Gå til innhold

Billigste godkjente måte å senke en Caddy mk1?

Ranger emnet


MortenK

Anbefalte innlegg

Hva er billigste godkjente måte å senke en einser Caddy foran og bak? Eneste TÜV-godkjente senkingen jeg vet om bak er fra fra Bullock Style, det koster rundt 240 euro + frakt og 25% moms. Hva fins foran?

 

-Er 60 mm det meste uten å gå for coilovere og skru de ned etter godkjenning?

-Må coiloverene være TÜV-godkjente?

-Hvor selges korte nok dempere til å ha bak? Har lest om Bobledempere fra eldre biler enn 1967, er det bakdemperene de bruker?

 

Link til senk bak, fins også i komplett sett for 771 euro og 847 euro med demper og coilover foran med og uten hardhetsjustering: http://www.bullock-style.de/golfshop/index.php?main_page=product_info&cPath=1_37&products_id=638

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
senkesett fra golf 1 foran og så montere du akslingen på oppsiden av bladfjørene bak, vet ikke om du ennå får det godkjent men min er godkjent med det!

Når ble den godkjent med det? Bullockstyle sitt senkesett bak er jo en axelflip egentlig, bare at den ikke involverer sveising.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 2 months later...

Er ikke aktiv her lenger, fant tilfeldigvis denne tråden med spørsmålet ditt da tanken om en Caddy dukket opp igjen (kjøpte aldri en sist gang, er opptatt av å ha godkjente biler).

 

Men jeg ser at du nevner i en annen tråd at det fins typer som er godkjent, legg gjerne inn info om de her, med info om de faktisk går gjennom godkjenningen.

 

Jeg var inne på Bullock Style sine sider, og kan ikke se at det står at settet de selger er TÛV-godkjent. Klarte også å snuse opp en gammel tråd fra vwcaddy.com hvor jeg mente at en norsk bil hadde gått på Bullock Style, og i 2011 fikk hans bil kjøreforbud pga feil nr på godkjenningspapirene vs senkeoppsettet.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt mer.

 

TA Technix EVO GWVW15 er justerbart foran og bak har TÛV-godkjenning både foran og bak, med papirene tilgjengelig på produsentens hjemmeside.

 

Men er dette en "axel flip"? Ser at Parts and Retards oppgir 0-70mm senk bak, men jeg mener å huske at en vanlig akselflip ligger rundt 100mm? Klarer ikke å se for meg hvordan delene brukes for å oppnå mellom 0 og 70mm senk.

 

Til sammenligning, Bullock Style sitt sett har jeg sett bilde av montert, det er en akselflip og "Gutachten Tieferlegung" (betyr rapportert senking i følge Google Translate, jeg trodde det betydde godkjent senking) senk er 100-120mm i følge produsent, se lenger nede i posten. Så er da en justering på TA Technix være akselflip og så heving med justeringsplatene? Noen som vet? Bilder? Se på bildet lenger ned, det kan se ut som en akselflip, spesielt sammenlignet med Bullock Style sitt sett (enda lenger ned).

 

Link i Norge: TA Technix - PARTS AND RETARDS AS

Link til produsent TuningArt Handels GmbH - TA Technix Gewindefahrwerk VW Caddy 1

Link til TÛV-papirer http://www.tatechnix.de/tatechnix/gx/media/products/_EVOGWVW15_EVOGWVW15.pdf

Link til kun bak, er ikke oppgitt TÛV på denne siden, men som del av settet over har disse TÛV-godkjenning: TuningArt Handels GmbH - TA Technix Verstellelement hinten aus EVOGWVW15

 

Bilde av konseptet/delene for å senke bak:

image_db_GFVW15HA.jpg

 

 

 

Bullock Style har (visstnok) TÛV-godkjent akselflip, har ikke funnet papirer. Selges separat eller som del av sett. Brukeren srednA på vwcaddy.com har godkjent sin med det, men fikk noen år senere kjøreforbud pga noe feil på nr. Dette er noen år siden, tråden hans går fra 2005-2011 på vwcaddy.com.

 

Det står på nettsiden til Bullock Style at man kan betale ekstra for TÛV-papirer i det komplette settet EDIT ser ut som at de har en skrivefeil, dollartegn skal muligens være §, ser det på ebay bl.a., så det er gjerne mer trolig at det står at papirer følger med /EDIT, men jeg vet ikke om det bare gjelder for foran eller både foran og bak. På siden hvor de kun selger bak er ikke TÛV nevnt. Prøvde å sende spørsmål til produsent, men det ble ikke sendt pga feil på kontakt-siden deres.

 

Link til produsent, foran og bak: Komplettfahrwerk Gewinde vorne & Härteverstellung mit TÜV-Teilegutachten - Artikeldetailansicht - Bullock-Style Shop

Link til produsent, kun bak: Hinterachsumbausatz - Artikeldetailansicht - Bullock-Style Shop

 

Bilde av konsept/deler bak, ikke så helt ulikt TA Technix, men uten justeringsplatene:

675603843069.jpeg

 

V-Maxx 70 VW 01FC2 som Parts and Retards fører senker bare foran, "because of rear leaf springs", ref denne siden: 70 VW 01FC2 V-MAXX XXtreme Coilover Kit VW CADDY (14) - Rennsport Technik

 

V-Maxx 60 VW 01FC2 som Parts and Retards fører senker også bare foran, ref denne siden med tittel "V-Maxx Coil-Over Kit VW Caddy Mk1 All (fronts only) 82>92 [60 VW 01FC2]":

V-Maxx Coil-Over Kit VW Caddy Mk1 All fronts only 82 92 60 VW 01FC2

 

Begge settene fra V-Maxx og det komplette fra TA Technix har p.d.d. bilde av 2+2 coilovers på Parts and Retards sine sider, kan føre til forvirring, derfor jeg har søkt opp delenummerene på utenlandske sider.

 

PS hvis bildene ikke virker ligger de i linkene til "kun senk bak"

Endret av MortenK

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, men det var for å unngå forvirring som antydet. Det ligger forresten gode bilder av TA Technix sitt på deres side, hvis dere har lov å bruke det.

 

Da kan jeg jo spørre direkte her i stedet for på epost, har du monteringsanvisning og bilder av TA Technix bak?

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall funnet et sett på ebay til 3600 ink frakt som senker forran og bak. Dette er med tuvpapirer. Er nok dette jeg kommer til å gå for, siden caddyen min skal brukes til arbeidsbil, og jeg har to andre biler som prioriteres først :) pluss at denne lommeboka er ikke alltid like stor som man skulle ønske. Skal man senke bilen sin billig er ihvertfall ikke parts and retards veien å gå.

 

Uansett, jeg aner ikke åssen dette senkesettet er eller hvor bra det er men er ihvertfall verdt å prøve :) dette er da med axel flip og justerings braketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg så på ebay var kun TA Technix. Husk moms forresten, er moms både på deler og frakt fra utlandet, så hvis det ikke er inkludert i de 3600 blir summen 4500. Men da kan du trekke fra momsen i det landet de kommer fra, det bør avklares med selger først i så fall..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår