Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hehe, går bare fint ;) De sier ikke noe på det.

 

Skal nevnes at jeg fikk mangellapp hos vegvesenet for noen år siden pga. de orange parklysene... Det er en lang historie, men enden på visa den gangen ble at jeg byttet tilbake til de europeiskelyktene som orginalt sto på bilen for å få den godkjent. Nå har jeg dual color LEDs liggende i bilen, så kan bytte på stedet. Evt. når jeg blir lei av de orange ;) hehe

 

P1000533-1.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 4 years later...

2018-05-20%2019.55.40_zpsdnjqfjfr.jpg

 

10 års jubileum for tråden denne månden :) Har ikke vært aktiv de siste fem da, men. Tro om det er noe liv her enda? LXen lever iallefall enda, kjøpte den tilbake for noen uker siden etter at den har vært eid av noen andre i familien de siste årene. LEen ble dessverre spiker for tre år siden, hadde ikke plass å lagre den og fem år på en gressplen hadde gjort sitt på understellet :(

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heldigvis ikke noe godvær i nord-norge enda, så får pusket litt med bilen !

2018-05-10%2012.54.51_zpsvgavej3d.jpg

Første var en liten mangellapp på eu-kontrollen, ikke store greierne så fikk den gjennom. Første var litt rust på ett bremserør, skal tydeligvis ikke rare greierne til nå før det ikke går gjennom, dette var for mye rust til at det ble godkjent:

2018-05-10%2013.40.34_zpsoz5qaxch.jpg

Venstre forran, gikk bak motoren og til abs-fordeleren som sitter mellom motor og torpedovegg på passasjersiden så litt knot men fikk byttet.

Lyktene var også for matte i glasset. Glemte før bildet, men det ble bra etterpå. Våtpusset med 800 og 2000 også ett lag klarlakk som ble våtpusset, rubbet og vokset. Litt appelsin, men skal ta en ny runde med rubb når jeg får poleringspad til drillen, ble for tungt å stå for hånd.

2018-05-11%2018.37.42_zpskkvog6gp.jpg

Ellers bare pusket og pusset. Tok en motorvask så det ser litt bedre ut og litt greiere å skru:

2018-05-22%2019.18.22_zpso8q9gmuu.jpg

2018-05-22%2018.26.32_zpsnux0hfq4.jpg

2018-05-22%2020.19.53_zpsrkda9on5.jpg

Også tatt en god utvendig vask med claybar og ny lakkforsegling. Tror ikke den har blitt vasket/vokset skikkelig siden jeg gjorde det sist for noen år siden. Dessverre har den fått en del riper og bungler i annet eie, men det blir ikke prioritert å fikse på det enda.

Kjøpte en ny lakkforsegling, som så noe suspekt ut, men har lest mye bra om den. Ikke den blankeste forseglingen, men den skal vist holde en stund. Første inntrykket er iallefall bra. Kjørte 16mil på våt vei på lørdag, og etter en veldig våt natt så var alt av skit som hadde samlet seg på bagasjeluka og bakfangeren rendt av. Hvis holdbarheten er halvparten av det den lover også så er jeg veldig fornøyd. Har prøvd chemical guys jetseal før, men er ikke fornøyd med holdbarheten på den. Kanskje to månder hvis jeg er heldig.

2018-06-01%2022.30.04_zpsmfs1lfov.jpg

Skulle hatt en god runde med polering, men det får bli senere. Det er mye annet også å ta tak i, men får ta det litt etterhvert. Den er iallefall godkjent og brukes daglig av min samboer.

2018-06-01%2021.31.03_zpsaunrquuj.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vdr. rust på bremserør ved en PKK så er det noen kontrollører som har misforstått instruksen. 
Det skal ikke settes mangel på rør før det er "farlig rust", et brunt rør eller begynnende overflaterust er overhodet ikke nok til å sette mangel. 
Det røret der hadde gått 2-4 år til før det ville blitt definert som farlig rust hos meg. 

En god tommelfinger regel er at du kan ikke sette mangel før det er blitt kraftige porer (i flertall..) i røret.
Vanskelig å se når det sitter på bilen, men det er slik det egentlig skal være. 

Dette er linjen som vegvesenet selv har skrevet, og som står på PKK seddel og i kontrollinstruksen. 
c) Rør skadet eller sterkt korrodert.

 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli kanskje bedre når alle mekanikere som skal utføre PKK må kurses.

Brukte mindre tid og energi på å bytte røret enn å prøve å klage. Man blir jo som bileier sittende med utgiftene selv hvis neste verksted også påpeker samme mangel. Det som gjør det så vanskelig også er at en del av verkstedene her i byen har ansatt mekanikere som er folkesky. Har vært veldig fornøyd med ett verksted her i byen hvor mekanikeren tar seg tid å gå gjennom feilene og faktisk vise på bilen. De er dessverre også de desidert dyreste, men det er vel som alt annet an man får det man betaler for. De siste rundene jeg har hatt med eu-kontroll så har jeg stått å kranglet med en kundemottaker som har sprunget ut og inn av verkstedet i stedet for at mekanikeren selv kom ut eller at jeg fikk komme inn på verkstedet. 

Hadde en merkelig runde i vinter med en av bilene, hvor jeg hadde smurt linolje på nipplene og rørene for en tid tilbake for å "bevare" de, men på kontrollen ble det påpekt 2er på lekasje på rør og koblinger. Jeg kommenterte annmerkningen når jeg henten bilen og hun i skranken var ute på verkstedet og snakket med mekanikeren. Fikk beskjed at det var helt tydelig lekasje på bremsesystemet, spurte om de hadde gjort en lekasjetest av bremsene men det hadde de ikke for det mente han ikke var nødvendig. Fikk beskjed at de hadde satt 2er feil for å være grei, at det egentlig burde værdt 3er feil. Gav bare beskjed at han var veldig grei som sendte en bil han mente var trafikkfarlig ut på veien også gikk jeg. 

Skjønner jo at det kunne se litt rart ut for en som ikke viste at det var smurt olje, men hadde han luktet på det så ville han kjent at det var linolje. Bilen var jo fin ellers på bremsene uten sig. Burde iallefall kunne blitt med på å ta en ny test med den opplysningen jeg kom med. Håper de nye reglene fra neste år gjør at det blir litt mer profesjonalitet på kontrollene. Bare synd at vi som eier og driver med bil må ta regninga, blir vel fort 1500-2000kr for en eu-kontroll snart. Får man da feil så er det jo en  gambling å ta med en ny kontroll på ett annet verksted, bytter mye bremserør for 2000kr.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Begynte kjapt jakten etter en delebil når jeg kjøpte tilbake Stratusen. Kom over ett fint eksemplar i trøndelag til delebil pris. Kjøpte bilen og dro ned uten å egentlig sjekke så mye mer, eier mente det var null problem å kjøre nordover fra Trondheim til Bodø. Som sagt så gjort. Møtte han på togstasjonen i Trondheim og fikk ett par raske avklaringe som at: Batteriet bør byttes, det tømmes når den står ute i kulda. Det er ett hull i påfyllingsrøret til drivstoff. Og at det var kommet en lyd fra ene bakbremsen, men den ble borte når han passerte 60km/t og det ble ikke varmt så skulle ikke være noe problem.

Jojo, fra Trondheim stasjon og opp til Lade var bakbremsa så varm at det slo i metallet og jeg kunne grillet pølse en meter fra felgen. Fikk kjøpt litt nødhjelp men det nyttet lite. Heldigvis var klossene ganske slitt så etterhvert var friksjonsbelleget helt bortslipt og det lå bare metall mot metall, det gjorde at det ikke ble så varmt lengre.

Batteriet ble helt flatt etter en liten runde innom butikkene på Lade og en stund med banning med bakbremsa. Og på Grong oppdaget jeg at en lekkasje fra påfyllingsrøret var en underdrivelse, det var ikke mye rør igjen og det gikk noen liter på bakken i ett forsøk på å få fylt tanken.

Ellers gikk turen veldig bra. V6er så godt drag og god lyd. Første V6 Stratusen jeg kjører. Nesten fristet til å prøve å flytte motoren også, men blir vel med drømmen. Dessverre er det mye rust i kanalene bak, derfor lav pris og mer egnet som delebil. 

2018-06-15%2011.02.53%202_zpsmuswpo4e.jp

2018-06-15%2010.53.27_zpsazeb6m7e.jpg

2018-06-16%2018.09.17_zps3m1mvad2.jpg

2018-06-16%2018.23.32_zps7xv2osoe.jpg

2018-06-16%2018.41.18_zpstjvgxszo.jpg

 

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Noen som har peiling på hvor releet til automatiske kjørelys sitter på en 96 modell Chrysler?

Har lagt ut bilen til salgs og dagen etter oppdaget jeg at lys foran og bak var borte... Lys foran får jeg ved å skru på lysene manuelt, men ikke bak. Har sjekket sikringer i siden av dashbord og i boksen fremme i motorrommet.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for svar. Fant et faststripset rele benevnt EB706 der, begge sikringer var OK så da tenker jeg at det er releet som har tatt kveld...

Kan være interessert i å kjøpe rele hvis noen har til overs for en rimelig penge. Bilen ligger for øvrig på finn.no til 5000 dersom noen skulle ønske seg en Stratus som er EU-ok til oktober 2020.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei

Jeg er ny på dette forumet. Forum generelt er vel ganske dødt i 2019, men tenkte jeg får slenge med noen bilder av min bil... Jeg har en 1997 modell (registrert tidlig 98') Chrysler Stratus LE med manuelt gir. Bilen er tilnærmet strøken rustmessig, og har gått ca 180 000 km. Må si meg veldig fornøyd med Stratusen, aldri hatt så billig bilhold før. Har merket meg at det er langt mellom hver Stratus nå, så lurer på om det fortsatt er liv i noen av bilene på dette forumet foruten trådstarters LX? Når det gjelder min bil har jeg pynta den som et juletre på fire hjul lysmessig, samt slengt ¨på en Cirrus-grill.

59321449_1020939271430309_2794031652324507648_n.jpg

57379397_2141245812578806_6457976078248968192_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 5 months later...

Jeg fikk faktisk tak i en CMTC til slutt, den funker utmerket! Takk for inspirasjonen her... Ellers har jeg gjort en del med bilen siden jeg la ut sist her. Byttet girkasse (den gamle hoppet ut av 5 gir), clutchsett, ventilløftere (de tikket ganske bra), regreim komplett sett m/vannpumpe, samt satt i Cirrus LXI skinninteriør med tredekor, og el justering av førersete osv... Blitt riktig fornøyd med bilen nå, mangler bare cruisekontroll egt (og autolat med v6)… Kjøpte den på 140K km i mai 2018, og har 215K per nå, så absolutt en holdbar maskin!  Eneste jeg bekymrer meg litt over er en oljelekkasje. Toppakningen ble byttet i 2006 på 93K km av verksted, så da skal vel den være grei egt? Noen som har erfaring med at den lekker olje pga dårlig toppakning?? Bruker nemlig ikke noe vann eller mer olje enn en gammel motor vanligvis brenner... Legger ved noen bilder igjen, satser på å ha denne til den er veteran, er bare 7 år igjen :-D Fikk tatt bilde da den bikka 200 000 km!

CFkSDvKw_jpeg.jpg

w8WAsDnQ_jpeg.jpg

yP2QtiWI_jpeg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår