Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hihi, jeg også :D Ser ingen åpenbare forskjeller...

 

Men, når det gjelder overhalling av motor. Hva anbefaler dere at jeg bytter? Hvis jeg kjøper motoren har jeg så å si mulighet til å ta alt. Men hva er det viktigste som BØR taes for å få en best mulig motor? :D Jeg tenker pakninger og register. Oljefilter. Er så utrolig dårlig på dette området :D Ønsker jo at alle slitedeler skal være i best mulig stand så jeg har motoren lengst mulig uten for mye arbeid. Hva bør jeg evt. sjekke? Er kanskje en del ting som nødvendigvis ikke trenges å byttes, men som kanskje bør sjekkes? Tell me ! :D

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du har motor ute, så tar du av toppen og bytter følgende;

Toppakning, ventiltetninger, innsugs- og eksosmanifold pakninger, bunnpannepakning, simmering/tetning til kam og toppdekselpakning . Tror det skulle være alt:wonder:

 

En annen ting å vurdere er å lete litt på E-bay e.l. etter en annen kamaksling, så kjøper du nye ventilløftere i samme slengen.

Da starter du opp med forhåpentligvis helt tett motor med en muskel eller to ekstra:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.modernperformance.com/product_info.php?cPath=160_406_407&products_id=1609

 

Der er komplett oppbygging av toppen for ca 6000+ frakt :D Du kan velge mellom tre forsjellige kvasskammer ;)

 

Og hvis lyktene er dot/sae merket så er de godkjent i Norge ;)

Står så i kjøretøyforskriften:D

 

 

Har lyst til å finne meg en motor å bygge litt på jeg og, men høggern skal jo ha 7000 for en motor:( Da vil jeg heller kjøpe delebil til 10 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mer HK (ca8-10hk av den minste kammen), #12 er turbo kam, og #14 for heftig NA tuning.

justerbart kamdrev får du muligheten til å finjustere kammen.

 

Ellers så er det vel alt av pakninger og simmeringer du trenger for å overhale toppen skulle jeg tro,

om det er verdt pengene kommer jo ann på din prioritering. Men personlig ville jeg kjøpt dette hvis jeg hadde hatt råd til å bruke 6-7lapper på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm, vurderer enda om det er vits å invistere i dette?

Blir jo trossalt litt penger, motoren jeg har funker jo.

Så spørsmålet er jo ny motor, eller cd-spiller :D hmmm...

 

Fikk grillen fra USA i dag da :D Den ble byttet ganske fort, så hva syns folket?

 

236567.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre bilde av bilen og grillen :D

237316.jpeg

 

Klarte endelig å besteme meg for spiller til bilen etter mye fram og tilbake !

 

Falt for Alpine sin iDA-X100 :D

 

Ut med det gammle:

237317.jpeg

 

Inn med det nye:

237318.jpeg

 

Ingen CD, bare iPod og USB :D cd er gammelt :op:

237319.jpeg

 

Best av alt, funker med og LADER iPhone 3G :D

237321.jpeg

 

Liten illustrasjon av "oppussingen" inni biln etter jeg fikk orden på kablene og skiftet ut dritten :D

237322.jpeg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei !

 

Irritert meg en stund over at lyset i speedometer-clusteret er orange mens spilleren er rød. Bestemte meg for å prøve å gjøre noe med det. Dvs. røde LEDs i instrument panelet. Surfet litt rundt og fikk tips om ett Chrysler/Dodge Neon forum der noen hadde gjort nettopp dette med en Neon. I teorien så det ganske lett ut, bytt ut lyspærene med røde LEDs. I praksis ble det noe annet. Jeg byttet ut lysa, men lysene fra LEDsa ble alt for svakt.

 

Clusteret har en orange film på baksiden, og denne demper lyset for mye. I tillegg hindrer denne lyset i fra LEDs med andre farger å slippe gjennom.

 

Etter litt leting fant jeg en How-to på nettet til hvordan en hadde montert blå LEDs i Neon, tenkte at det måtte være ganske likt i Stratusen. Og det var det. Her kommer en How-to, hvordan du kan bruke hvilken som helst farget LED i speedometer-clusteret på Stratusen.

 

Hvordan endre farge på speedometeret i Stratus

 

Du trenger:

Skarp kniv

Torx

Stjerneskrujern

Sandpapir

 

Først må dekslet over speedometeret ut:

 

Det er festet med 4-5 skruer, bak dekslet til radio/a/c-panelet og bak panelet forran sikringsskapet.

 

_DSC7521.jpg

 

_DSC7517.jpg

 

Når disse er gjort løs er det bare å ta tak og dra dekslet forover. Det er festet med tre klips i overkant, så det er bare å dra.

 

5c5cf412.png

 

Speedometeret er festet med fire torx-skruer til dashbordet. Gjør løs disse og vipp speedometeret opp mot frontruten. Gjør løs de to multikontaktene, og speedometeret er løst.

 

_DSC7532.jpg

 

_DSC75341.jpg

 

Når du har fått speedometeret løst og kommet deg inn kan du starte med å ta av linsen. Den er festet med 8 torx-skruer.

 

_DSC7348.jpg

 

Når linsen er av må du ut med selve speedometer skivene. Gjør løs kabelen til displayet som sitter på baksiden først:

 

_DSC7353.jpg

 

Når det er gjort er det bare å skru løs torx-skruene som fester skivene. Når skivene er løs, ta de ut av selve clusteret.

 

_DSC7349.jpg

 

_DSC7350.jpg

 

Nå må du ta av nålene. Her er det veldig viktig at du trekker nålene rett ut mot deg, at du ikke utsetter de for press eller bøyer på de. Den pinnen som fester nålene til motoren er lett å knekke, så vær forskitig. Jeg gjorde løs motorene først, slik at jeg fikk lettere tak. Det er også lettere å jobbe videre med skivene når motoren er tatt løs. Det har ikke noe å si hvilken motor som står hvor, eller hvilken vei de står. Så du trenger ikke merke de på noe vis. Skru også av displayet.

 

_DSC7355.jpg

 

e19a8dbf.png

 

1cc49b4b.png

 

19370b28.png

 

Når nålene er av må de svarte skivene gjøres løs fra selve plasten. De er limt fast, så det er en fordel å varme de litt slik at limet løsner. Hvis du bruker en kniv må du være veldig, veldig forsiktig så du ikke stikker hull på skivene.

 

_DSC7363.jpg

 

_DSC7366.jpg

 

Når skivene er løse skal du begynne å fjerne den orange filmen som ligger på baksiden. Den ligger under ett lag med hvit film. Jeg har brukt kniv, men det er nok lettere å bruke ett veldig fint sandpapir (mellom 180-240).

 

_DSC7379-1.jpg

 

_DSC7369.jpg

 

Vær veldig forsiktig så du ikke knekker den lille plast «tappen» som nålen skal hvile på. Og at du ikke riper opp fronten på skivene.

 

b20bcd8f.png

 

Jeg brukte en lommelykt underveis for å se etter «helligdager».

 

_DSC7373.jpg

 

Når filmen er fjernet fra alle skivene er det bare å lime de på plass. Bruk ett lim med tynn konsistens, og bruk veldig veldig lite, hvis ikke er det lett å få bølger. Disse ser ikke bra ut, og kan hindre nålene i å røre seg.

 

_DSC7390.jpg

 

_DSC7393.jpg

 

Når det er gjort og limet har fått tørke, sett motoren til nålene på plass og skru skivene på plass i clusteret. IKKE sett på nålene eller linsen enda. (Husk å koble kontakten til displayet på igjen).

 

_DSC7396.jpg

 

_DSC7571.jpg

 

Nå tar du nålene, clusteret, bankkortet (du trenger bensin) og nøklene med deg ut i bilen.

 

4562d83e.png

 

Sett clusteret på plass i bilen. Nå er det viktig at motoren er kald (men du har vel ikke brukt bilen uten speedometeret?). Sett nøkkelen i tenningen og vri til posisjon II. Så tar du nålene og setter de i posisjon 0 (null) og presser de på plass (kan være lurt å ikke presse de helt inn enda, slik at du enda har mulighet til å få de løs uten problem). Nåla til bensinmåleren MÅ du vente med.

 

IMG_0140.jpg

 

Vri nøkkelen til «off»-posisjon. Nå, mens du holder inne trip/reset knappen på speedometeret vrir du nøkkelen til posisjon II. Nå vil clusteret starte en selvtest. Utfra denne tabellen sjekk at nålene beveger seg rett:

 

Bilde1.jpg

 

Når dette er gjort, kjør til bensinstasjonen og fyll tanken full. Sett nøkkelen i posisjon II og vent en liten stund, plaser nålen til bensintankmåleren i posisjon F (Full). Ta selvtesten på nytt og sjekk at alt er rett.

 

Hvis noen av nålene ikke er rett vent til testen er over, ta nålen av og sett den på plass igjen i posisjon 0. Gjenta til du er fornøyd med posisjonen til nålene (de skal stemme med tabellen).

 

Når alle nålene er på plass kan du kjøre hjem (bruk gjerne en GPS eller noe til å måle at farten stemmer sånn ca. med det du ser på speedometeret).

 

Press gjerne litt ekstra på nålene slik at de sitter helt.

 

Nå kan du skru på plass linsen, pass på at det ikke er kommet støv eller noe på skivene, isåfall blås det bort med trykkluft eller noe lignende.

 

8bbddd2c.png

 

Nå er det på tide å bytte ut lyspærene med LEDs.

 

1fbd4f5b.png

 

Jeg fant ikke LEDs i samme sokkel som den som står i bilen, men brukte i stedet LEDs med sokkel 194. Da må du ta ut pærene av de grå/sorte holderne. Det holder å gjøre det med kun de pærene som lyser opp speedometer skivene.

 

08be31c8.png

 

Rett ut trådene til pærene i sokkelen, og dra de rett ut.

 

DSC_8432.jpg

 

Når det er gjort, rett ut trådene på LED-pærene og stikk dem inn i sokkelen og bøy tråden på plass. Så er det bare å gjenta for antall pærer du trenger.

 

_DSC5260.jpg

 

_DSC5267.jpg

 

Nå er du ferdig til å montere clusteret på plass. Husk at LEDs må stå rett vei i forhold til + og -. Så om det er noen LEDs som ikke lyser, prøv å snu dem. Når det er gjort kan det være lurt å merke hvilken vei de skal stå, ifall du må ut med dem senere. Jeg merket de svart øverst med en sprittusj.

 

Nå er det bare å montere speedometeret og dashbordet på plass igjen, vente på mørket og nyte de nye lysene dine ! :D

 

3134467f.png

 

3ef47a71.png

 

6fa20e37.png

 

_DSC7635.jpg

 

_DSC7668.jpg

 

Lykke til !

Endret av rstange
Oppdater til en bedre How-To og nye bilder

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt masse LEDs til overs, må jo bruke dem til noe...

 

246061.jpeg

 

Tok forresten ut dekslet som er der grøftelysene skal være. Ikke en god idé. De er poppet fast, så nå sitter ikke dekslet særlig god på lengre. En annen dårlig nyhet er at det ligger ingen kabel der til lys heller. Noen som har en chrysler med grøftelys som kan ta bilde av lysbryteren? Slik at jeg kan se hvordan den ser ut?

 

Tror nemlig ikke det er bryter for grøftelys på min bil?

Har bryter for tåkebaklys...

 

Forresten noen som har ettermontert grøftelys på en Stratus?

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ettermontere grøftelys, og lurer på det samme. Hvor kjøpte du forresten grillen hen rstange? Den så sweet ut. Har også lyst på skikkelige xenon lamper på bilen, da jeg føler meg blind om natta.

[X] 2007 - Volvo C30 2.0D

[ ] 1991 - BMW e34 525i

[ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0

[ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D

[ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk pakke fra USA igår :D

 

252740.jpeg

 

2 nye frontlykter til bilen. Typen som sitter på amerikanske Cirrus <3

 

252742.jpeg

 

Problemet er at det ikke er H4 pærer som det er på min bil, men HB5. Altså ikke samme sokkel. Er heller ikke parklys på samme måte. Parklysene skal være på blinklysene, så har ikke fått parklys til å funke.

 

252743.jpeg

 

Har også trikset litt med kabler og kabelsko for å få lys, så for å forklare det enkelt har jeg laget tre kabler på hver lykt som går fra H4 sokkelen til pæren. Dette er bare midlertidig til jeg får en HB5 sokkel.

 

Tok sin tid å få de montert, ble skikkelig plaget. Først røyk den ene sikringen også var fjernlyset på den motsatte pæren ødelagt, så jeg slet lenge med at det var bare lys i annenhver lykt. Helt til jeg fant ut av disse problemene, drev lenge og feilsøkte og prøvde. Men det ble grise LEKKERT ! Ikke en gang bildene viser hvor bra det egentlig ble !

 

Før:

252744.jpeg

 

Etter:

252745.jpeg

 

Før:

252746.jpeg

 

Etter:

252747.jpeg

 

Hva syns dere ? :D Jeg er iallefall storfornøyd. Må bare få byttet pærer så jeg får lys i begge langlysene og få rett sokkel.

 

Ellers blir jo neste prosjekt grøftelys og parklys.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert fast grøfelysene, men har ikke fått lys i dem enda:

 

255413.jpeg

 

255412.jpeg

 

Var innom Chrysler forhandleren i byen i dag for å finne ut hva jeg trenger. Fikk se når han søkte opp i systemet hvilke deler de kom til å bestille om de skulle ettermontert. Han fikk kun opp lysene og bryteren. Han mente det skulle være nok med bryteren og lysene. Jeg mener det skulle være ett relé også, men det var han ikke enig i. Dobbelt sjekket boken når jeg kom hjem å der står det "Fog Lamp Relay (1996 only)", så da skulle det altså holde å få bryteren. Har funnet noen kabler som er løse på som jeg tror er til lysene, ligger en løs på hver side av bilen. Skal se om jeg finner meg en bryter så jeg får prøvd! :D Håper det er så lett...

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår