Gå til innhold

Mystisk vibrering i ratt 200sx s14a

Ranger emnet


ZpiFF

Anbefalte innlegg

Hei hå!

Bilen min begynner endelig å vise tegn til slitasje etter 10 år uten reperasjoner, og har begynt å få en svak høyfrekvent vibrering i rattet her og der. Hører også en svak summelyd.

 

Vibreringa/lyden kommer når:

Jeg retter opp etter å ha svingt

Høy fart og rette strekker

Over enkelte fartsdumper

 

Lyden varer ikke stort mer enn 4-5 sekunder og forsvinner hvis jeg tapper bremsen eller vrir på kringla.

 

Det virker som lyden kommer fra fronten og sitter i noe mellom rattet og hjulene. Jeg har sjekket hjulbuene og er ingenting som går innpå. En venn av meg tenkte det kanskje var hjullager men da burde vel lyden vært der konstant. Tror heller ikke det er noe med bremsene siden disse tar jevnt rundt hele bilen.

 

Lyden kan minne om når man vrir rattet helt rundt på enkelte biler og rygger (kanskje forover også? si det.)

 

Har ingenting med motor eller girkasse å gjøre.

 

Den som knekker denne nøtta får en klem og 100 spenn. Jeg blir gal! Skal bruke bilen i ferien så hadde vært fett å finne ut av det før den tid.

 

:worshipnissan

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tipper bremsene dine foran henger på, når du bremser litt inn i svingen legger klossne seg inntil skiva å når du slipper bremsen bruker de litt tid på å gli tilbake. ta av klossene og rens glidesporene å legg på et nytt lag med kobberpasta så tenker jeg det blir bra. ;)

AUDI A4 1.8T STV 1998 MOD

X Mitsubishi L200 instyle 2.5di-d 2007

X Passat 130 tdi 2003

X Polo color consept 1.6 (nos)1996

X Golf 2.8 vr6 1993 X Audi a4 1.8T 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke fått testa dette enda, må skaffe meg no bukker og greier.

 

Anyways, stod å kikka på bremsen foran venstre side mens jeg trykka inn bremsepedalen. Jeg kunne ikke set at noe skjedde, og det ser ut som klossen ligger innpå skiva. Veit ikke om man skal kunne se at klossen går innpå når man trykker på bremsen? Fikk ikke stappa et ark mellom klossen og skiva heller. Høyre side har jeg ikke fått sett på.

 

Hva er normal avstand mellom kloss og skive egentlig?

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klossen skal ligge helt inn til skiva, sann at straks du toutcher pedalen skal di bremse.

Om hjulene henger på kjenner du det når du jekker opp og dreier på di.

 

Jeg ville jekket opp forhjulene og kontrollert etter slitasje i alle kuler,ledd og foringer.

 

hvordan er dekkene?

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert ikke dette, men med min s13 så opplevde jeg noe lignende og det var p.g.a en bolt på forstillinga som var helt løs. Mystisk problem men det fikset det hos meg.

 

Ellers er det ting som avbalansering, kast i felg, og nevnte årsaker over som kan være greia.

 

Høres mest troverdig ut saken med bremsene tror jeg.

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår