Gå til innhold

Opel 2,2 16V - Fusker

Ranger emnet


2mazo

Anbefalte innlegg

HJELP!!!

Begynner å bli desperat.....

 

Har en 1998 Opel Sintra 2.2 16V bensin (motor: X22XE).

 

Problem: når bilen blir varm - så fusker den på lave turtall (1500-2000 rpm) - ved belastning.

 

Dette har jeg skiftet uten at fuskingen har gitt seg:

* tennplugger

* pluggledninger

* bensinfilter

* luftfilter

* veiv-sensor

* kam-sensor

* Coil (edit: 12/6)

 

Noen som har forslag til andre ting som kan være årsaken til problemet????

Meget taknemlig for alle forslag!

 

Mvh

2mazo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde inne en omega med disse symptomene... det var riktig nok en 2.2 diesel, men om opel har holdt på samme virvaret av vacuumslanger, er det mulig at disse ikke har det så bra... på omegaen, var det en vacuumslange i forbindelse med EGR-systemet som hadde takket for seg... feilkoden var at det var feil på vacuumstyringen til EGR... når jeg endelig fant feilen, var det jo bare gjort på 5 minutter...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-takk for svar!!

 

Hadde bilen på "diagnose" hos Opel rett etter at fuskingen startet, de fant ingen feilkoder. Eneste de reagerte på var at veiv-sensoren byttet mellom "aktiv" og "inaktiv" når motoren gikk. Fikk derfor denne veiv-sensoren byttet - uten at dèt hjalp. "Check Engine"-lampen lyser heller ikke.

 

Har nå vært ute å kjøpt en ny coil (tror ikke det er den som er feilen, men den var billig). Skal ut å bytte den nå.

 

Tacksam for flere svar og kommentarer :-)

 

Mvh

2mazo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg byttet coilen. Tror dere det hjalp?

.......... neida, den fusker like j**lig.

 

Har også forsøkt å kjøre med og uten ledningen til lambdsonden (den "dingsen" som går inn i starten av eksosanlegget). Merker ingen forskjell fra eller til.... Har det noen betydning, mon tro?

 

Mvh

2mazo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper nok på at det er egr ventilen din som henger. Eller så kan det være en vakum slange på gass-spjeld huset som er tett. Mener jeg har vært borti det før..

 

Takker for tips :-)

 

Hvordan kan jeg måle om det er EGR-ventilen som er problemet??

Jeg har forsøkt å blokkere vakuum-slangen til EGR-ventilen, men det hjapl ikke....

 

Mvh

2mazo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår