endel forskjellige ting uten at det hjalp!Sjekket et svensk forum og fikk tips om og bytte bensinpumperele,og "halleluja":respect problemet ble borte vekk!Du kan tro dette var deilig,kosta meg ca 500 kr på bilia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår