Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har vært heldig med været hele helgen, opphold siden fredag, og bra var det. Har fått gjort ferdig "male" arbeidet nå. Det som gjennstår er å få tak i gummipropper, lage hull og sprøyte inn noe lurt rustdrepende/hindrende middel.

 

Sveising av hullet som alt hadde oppstått blir etterhvert, vil øve meg litt først :P

 

Ganske fornøyd med resultatet, fint er det ikke, men diskre, så det vises ikke om man ikke legger seg ned på kne. Teksturen i steinsprutbeskuttelsen er litt grov, men det vises ikke før man er nært. Håper iallefall det vil hindre rust i skøyten til karosseriet.

 

9075b5f6.jpg

 

62cb8959.jpg

 

ecc396ab.jpg

 

Akkurat sånn måling har jeg tenkt å gjøre også. Ble kjempefint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takk Trialmaster, ble fornøyd selv, er veldig diskré.

 

hmmm.. PC? :drunk: Har ikke peil på¨hva man bruker ett 12V uttak til :D

 

Ett godt gjett, men ikke helt rett. Siden jeg elsker gadgets har jeg kjøpt nytt leketøy:

 

dad62868f0ed5ffb3c80d63c71eece34.jpg

 

Men først kan jeg jo dele at bakbremsen er i drift igjen. Fikk gjort arbeid på den i dag. Var før helgen og kjøpte honingsverktøy på biltema.

 

855f0bc89daf691d42984708934f4b27.jpg

 

Så i dag var det ut med kaliper og stempel igjen. Sluret forsiktig med honingsverktøyet i åpningen til sylinderen, og jammen gled ikke stemplet nedi lett som en plett etter på :)

 

a5426cc18fb8c76c559cf439f4f77e7d.jpg

 

Monterte alt sammen, luftet bremsene og gjorde klart til en kjøretur.

 

d9de71e92629d308c4b383221368916b.jpg

 

Kjørte ett kort strekke først og alt så bra ut, og enda etter 2 mil er det fortsatt dugelig temperatur bak.

 

cb13d58f092dc8c72b3d4f27ff4ce439.jpg

 

Høyresiden var faktisk på 75 grader, så mulig jeg skulle gjort samme jobben der også. Får følge med litt fram over, så kanskje jeg tar det en kveld.

 

Iallefall fornøyd med at det ser ut til å være i orden nå. Det er vel saltinga i byen her som er problemet, har snakket med to verksteder i byen som begge sier det samme at det har aldri vært så mye tull med bremser som siden de starter å salte her... Møkk...

 

Vel vel. Tilbake til leketøyet mitt. Har lenge hatt lyst på dashbord-kamera i bilen, og da jeg kom over BlackVue sine kamera var det ikke lenge før jeg bestilte ett. Ikke helt sikker på hvorfor jeg ikke har kommet over disse før, siden de har alt jeg har lett etter i ett dashbord-kamera:

 

- Bra bildekvalitet, spesielt i mørket (siden jeg bor i en mørk landsdel)

- Parkerings"vakt" (starter å filme hvis g-sensoren merker ett støt (noen kjører i bilen))

- GPS (som viser hastighet på filmen)

- Lite og kompakt

- Skriver over de elstde filene når minnekortet er fult (type installer og glem)

- Gode omtaler på nettet

 

Kameraet har alt, spesielt det siste. Jeg gikk for den "største" modellen, rett og slett fordi den får best kritikk på bildekvalitet i mørket. Og vi har jo en lang mørketid her i nord.

 

Selve kameraet kom i en flott eske, som gav kvalitetsfølelse med en gang. Kameraet er sylinderformet og er meningen skal plasseres bak speilet.

 

ce2095537c4a4b1f5250a4db707e45ae.jpg

 

Installasjon i bilen er veldig lett, eneste som kan være lurt er å legge opp egen strøm slik at kameraet alltid er i (det har ikke innebyged batteri). Måten jeg har gjort det med tenningsstyrt strøm gjør at parkeringsvakten ikke fungerer, men grunnen til at jeg har lagt det opp slik er at jeg vil ha en batterivakt før jeg gir det konstant strøm. Det sikrer at batteriet alltid har startstrøm.

 

Pent og diskre bak speilet:

 

34df04088f4926e60997f984d09917d0.jpg

 

Og alt av kabler stripset og gjemt opp under dashbordet:

 

a9637796782d421509a96a85ee019d07.jpg

 

Og to bilder fra utsiden:

 

5b0721d0adaf82213b72c4d1b29de1fc.jpg

 

15cfaa9681124f87c693602a189884d2.jpg

 

Det vises, men ikke veldig godt.

 

Kommer tilbake med noen videoer når jeg har fått lekt og testet kameraet litt mer. For de som er interessert finnes det en fin test av kameraet her: car cam central

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg rigget med til for en lang helg med kvalitetstid i garasjen:

 

P1070409.jpg

 

Skal starte med støydemping i kupeen, så i kveld har jeg demontert hele interiøret fra gulv til tak. Lar bildene tale for seg :)

 

P1070410.jpg

 

P1070412.jpg

 

P1070413.jpg

 

P1070414.jpg

 

P1070417.jpg

 

P1070421.jpg

 

P1070423.jpg

 

P1070425.jpg

 

Dessverre skal det alltid dukke opp noe når man holder på med bilen. Fant masse vann/fukt under mattene på passasjer og førersiden, når vi løftet de ut. Vannet var helt klart, rent og luktfritt så det er ikke kjølevann, og veldig lite sannsynlig regnvann. Det vi fant ut at det mest sannsynlig må være er kondensvann fra aircondition. Jeg har googlet litt i kveld, og den sannsynlige forklaringen kan være pakningen på dreneringsrøret: AC Water Leaks Inside Car

 

Røret er ikke tett, for det drypper vann under bilen, vi jekket den opp å lå under og så at det dryppet vann fra røret.

 

Så det skal jo bli en koselig jobb å få fikset... Aaargh angry2:angry:

 

Rust finnes det også:

 

P1070419.jpg

 

Spesielt rundt og på klipsene som holder plastdekslene og dørpakningene på plass, men de glemte jeg å ta bilde av. Men det er ikke mer enn at jeg fikser opp i det.

 

Fant også ut at det er laget hull til kanalene inni bilen, slik at jeg kan komme til for å sprøyte inn noe rusthemmende/beskyttende middel. For de som husker at jeg hadde planer om å lage hull i kanalene for å sprøyte inn noe, for så å tette hullene med gummipropper :) Det er gode nyheter, for da slipper jeg å lage hull.

 

P1070427.jpg

 

P1070428.jpg

 

Serienummer og produksjonsdato på taktrekket :afro

 

P1070429.jpg

 

Grunnen til at taktrekket henger i bilen er fordi jeg ikke får det ut, kablene til belysningen er limt så kraftig at jeg ikke får det av, og de ender opp i en stor multikabel under dashbordet. Må klippe de av skal jeg få trekket ut, så velger heller å la trekket henge, så demper jeg taket først og monterer trekket på plass før jeg tar resten.

 

Så stay tuned ! Er ett spennede prosjekt dette ;) Gleder meg til å kjøre første testtur når jeg har fått lappet bilen sammen igjen.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust må jo være den største fienden jeg har, ser jo ikke ut som jeg unslipper uansett bil. Velvel, det som jeg fant nå er så lite at det får jeg fikset uten problem. Men er nødt å få gjort noe med den lekasjen, fukten som blir stående skaper jo fin grobunn for rust. Men i helgen må jeg fortsette som planlagt med støyisoleringa :D Får heller unngå å bruke aircondition til jeg har fått fikset den drenneringen :P

 

Men det kan jo være ett tips for dere andre som kjører med AC, å sjekke under matten. Spesielt på passasjersiden der drenneringen er. Har googlet litt og dette er vist ikke ett uvanlig problem på både 1. og 2. gen Stratus.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en laaaang økt i går i garasjen, herregud det er tidkrevende arbeid :drunk:

 

Men fikk tatt taket, ble noe bedre enn det som hang der fra før:

 

P1070433.jpg

 

Er også godt i gang inni bilen, idag blir det hard jobbing for å få ferdig kupeen. Må ut i kveld så bør helst få montert mest mulig. Får jeg heller se hvor langt jeg kommer med bagasjerom og dører, tror iallefall at dørene får vente.

 

P1070436.jpg

 

Tok også fram Autosol og polerte reflektorene til kartlysene, var begynt å bli litt grønne i fargen.

 

Før:

P1070437.jpg

 

Etter:

P1070439.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye arbeid er det i allefall, holdt på hele helgen, og fortsatt ikke ferdig. Har deler av bagasjerommet igjen og alle dørene.

 

Kjøpte alt på elutstyr.no :) Handlet dempematter og subkasse + nødvendige kabler der. Veier noe, har ikke veid mattene selv, men hele pakken på 8 kvadratmeter skal veie rundt 40kg. Og etter å ha løftet på det kan jeg tro det stemmer.

 

Mer demping:

 

P1070449.jpg

 

Strakk også kabler til forsterker bak i dag, når jeg først har alt ute og lett tilgjengelig.

 

P1070450.jpg

 

Strips, eltape og strekkfjær er fine verktøy for å få kabelen gjennom torpedoveggen:

 

P1070452.jpg

 

P1070454.jpg

 

P1070456.jpg

 

Matta på plass igjen :D

 

P1070461.jpg

 

Kabler til bryterne i midtkonsollen, har to brytere, en til den elektriske antennen og en ledig.

 

P1070463.jpg

 

Dashboard, tak og seter på plass. Helt ferdig forran i bilen:

 

P1070465.jpg

 

Sånn ser det ut bak:

 

P1070466.jpg

 

P1070467.jpg

 

Trenger virkelig noen lag i reservehjulsbrønn, den høres ut som en tromme når man slår på den :P Ellers gjennstår dørene, så det blir sånn små pusk etterhvert. Hadde en testtur i kveld, og det er merkbar forskjell i bilen. Enda noe støy igjen, men tror mye forsvinner når jeg får gjort meg helt ferdig. Men at det er værdt en helg + + er det ingen tvil om!

 

Og av en eller annen grunn virker ikke interiør belysningen i bilen lengre :( Har gått over alle sikringer i bilen, men alle funker. Har en liten misstanke om at det kan være defa-alarmen, for den virket ikke heller når jeg satte i strømmen. Fjernstyring av sentrallåsen funket, men det blinket ikke i blinklysene og alarmen funket ikke. Etter å ha lukket igjen alt av dører osv. og satt på alarmen så startet blinklysene og alarmen å fungere igjen. Men interiørlyset forblir mørkt. Det skal jo slå seg på når jeg låser opp bilen, men det gjør det ikke. Ei heller når jeg åpner dørene eller slår på bryterne. Er jo fint siden vi går inn i den mørke delen av året snart... Håper det er en bagatell.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kuttet opp den store gummipakningen å dro kablen gjennom, d gjorde vi på den Gulle neon te mosjan, etter det sluttet grøftelysene og funke? Kan hende du har skåret opp en ledning? Vi har ikke sjekket om vi har skåret over en ledning eller hva som har skjedd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett at lyspæren er hel? :) ofte om man kobler feil -eller monterer veldig rask - så kobler man feil og jord til alarmens sensoren går gjennom filamentet til lyspæren -om den rykker=pære lyser ikke, så vil alarmen feile/oppføre seg rar ;) -prøv det :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyspærene i taket? Har ikke sjekket pærene, men føler meg sikker på at de er i orden, monterte LEDs der i vinter, og de har jeg ikke rørt annet enn at armaturen har vært ute når taket var nede. Kan selfølgelig ta ett test for å være sikker.

 

Eller tenker du på lysdioden i dashbordet? Den som blinker når alarmen er aktiv?

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av taklys problemet, etter noen timer med feilsøking ;) Det var en kontakt i sikringsskapet som ikke sto i som den skulle. Dyttet den på plass så funket alt igjen. Skal holde meg kort, men ***** han ****** i ******** hvor lenge jeg klødde meg i hodet, målte og styrte før jeg fant ut av det.

 

1276080d3786c85027d4f1f2001f6f85.jpg

 

Har også fått dempet ferdig bagasjerommet:

 

3a33143206d5b1a22012a2c656de2fd2.jpg

 

195b89864531d4950847e43f2d4cd980.jpg

 

Så nå er alt på plass igjen, synes ikke det er så værst at dette er alt som er tilovers etter hele interiøret har vært ute fra gulv til tak:

 

ce25edc99c9c43fc99d3f93aa0007d9b.jpg

 

Nå gjennstår bare dørene, så har jeg tatt hele bilen.

 

En annen ting jeg har fått gjort er å bytte den stygge defa ledholderen med noe litt penere. Er jo selvfølgelig ingenting igjen som viser at det faktisk er en alarm installer, siden klistermerkene ble fjernet for to år siden, men det bryr jeg meg lite om.

 

f2497b7291b754ca347928de4310f871.jpg

 

e463a1375faf34604e7b5ff753ecc0e9.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk enkelt materiale å jobbe med, bare husk å kjøp med en rulle så går arbeidet kjempe lett :) trenger ikke å varmes så lenge det er over 15 grader når man holder på, så går ikke så værst fort heller. Kan skrive under på at det å dempe reservehjulsbrønnen er ikke det dummeste, datt noen hakk på dB-skalaen bare der. Hadde to lag for å stive den nok.

 

Det er mye arbeid å ta hele bilen, men det er virkelig værdt det. Gleder meg virkelig til jeg får tatt dørene også.

 

Hele bilen ble mye mer behagelig, det ble en helt annen lyd i kupeen. Alt av små vibrasjoner er vekk, til og med ristingen i rattet som jeg har hatt når jeg står i ro med bremsene inne i drive er helt borte. Ingen ting som knirker lengre. Føles i det hele tatt mye mer kompakt. Så kan virkelig anbefales!

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår