Gå til innhold

veteran forsikring, hvor?

Ranger emnet


petteraldo

Anbefalte innlegg

lurte på åssen det var med veteran forsikring og hvor jeg kan få en gunstig og bra en, funker dårlig med if og gjensidige

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett er det slik når det gjelder LMK-forsikring:

 

- Det er fri kjørelengde

- Bilen skal ikke brukes til daglig kjøring til og fra jobb mm.

- Bilen skal være original

- Tidsriktige endringer som passende ekstrautstyr, felger, trim som var populært da bilen var i vanlig bruk osv. kan godkjennes

- Det er LMK-klubbenes godkjenningsmenn som avgjør om bilen kan forsikres via LMK-forsikringen eller ikke

- Biler som skal forsikres via Tennant/LMK må ha brannslukningsapparat og hovedstrømbryter.

 

Dersom bilen ikke faller inn under LMK-kriteriene kan du forsikre bilen rimelig hos et annet forsikringsselskap, det er flere som har veteranforsikring. Felles for dem er imidlertid kravet om at bilen ikke skal brukes til vanlig helårsbruk, og dette kommer til uttrykk enten gjennom lav årlig kjørelengde eller regler for bruk som i Tennant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm bilen min er nesten orginal bortsett fra hjul men de er da av nyere type så går ikke bra med LMK da, bilen blir bare brukt på sommeren en del når det er pent vær så blir mer enn 3000 og 5000 som gensidige og if har satt som grense

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få en veteranbil registert billig som bruksbil?

 

Det er uansett lav årsavgift på veterankjøretøy (365 kr). Bilen trenger ikke registreres som veterankjøretly, når den er 30 år gammel vil du automatisk få lavere krav om årsavgift.

 

De fleste veteranbiler vil ha en relativt rimelig pris på ordinær forsikring også. Hvis du skal ha den som bruksbil, kjøp ordinær forsikring! Jo flere som snylter på veteranforsikringene ved å bruke bilen mer enn reglene tilsier, jo dyrere blir de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett lav årsavgift på veterankjøretøy (365 kr). Bilen trenger ikke registreres som veterankjøretly, når den er 30 år gammel vil du automatisk få lavere krav om årsavgift.

 

De fleste veteranbiler vil ha en relativt rimelig pris på ordinær forsikring også. Hvis du skal ha den som bruksbil, kjøp ordinær forsikring! Jo flere som snylter på veteranforsikringene ved å bruke bilen mer enn reglene tilsier, jo dyrere blir de...

 

Ja for nå bruker jeg veteranbilen min til og fra jobben hver dag og kjøring i helgene. Maks kjørelengde er 6000km. Står også i forsikringspapirene at den bare skal brukes til hobby bruk og ikke hverdag. Men ingen kan jo vite at den blir brukt til dette.

Lada 2107 1600s 86'

Boble 53'

Mercedes Benz W123 76'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ja for nå bruker jeg veteranbilen min til og fra jobben hver dag og kjøring i helgene. Maks kjørelengde er 6000km. Står også i forsikringspapirene at den bare skal brukes til hobby bruk og ikke hverdag. Men ingen kan jo vite at den blir brukt til dette.

 

Forutsatt at du har LMK-forsikring via Tennant (krever minst ett års aktivt medlemsskap i en LMK-tilsluttet klubb);

Det er ingen som sjekker bruken av bilen din før det smeller, og du må forklare til veteranforsikringsselskapet hvorfor du var på hovedveien kl 07:30 en dag midt i uken.

Slik som dette er dessverre med på å høyne forsikringspremien for alle andre som bruker bilen slik det er tiltenkt. Videre setter det hele ordningen med gunstig entisuastforsikring via LMK i fare.

 

Har du 'veteranforsikring' i et annet selskap, og 'misbruker' denne, er du også med på å høyne premien for oss andre...

 

Skal du bruke bilen til daglig; skaff deg en ordentlig forsikring, og ikke 'snyt' på entusiastene.

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det i dette senarioet da?

 

Man har bruksbil man kjører til/fra jobb med, men sola skinner og du har en veteran cab. Om du kjører bilen til jobben den gangen det er sol og 25+ grader.

 

Ville det blitt sett på som snylting?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope.

Det står helt klart at et veterankjøretøy ikke skal erstatte dagligbilen.

 

I det ligger det, slik jeg tolker - og praktiserer - det;


  • dersom jeg skal på et klubbarrangement etter jobben, og det er mest praktisk å kjøre hobbybilen til møtet via jobben - da gjør jeg det


  • er det strålende vær, og jeg har lyst på en kosetur med hobbykjøretøyet til jobb - da gjør jeg det.

 

Hva jeg ikke gjør, derimot, er å bruke mitt LMK-forsikrede kjøretøy til daglig transport, til/fra jobb, til butikken, til fritidsaktiviteter etc. (Jeg har flere 'veterankjøretøyer' (forøvrig et misvisende ord; iflg FIVA er et veterankjøretøy produsert før 1/1-1920), men bare ett av dem er LMK-forsikret. På denne måten har jeg mindre bruksbegrensninger på de andre aldrende bilene mine.)

 

Det er nettopp her hele meningen med den rimelige og veldig bra LMK-forsikringen ligger:

Vi får en veldig rimelig forsikring mot å 'love' å ikke bruke bilen mer enn avtalt.

 

Skal bilen - selv om det er en veteranbil - brukes tilnærmet daglig; skaff ordentlig forsikring. Hvis ikke vil grunnlaget for LMK forsikringen bli undergravet - og flere ti-tusner av bilentusiaster går dyrere forsikringstider i møte fordi noen snylter på ordningen.

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett er det slik når det gjelder LMK-forsikring:

 

- Det er fri kjørelengde

- Bilen skal ikke brukes til daglig kjøring til og fra jobb mm.

- Bilen skal være original

- Tidsriktige endringer som passende ekstrautstyr, felger, trim som var populært da bilen var i vanlig bruk osv. kan godkjennes

- Det er LMK-klubbenes godkjenningsmenn som avgjør om bilen kan forsikres via LMK-forsikringen eller ikke

- Biler som skal forsikres via Tennant/LMK må ha brannslukningsapparat og hovedstrømbryter.

 

Dersom bilen ikke faller inn under LMK-kriteriene kan du forsikre bilen rimelig hos et annet forsikringsselskap, det er flere som har veteranforsikring. Felles for dem er imidlertid kravet om at bilen ikke skal brukes til vanlig helårsbruk, og dette kommer til uttrykk enten gjennom lav årlig kjørelengde eller regler for bruk som i Tennant.

 

Jeg må legge til etpar småting på listen din:

- Hovedstrømsbryter skal være montert slik at den er tilgjengelig fra førerposisjon.

- En må ha vært medlem i LMK tilknyttet klubb i minst et år.

- Såvidt jeg vet, så skal det være begrensninger i kjørelengde.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å synse for mye; her er hva LMK skriver om sin trafikkforsikring (hentet fra http://www.lmk.no/page.php?26 )

 

 

Her kan du lese om forsikringer for motorhistoriske kjøretøy som er spesialsydd og tilrettelagt for medlemmer av klubber tilsluttet LMK - Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøy-klubber. LMK er dannet av klubbene, og arbeider for å bedre de generelle økonomiske og lovmessige forhold for alle som har historiske kjøretøy som hobby. LMK Forsikring har bestått siden 1983, og er etterhvert betydelig forbedret for å gi et best mulig tilpasset tilbud til eiere av historiske kjøretøy. Forsikringen kan tegnes for kjøretøy i korrekt og god original tilstand, ikke for ombygde, moderniserte eller "customiserte" kjøretøy.

 

4 gode grunner for å bruke LMK Forsikring:

 

1. Markedets absolutt beste forsikring for veterankjøretøy.

2. Med tre eller flere skadeforsikringer får du 20 % LMK-rabatt på premien - i tillegg til Totalkunderabatten!

3. Du fører provisjon/verdier tilbake til din egen klubb.

4. LMK får en styrket økonomi i satsningen på å bedre forholdene for klubber og enkeltmedlemmer, og får dermed mindre behov for finansiering via medlemsavgiften.

 

 

 

1. HVEM KAN FÅ LMK FORSIKRING?

Bare medlemmer av klubber tilsluttet LMK kan få LMK Forsikring, og den kan bare tegnes gjennom klubbens forsikringskomite.

LMK forsikring kan bare tegnes hvis du har vært klubbmedlem i mer enn ett år. Det er opp til den enkelte klubbs forsikringskomite å anbefale om du bør få forsikring, og de vil gjerne bli kjent med deg først.

LMK Forsikringen gjelder for kjøretøy som skal være et samleobjekt. Kjøretøyet skal ikke erstatte et kjøretøy til normal nyttekjøring. For å få en Helforsikring for bil eller MC må søker derfor disponere en bruksbil som hverdagskjøretøy.

 

2. HER GJELDER LMK FORSIKRING

Forsikringen gjelder over alt der ordinær motorvognforsikring gjelder. Imidlertid skal motorvognen, når den ikke er i bruk, oppbevares i låst bygning til maksimalt 30 kjøretøy eller i museum. Under løp og utflukter regnes kjøretøyet som i bruk, og det stilles ikke særskilte krav til oppbevaring.

 

3. KRAV TIL KJØRETØY

Kjøretøyet må være 30 år eller eldre. Det skal være et samleobjekt som eies av privatperson, firma eller museum. For firma eller museum må navngitt person være nevnt i polisen.

Kjøretøyet kan ikke benyttes i ervervsmessig sammenheng (utleie, varetransport o.l.).

Kjøretøyet skal være i original stand, ikke ombygd eller modernisert. Det kan være restaurert eller urestaurert, men må være godt vedlikeholdt og "presentabelt". Bulker, rust, rotete ledningsnett og flenger i trekk og seter er noen eksempler på hva som man bør gjøre noe med før besiktigelsesmann tilkalles.

Mindre modifiseringer som var vanlig å foreta i kjøretøyets normale livsperiode (ca. 5-10 år) kan aksepteres, særlig der originale reservedeler ikke er tilgjengelige.

 

Unntaket er for gruppen ombygd/modifisert. Her er definisjonen : "Kjøretøy som ikke er i samsvar med LMK's krav til historisk korrekt utførelse". Kjøretøyet's alder er likegyldig. Les mer om denne forsikringen og kravene under pkt. 3E.

Et restaurert kjøretøy skal normalt se ut slik det kunne se ut da det forlot bilforhandleren som ny. Avvik kan aksepteres dersom de er av "tidsriktig" utførelse. En restaurering skal være fagmessig og seriøst utført. "Overrestaurering" - restaurering av kjøretøy til bedre enn ny (spesiallakkering o.l.) vil normalt ikke kunne dekkes fullt ut ved eventuell skade.

 

 

 

3C. HELFORSIKRING

Forsikringen er beregnet på registrerte historiske motorkjøretøy som er i bruk som samleobjekt og som ikke erstatter et kjøretøy til normal nyttekjøring.

 

For å få en Helforsikring for bil eller MC må søker derfor disponere en bruksbil 24 timer i døgnet.

 

Helforsikringen dekker trafikk, kasko, fører og passasjerulykke, redning og rettshjelp, og er markedets beste forsikring for samlekjøretøy. Under kasko dekkes brann, tyveri, bruddskade på glass og annen skade oppstått ved sammenstøt, utforkjøring, velt, hærverk eller annen plutselig ytre påvirkning.

 

Kjøretøyet må føres av eier eller person i eierens husstand eller av annen person som selv har eget LMK-forsikret kjøretøy. Hvis ikke vil egenandelen økes med kr. 3.000,-. Forsikringen gjelder der vanlig motorvognforsikring gjelder.

Helt spesielt for LMK-forsikring er at redningsforsikringen gjelder fra skadestedet til kjøretøyets hjemsted, altså ikke bare til nærmeste verksted.

 

Før helforsikringen tegnes, må kjøretøyet besiktiges av et medlem av din klubbs forsikringskomite, som anbefaler overfor LMK og Tennant Forsikring at forsikringen kan tegnes.

Normalt må du ha vært medlem i klubben minst 1 år. Snakk med besiktigelsesmannen før han kommer for å bringe på det rene om kjøretøyet er i så god stand at den har mulighet for å få en Helforsikring.

 

Med søknaden må det vedlegges minimum 10 skarpe fargefoto 9x13 eller 10x15 av kjøretøyet (se søknadsskjema) trykket på fargelaser eller fra fotolaboratorium. Front, bak. sidene, bagasje, motor venstre/høyre, dashbord/instrumentpanel, interiør foran / bak (for MC skal setet også sees ovenfra). Kjennemerket skal synes godt.

 

Bil/buss skal være utstyrt med godkjent brannslukningsapparat av type ABC (tidligere ABE) med minimum 2 kg slukkemiddel.

 

Bil/buss skal på jordledningen ha montert hovedstrømbryter med tilstrekkelig dimensjon, og som kan slås av uten at panseret må åpnes. Bryteren montert på jord skal synes på foto fra motorrom, samt på et foto fra interiør/dashbord eller ved annen plassering.

 

Uten særskilt avtale gjelder forsikringen ikke under kjøring med flere passasjerer enn angitt i vognkortet, dog høyst 8. Lastebil med totalvekt f.o.m. 3500 kg skal ikke kjøres med større last enn 50% av nyttelast angitt i vognkortet om denne overstiger 300 kg.

 

Ved deltagelse i s.k. "Regularity-løp", der gjennomsnitts- eller topphastighet er avgjørende, økes egenandelen med kr. 3.000,-. Forøvrig gjelder motorvognforsikringsvilkårene.

 

Hvis helforsikret kjøretøy skal overhales eller repareres, anbefales det å tegne restaureringsforsikring i tillegg til helforsikringen.

 

 

 

 

Så, kort fortalt kan du få en såkalt LMK-forsikring kun på et hobbykjøretøy, ikke ett som brukes daglig. I tillegg må du disponere et 'vanlig' kjøretøy, samt ha vært medlem i en LMK-tilsluttet klubb i minst ett år.

End of discussion.

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår