Gå til innhold

_Sjakalen - Volvo 242 Nasjonal

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Heisann!

1/11 - 2006 begynte jeg å bygge min første rallybil, en 1980 Volvo 242, en Volvo Original (VOC)

 

I februar 2007 kjøpte jeg en 1979 Volvo 242, som var bondeblå.

 

11/6 begynte vi å ribbe bilen, og bygge en rallybil.

 

11062008224.jpg

 

Her står den i teltet vi nettopp har kjøpt inn.

 

11062008222.jpg

Photosession med mekaniker:P

 

Litt fakta om bilen:

 

Km.stand: 203 000

 

Antall eiere: 3

 

Rust: 1 flekk i gulv, 1 hjulbue, hjulbrønner og litt ved innfestning til sele bak.

 

Motor og Gir: B19 m/ M45

 

 

Hovedplanen er å bygge om bilen til en rallybil, en nasjonalbil.

 

Nedover følger en del bilder av hva vi allerede har gjort, og hvordan ting ser ut.

 

13062008251.jpg

 

Det første vi gjorde var å rive ut alt interiør og ruter. Så gjernet vi setekassen for begge sider, og skrapet ut asfaltmattene i hele bilen, samt bagasjerommet.

 

14062008267.jpg

 

Ferdig innvendig med å fjerne, nå begynner oppbygging.

 

13062008262.jpg

All rust inni bilen, et lite hull i gulvet, og det dere ser ved festet til selene.

 

14062008274.jpg

 

Sveiset ferdig dette.

 

14062008268.jpg

 

Lagde en liten konsoll til startbryter, hovedstrøm og noen små brytere. tanken er å ha dette lettvint til, og innfestningen skjer ved hjelp av skruehullene ved girkassemansjetten. er litt på forsøkstadie, men vi må jo prøve litt.

 

14062008273.jpg

 

Hjulbuen så litt løen ut, så vi byttet likesågodt hele buen. Det var ikke så tungvint, og greit å vite hva man har.

 

13062008253.jpg

etter å ha fjernet setekassen oppdaget vi en "utvekst" ved siden av tunnelen i bilen. for å få laget feste til de nye stolene måtte vi bygge om dette.

 

18062008278.jpg

 

Faktisk meget fornøyd med resultatet. Mens Olav jobbet på dette, fortsatte jeg med interiør/plater til dette.

 

18062008284.jpg

er fornøyd med dette, så beholder den stilen rundt hele kupéen, samt som dørtrekk.

 

18062008283.jpg

Tanklokk skal vi jo ikke ha, siden det blir tank i bagasjerommet.

 

18062008282.jpg

 

Siden NBF godkjenner biler uten lister, og det er køddent å skaffe til den bilen her, så sveiser vi igjen alle listehull.

 

18062008285.jpg

 

Fronten byttes til nyere modell (81->85) med flatnose, og lyktene bak byttes til den brede modellen.

 

 

Planene videre fremover er å gjøre ferdig platene inni kupéen, og lage stolfester. Buret er bestilt fra Pedersen Racing (UTROLIG bra service der, anbefaler dette firmaet sterkt!) og er oss i hende til neste uke.

 

Buret i seg selv er nøye gjennomtenkt, så håper på at dette blir som vi har laget.

 

 

Oppdateringer kommer, kommentarer er lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det!

Ja, motorsport er genialt!

Haddet det utrolig gøy når vi bygde den forrige, og her har vi god tid og skal gjøre det så bra som vi klarer.

 

Buret blir sendt fra Pedersen på mandag, så iløpet av uka begynner vi på å tilpasse det.

skal gjøre vårt beste for å bli ferdig inne i bilen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags seter og fester skal du ha?

 

Skal montere bøttestoler i 242n min jeg å, å lurer på hvordan høyden på setene blir hvis jeg lar de kassene under orginalsetene være! skal ha bøttestoler bak og å må derfor ha vipperamme på stolene foran samt skinne, det bygger jo litt tilsammen!

 

eventuelt,er det lov å fjære kassene når jeg skal ha skilt? er mye penere uten de!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags seter og fester skal du ha?

 

Skal montere bøttestoler i 242n min jeg å, å lurer på hvordan høyden på setene blir hvis jeg lar de kassene under orginalsetene være! skal ha bøttestoler bak og å må derfor ha vipperamme på stolene foran samt skinne, det bygger jo litt tilsammen!

 

eventuelt,er det lov å fjære kassene når jeg skal ha skilt? er mye penere uten de!

 

På Volvo Original bilen min har jeg latt de originale kassene være, men syntes ikke det er en varig løsning. Det du derimot kan gjøre er å sette et 25X25 firkantrør i framkant og bakkant av kassen og stolen oppå dette. Skulle jeg beholdt kassen ville jeg gjort det sånn.

Det er i utgangspunktet ikke lov å fjerne kassen, uansett rally eller vei. Jeg gjør det, fordi jeg mener det er tryggere å feste stolene i 2 firkantrør.

 

 

Jojo, men uansett.. Blir ikke restaurert til gatebil ihvertfall.. Var det jeg ville fram til.. :b

 

Hvilken motor er planen forresten?

 

 

Esbandos, jeg må være dønn ærlig å si følgende:

Jeg syntes det er MYE bedre at disse bilene går til VOC/Rally enn gatebil. Med så mye halvferdige prosjekter som bare blir stående og døy rundt omkring, så er det mye bedre at de bilene blir "tatt vare på" ( ;) ).

 

Men hovedgrunnen til at det blir brukt flere 242 enn 244 er fordi vekta på en 242 er relativt mye lavere enn en 244.

 

Også ser jo en 242 bedre ut..

 

Når det gjelder motor er det litt på tegnebordet, men det blir nok 2,5 l med doble webere. Har lyst på innsprut, men det er litt lenger frem i tid, blir for dyrt i første omgang.

 

Bakaksel blir sellholm sperre, 4:10 utveksling.

 

Girkasse blir en dogshift, lyst på sellholm her også.

 

Dempere rundt om blir et oppsett fra Sellholm, uten tvil.

Coilover foran. Bak blir det bare "standard" enda.

 

Bremsene vet jeg ikke hva jeg skal bruke, det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dagen over, og mye har skjedd i teltet vårt i Oppdar'n.

 

22062008304.jpg

 

Begynte med å gjøre ferdig andre siden, før vi lagde bakplata.

 

22062008305.jpg

 

 

Vi tenkte litt på hvordan vi skulle gjøre det, iogmed at begge har gjort dette før, på 2 andre måter. vi fant ut at vi ville dra platen så langt ned som mulig, for å få en jevn overgang over mellomaksel tunnelen.

 

22062008307.jpg

 

Da ble det slik.

 

22062008306.jpg

 

For å få en helhet i platene bak, så sveiser vi de i hverandre.

Slett ikke dumt.

 

22062008308.jpg

 

22062008310.jpg

Her har vi gjort ferdig platen til hattehylla. Passformen ble helt grei.

 

22062008311.jpg

 

Klokka er 2330, alt er kittet og klart til lakkering.

Det skjer forhåpentligvis imorgen, har tilogmed vasket taket for lim med tynner, så det er helt reint.

 

Nye bilder kommer så fort vi er ferdige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok en kveld gjort ferdig. Idag ble vel resultatet så som så, men her kommer en liten bildeserie av hva som har blitt gjort.

 

DaButcher hadde et lite stikk om vekt oppi her, men for å være helt ærlig vet jeg ikke hvor mye vekt de platene veier. jeg er bare sikker på at jeg skal ha det rett og enkelt. Buret veier nok sine kilo det også!

 

Gårsdagens siste bilde:

22062008315.jpg

 

Ferdig kittet, klar for grunning.

 

23062008319.jpg

Er nok mange som kommer til å riste oppgitt på hodet og tenke huff når de ser de neste bildene, men for å si det enkelt og greit, det skal et bur inn i bilen, dette er kun for å få lagt lakk der vi ikke kommer til senere.

 

23062008327.jpg

Ferdig grunnet, klar for første og andre strøk lakk.

 

For de av dere som lurer på fargevalget, det kommer nå.

 

23062008328.jpg

 

Fargen ble hvit. Riktig hvit.

 

23062008331.jpg

Olav lakkerer gulvet fremover, her reagerte det litt med no lim fra asfaltmattene jeg fjernet, så her ble det litt gulaktig.

 

23062008332.jpg

 

Så gikk vi tomme for lakk... Olav til rørepinnene og lage mer, for å gjøre seg ferdig med 1. strøk og begynne med 2. strøk.

 

23062008335.jpg

Ferdig med strøk nummer 2. Dette er vel hvitt nok?

 

23062008337.jpg

Ble greit nok til å være grunnlag før vi gjør det om igjen etter bursveisingen.

 

23062008339.jpg

Det ble slett ikke dumt.

 

23062008341.jpg

Kamera er mobil, så bildekvaliteten er så der.. men fornøyd med resultatet.

 

 

Delebilen kom ihus idag, en 245 stasjonsvogn med masse utstyr og relativt strøken! Svart interiør og svart/rødt R-sport trekk.

 

Mye bra deler om noen er interessert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ike sveise inn forsterkningsplater til buret før lakkering altså ? :)

 

Uansett, tøffe greier !

Litt av grunnen til 242 er vel også at det er et mye stivere kaross enn 240/244 ( ? ).

 

 

Tar alt som har med buret og gjøre når det blir levert fra Pedersen. I tillegg så gjør vi dette, som nevnt over, for å få lakkert det som kan bli køddent å få ordnet etter at buret kommer inn. for da blir det faktisk ikke lett å komme noen stand inni bilen.

 

242 er også stivere, men hvis du tenker på et rallybur, hvor mye det stiver, så er det likegyldig om det er 244, mye går på vekt. ;)

 

Så nå er det ingen bønn, fra nå av blir det salat til mat og frukt på jobben;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår