Gå til innhold

Hva er forskjellen på Cadillac 500 fra forskjellige år?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vet at den gikk opp og ned i hk/nm for nesten hvert år som gikk, men hva er forskjellen på motorene?

 

Vet at det finnes 570 stroker kit til den, vil det fungere likt på den slappeste 500n som det gjør på den sprekeste?

 

Kan for lite om amerikanske biler og motorer, så lurer for å lære litt :) Og kanskje legge litt planer om jeg skulle få tak i en Cadillac med 500 engang :)

-rolfi

xbox gamertag: rolfii

-BMW E28 528i

-BMW E21 320/6

-BMW E32 750i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også. Jeg har nemlig noen morsomme planer for en 500-motor. Etter hva jeg har forstått så er nemlig Caddilac-motorene endel smalere enn Chevy Big-Block, noe som passer mitt fremtidige prosjekt alldeles utmerket.

 

Jeg har dessverre ikke noe glupt å komme med selv, men la oss håpe det strømmer inn med nyttig info. Uansett vil jeg tro det er bensinkrisa på midten av 70-tallet som forårsaker den variable og nedadgående formkurven.

 

En bekjent av meg på Vinterbro trimmer slike motorer i et visst omfang og forteller om høy materialkvalitet og glupe løsninger fra Caddilac, nesten like høy kvalitet som Internationals motorer...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oljekrisa som gjør at effekten var så laber og varierende... Som Reodor F. så korrekt påpeker her!

 

Er vel mye gjort ved å røska av std. gasser og innsug, voldta toppene så de får puste og en "normal" gatekam..

 

Vet ikke så mye hva som ble gjort i forhold til ventilstr. og kanaler,men innbiller meg at motorene ble strupet på enkleste mulige vis med minimal tilgang til suppe og luft..

 

bunndelene er vel stort sett det samme og er solide saker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cadillac 500 er en stroket versjon av 472 motoren med 4.300 x 4.304 bor/slag (i motsetning til 472 som hadde 4.30 x 4.06 in).

Effekten sank med at cadillac senket kompresjonen i disse motorene, samt at de skiftet fra gross til SAE målinger på effekten.

I usa er slike motorer på full fart oppover hos velkjente motorbyggere, og etter det jeg har lest så er det bra greier.

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig å få ut bra effekt av disse. Skikkelig vridmonstre. Ikke så veldig glad i turtall.

Var 400 hester i 1970

Kompresjonen ble senket året etter og effekten datt.

I 72 ble effekten målt med alle agregater og eksos, noe som stjal mye effekt på disse motorene.De aller fleste hadde jo bare enkelt 2,5" eksosanlegg.Luftpumper og alskens smog fjas var forlengst kommet.

Da bilene et par år etterpå i tilegg måtte puste gjennom en enkel katalysator var det bare 190 hester igjen.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår