Gå til innhold

Naginata's ZX 1.4i Evighetsproject; "Trulte"


VilleW

Anbefalte innlegg

Da var det vel på tide og legge ut litt om dette prosjektet jeg skal til og starte, da jeg om to uker er ferdig med skolen, og skal straks bli lærling. :)

 

IMG_0244.jpg

 

Bilen, som da er min elskverdige bruksbil\jobbil\rånebil, er en -94 Citroen ZX 1.4i Combi-Coupe (puh!), som ikke har rundet 200k engang. Fantastisk bil, men siden jeg er ett av de menneskene som aldri blir fornøyd må jeg nok slippe løs litt kreativitet ;)

 

MOTOR:

Motoren som nå sitter i en klin orginal TTU3M/Z-motor med elleville 55kw\75hk og rundt 121 nm, så med andre ord; drar ikke akkurat skinnet av noen pølse. Den går helt greit med kun meg i, men med en gang det kommer folk inn i bilen kan man merke den ekstra vekten ganske markant! Har en del planer når det gjelder denne, men desverre går ikke fantasi og økonomi hånd i hånd, så det får gå litt utover. Drives av ett fordelerløst system med dobbel-coil (orginalt), og har Monopoint-innsprøytning som skal drives ut med vievann og kors når jeg får penger nok.

 

BREMSER:

Helt standard massive skiver med 247 mm. diameter. Nå er bilen utstyrt med Mintex-klosser fra Mekonomen (der jeg nå jobber) som mest sannsynlig har blitt mer glassert enn en dyr sjokoladekake. Misstenker også at bremsekraft-forsterkeren har fått litt PMS-tendenser. Tromler bak.

 

GIRGKASSE \ DRIVVERK:

Like orginalt som de andre tekniske delene ved denne bilen. Det er en 5trinns manuell-kasse med meget slitne synk.ringer i 3. og 4.gir... Vurderer og nesten skaffe en ny kasse da det blir billigere enn og overhale den som er der.

 

UNDERSTELL:

Orginale fjærer og dempere fremme og bak; torsjonsfjærer bak. Den er for øyeblikket ganske høy, og minner mest om et badekar i kjøreegenskapene når man bikker 80 kmt på den lokale innfartsveien.

 

DEKK OG FELGER:

Sommer: 155 \ 80 \ 13

Vinter: 165 \ 75 \ 13

Nevnte jeg at alle felgene er av bulktet, godt rustet stål? JUMMY!

 

EKSTERIØR:

Monterte noen biltema grøfte-lys, men siden denne monteringen var av en heller laber kvalitet gadd jeg ikke engang og koble dem til. Henger der nå til sjeanse for hele omverdenen. Har en saftig bulk på høyre hjulbue bak etter at bestevennen min med fersk lapp hadde en liten parkeringsulykke, samt en godt bulket høyre fremskjerm. Denne skal skrotes, og få på ny.

 

INTEREØR \ STEREO:

Orginalt, bortsett fra to sett med Pioneer-frontsett (som ikke er koblet til) og en Pioneer-spiller...

 

Så ja, denne bilen er ikke akkurat lett på øynene, da jeg desverre har undervurdert henne dette året jeg har hatt henne. Men nå skal hun få all den kos og tid hun fortjener!

 

PLANER:

[] - Custom Innsug

[] - Custom Eksosanlegg

[] - Brembo MAX Slissede skiver (bestilt)

[] - ATE-klosser (bestilt)

[] - Volcane Fremfanger

[] - Volcane Bakfanger

[] - Grøftelys

[] - Nye baklykter

[] - Hvite blinkers

[] - Refleksplate bak

[] - Fjerne bakseter

[] - Nytt gulvteppe

[] - Nye dørsider

[] - Trekke om tak

[] - Massiv demping med Bitumen-dempematter

[] - Pioneer-spiller

[] - Pioneer-frontsett

[] - Pioneer-forsterkere

[] - Pioneer-sub

[] - Stereo-instalasjon der bakseterompa lå.

[] - Nye vinterfelger\dekk

[] - Nye sommerfelger\dekk

[] - Gule Justerbare Koni fremme

[] - Gule Justerbare Koni bak

[] - Senkefjærer, 40 mm

[] - Nye bremser bak

[] - 4x Ekstralys i front, Nightbreaker

[] - Modifisere grill

[] - Hellakkering (orgnial farge)

[] - Ny høre fremskjerm

[] - Svartlakkere panser, grill, tak og bakluke svart

 

Dette er bare det jeg kommer på nå, har mange flere men gidder ikke og skrive dem opp; noen hemmligheter må jeg jo kunne ha ;)

 

Plenty bilder kommer underveis!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne delen av bilforumet.no er veldig underbesøkt, forventer jeg ikke helt den store responsen; men hvis dere titter innom så legg gjerne igjen en hilsen :)

Drittslenging om hvorvidt dette er liten motor\citroen etc. kan dere holde for dere selv, da jeg ikke gidder og forsvare mitt pengebruk...

 

UPDATE:

Jess, da var en hel haug med nye slitedeler bestilt, gleder meg til og gå over henne og få henne i litt godhumør igjen.

 

2x Hjullagersatser, fremme

2x Brembo MAX Slissede Skiver, fremme

ATE Bremseklosser fremme

2x Fjærbeinslager fremme

Takk gud for rabatter via jobben! :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk til begge to :D

Jess, skal bli nærmest overivrig med bilder...

Har handlet mer stash i dag; neste uke skal bli ganske opptatt...

 

EBC bremseveske, radiatorrens x2, olje, oljefilter, motorflush, drivstoff-filter, tennplugger osv.

 

samt en diger pakke som kommer på mandag :D Dette skal bli interessant!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd! =) Har grenrør og trimkam til bilen din forresten....

 

Faktisk :) Specs på kammen da? Merke?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen Racer: Hadde vært dritbra :) Vet Catcams har veldig mange ganske kvasse kammer til denne bilen, men kan nok desverre tenke meg at prisene er også like kvasse :(

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDATE:

bah, det forsvinner lett litt arbeidslyst i prosessen når man føler det at for hvert steg frem man tar sklir man to tilbake :(

I dag var planen og få byttet fjærbeislager, hjullager, bremseskiver og klosser på begge sider; men pga. av at det har blitt så rustet og lite skrudd på under der brukte jeg 6 timer (!!) på og få av to skiver, to calippere, to par med klosser samt få skrudd fra ett stab.stag, ei bærekule og ei styrekule...

Menmen, da satser jeg på og få skrudd på kulene, nyeskivene og nyeklossene i morgen, så får jeg heller utsette lagrene med ett par dager til jeg er ferdig med eksamen og styr :)

 

Og her er den komplette listen med hva jeg handlet btw;

ATE Bremseklosser

Brembo MAX Slissede Skiver x2

EBC Bremseveske

Bilstein Fjærbeinslager x2

Hjullager x2

Drivstoff-filter

Oljefilter

4l Castrol GTX-Olje (15w-40)

Grease

Beru Ultra-X tennplugger x4

Radiator-rens x2

Motor-flush

takk gud for gode rabatter igjennom jobben :D

 

Velvel, fikk iallefall kjørt igjennom radiator-rensen og motorflushen, samt tappet oljen. Da gjenstår det kun og få fikset fremsiden (klosser, skiver etc.), samt sette i nytt oljefilter, ny olje og nytt kjølevann så kan den iallefall kjøres til neste uke :) Bilder kommer i morgen!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

03062008001.jpg

Jess, som dere kanskje ser har mitt lille tyttebær fått nye bremser :D

Var ikke den mandigste størrelsen på de, men de så ganske bra ut :) Funket fjell også!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Razer2k5: hadde planer om og kjøpe Volcane frem-fanger, grøftelys og litt andre ting denne måneden her, men så måtte jo SELVSAGT nabokommunen komme og si det at jeg må fjerne vraket av gamlebilen min, som ble stjelt og brent :( 3000,- rett i dass, så jeg vet ikke helt hvor mye som blir igjen da...

 

Men bilen skal nå på EU-kontroll fortløpende, så jeg er vel dømt til og oppdatere litt :) Tune in soon!

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UPDAJT!

Jess, da ringte jeg til Pioneer og fikk litt priser i går, og bestemte meg for at når det kommer litt penga i kassa, da skal jeg sette igang med stereoprosjekt ;)

 

Har bestemt meg for følgende komponenter;

 

gm6300f_detailpage.jpg

gm7300m_detailpage.jpgtsc131prs_detailpage.jpg

tsw2501d4_detailpage.jpg

 

Blir også og dra ut baksetene, og lage instalasjonen og falsen der bakseterompa lå :) Panelene i sidene skal fjernes, og erstattes med aluplater, og skal få taki sinte-dørtrekkene samt litt annet interiør-snacks :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår