Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 months later...

Look who is back :D Må vel være den mest aktive moderatoren her inne…

 

Har vært lang tørke da, har ikke vært gjort så veldig mye arbeid på Stratusen. Fikk montert meg en skikkelig mobilholder i høst, har prøvd en del forskjellige varianter med sugekopp og klammer for luftedysene, men ingen hell. Så gikk for det eneste merket som duger, Brodit. Ble ikke billig, men den sitter. Skrueløs montering, så kan fjernes uten spor. ;)

 

photo-3_zps0b8a0567.jpg

 

Får ta noen bedre bilder til dere senere.

 

Forrige helg tok jeg av dørtrekkene forran og la støyisolering i begge dørene, ble merkbart mye mindre støy fra trafikken rundt. Skal ta bakdørene også en dag. Også må jeg få dempet hjulbuene forran noe mer, er fortsatt veldig mye dekkstøy derfra. Bak var det lettere, for der klarte jeg å dempe ganske bra fra innsiden.

 

På mandag tok jeg ned katalysatoren, leverte den til en kjenning som kan sveise. Resten legger dere vel sammen selv. :P Var litt spent på hvordan det ville bli med 2 oksygensensorer, om det kom til å bli lys i motorlampa, men det har jeg ikke fått foreløpig. Var ute å kjørte noen timer i går. Skal koble på OBD-scanneren en dag og se om det kommer noen feilkoder.

 

 

IMG_0551_zpse80fff58.jpg

 

IMG_0552_zpsdba279bb.jpg

 

Siden jeg offret alufelgene i høst til vinterfelger så var jeg nødt å finne meg noe nytt til sommeren, har trålet nettet i flere uker, men er ikke mye som legges ut i nærheten som har rett boltsirkel og som ser bra ut. Fikk ett godt tilbud på nye 17" mega-felger, så jeg slo til på de:

 

IMG_0557_zpsceb5b5c2.jpg

 

IMG_0562_zps694eaf01.jpg

 

IMG_0573_zps57119bba.jpg

 

Så nå er jeg klar til snøen som skal komme mot helgen. :P Synes ikke felgene ble så værst, ser ganske bra ut, eneste er at jeg må nok slippe bilen litt ned.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt kvalitetstid i garasjen i helgen.

 

P1070972_zpseeb75928.jpg

 

Drivstoffpumpen har laget noen rare lyder de siste ukene, så bestilte opp en ny. Er jo litt arbeid å bytte siden tanken må ned for å komme til.

 

P1070973_zps606992f1.jpg

 

Tanken nede og ny vasket, spylt både utsiden og innsiden

 

P1070984_zpsf7e95f35.jpg

 

Gammel pumpa ute:

 

P1070991_zps79ed8f88.jpg

 

Og nypumpa klar:

 

P1070988_zpsed301a8d.jpg

 

Sprøytet godt på med linolje i karosseriskjøtene bak der tanken skal stå:

 

P1070974_zps2fe84d70.jpg

 

Ny pumpa og nytt filter montert, og klart til å montere opp tanken igjen:

 

P1070990_zpsdb59011c.jpg

 

Tok også en runde i hjulbuen forran med støyisolering, tok ut plastskjermene og la bitumen-matter i skjermen.

 

P1070980_zps69f046e1.jpg

 

P1070981_zpsc2738ac1.jpg

 

P1070993_zps50105bd4.jpg

 

La også ett godt lag med tectyl:

 

P1070996_zps433e1e2f.jpg

 

Plastdekslene la jeg bitumen på baksiden av, også klinte jeg på med tectyl på forsiden (håper ikke jeg må av med dekslene med det første!).

 

P1070998_zpsbc5a5697.jpg

 

Sprøytet også godt med linolje over dempere og bærebruer osv.

 

P1080003_zps1770e3b5.jpg

 

Det eneste dekslet jeg ikke gjorde noe med var til batteriet, greit at det forsatt er tilgjengelig siden det ikke er så enkelt å komme til i utgangspunktet.

 

Ellers byttet jeg også løpehjul på multireima, var litt slakk i lageret. Ser også at motorfestet på den siden burde byttes, så må vel bare handle inn..

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny helg, nye timer i garasjen ;)

 

Har tatt ned bunnpannen i helgen og gjort rein oljesilen. Har strammet bunnpanne-pluggen for hardt, så tok med litt gjenger sist jeg byttet olje, så måtte gjenge opp. Ville ikke gjøre det mens bunnpannen sto i bilen for å slippe spon i motoren.

 

P1080053_zps6fbb608d.jpg

 

P1080055_zpsc06250b7.jpg

 

Litt grums i silen, la den i diesel-bad over natten (se trynet mitt i bøtta:P)

 

P1080057_zpsc220399a.jpg

 

P1080078_zpsb748ad78.jpg

 

Ble rent og pent

 

P1080081_zps0d5c5365.jpg

 

Gjort ren bunnpannen også

 

P1080062_zps3434c6dd.jpg

 

P1080082_zps89bc57a1.jpg

 

Har også byttet braketten til motorfestet, armen som fester dynamoen var knekt

 

P1080071_zps76f46b48.jpg

 

Måtte hente braketten fra den røde-stratusen

 

P1080073_zps509ffda1.jpg

 

Skru skru

 

P1080075_zps34981c6e.jpg

 

Endelig ute, er litt demontering for å få ut braketten

 

P1080077_zps7a066ea0.jpg

 

Har også fått fikset låsen på bakdøren, den har ikke fungert på kanskje 2 år, verken sentrallås eller på spaken. La også bitumen matter i døren (støyisolering) mens jeg først hadde åpent. Kun bakdøra på passasjersiden som ikke er støyisolert nå.

 

P1080068_zpsc3b2b2b5.jpg

 

P1080067_zpsa1c399d4.jpg

 

P1080085_zps460caeaf.jpg

 

Og tilslutt har jeg tatt flush og bytte av kjølevæske, igjen.

 

P1080087_zpsd38836be.jpg

 

P1080088_zpsef42eab1.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Ny helg, nye timer i garasjen ;)

 

Har tatt ned bunnpannen i helgen og gjort rein oljesilen. Har strammet bunnpanne-pluggen for hardt, så tok med litt gjenger sist jeg byttet olje, så måtte gjenge opp. Ville ikke gjøre det mens bunnpannen sto i bilen for å slippe spon i motoren.

 

 

for mye møllers tran da rstange? :P

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spinat til middag! Hehe.. Skal investere i en momentnøkkel ;)

 

Søsteren min skulle kvitte seg med Neon sin. Så da det ble bestemt å vrake den fant jeg og noen kompiser ut at vi skulle låne den med oss som banebil på sommertreff på Mo. Den led av samme problem som mange av disse motorene, at oljen lekker fra simringen på kamakslingen, så vi hev oss rundt og byttet simring i full fart.

P1080260_zpsb7e31738.jpg

 

P1080258_zpsec4e3a4a.jpg

 

Jeg bommet litt på bukken når jeg kjørte den opp, så det ene dekket ble i veien for jekken, siden vi allerede hadde demontert register osv. måtte vi bare være kreative for å få den flyttet. Ikke noe problem med traverskran i taket!

P1080250_zps478284a6.jpg

 

Ferdig skrudd og markeringslys i blinkers på plass

P1080282_zpsfd6ebbad.jpg

 

Etter mye fram og tilbake nede på Mo fikk vi bilen godkjent (under tvil) i teknisk

 

IMG_0774_zpsf06fe073.jpg

 

Venter i kø for å komme ut på banen.

IMG_0777_zpsb6a02aef.jpg

 

Vi fikk noen morsome runder rundt banen på ACR. Vi var nok den tregeste bilen der ute, fikk den opp i 140km/t på det raskeste. Planen vår var å vrake den der nede, men bilen holdt ut banekjøringen og ble med hjem igjen ;) Så nå har jeg betalt søsteren min vrakpant + halvårsavgift og skal beholde bilen iallefall fram til jul.

 

Stratusen har også fått litt kjærlighet. Har holdt utkikk en stund på ebay etter en ny Cirrus grill siden min har begynt å bli svart. Når jeg kom over en ny ubrukt (i eske!) orginal grill så trykte jeg "Buy now" uten å tenke.

 

Dette bildet fra i fjor viser veldig godt hvor stygg grillen var blitt, og det har blitt verre i vinter:

15cfaa9681124f87c693602a189884d2.jpg

 

Her er den nye:

P1080238_zps6d259ca2.jpg

 

P1080237_zps35e2f1d1.jpg

 

Har også hatt lyst på vinge-emblemet i front (slik det orginalt var på bilen), så kjøpte ett emblem fra en Chrysler Town & Country

P1080240_zps4964ddff.jpg

 

"Prøve montering":

P1080241_zps1a425bc5.jpg

 

Emblemet passer ikke rett på grillen, men litt arbeid med en kniv og litt sandpapir og en hel del blank Tec7 så satt det. Har fått det på bilen og synes virkelig det løfter utseendet:

IMG_0768_zps934d4f90.jpg

 

Hva syns dere?

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble veldig fornøyd med grillen :D

 

Banna bunnpanna ble ikke tett :angry: Svettet fortsatt rundt pluggen..

 

Men er jo ikke så farlig når man har donor bil. Flyttet bunnpannen fra Neon til Stratusen, og fra Stratusen til Neon. Strammet til pluggen med moment denne gangen ;) Også tettet jeg godt med pakning på tube på bunnpannen jeg satt i Neon.

 

P1080483_zps8d68a430.jpg

 

P1080484_zps5dbc5ab6.jpg

 

Prøver også ett nytt merke på olja, Mobil1 olja jeg brukte sist likte jeg ikke helt, hører mye bra om Royal Purple så prøver den:

P1080489_zps0eb74944.jpg

 

Liten shoot utenfor garasjen etter kvelden, en god kompis av meg som står bak min, Chrysler mann han også ;)

P1080505_zps21b2fb04.jpg

 

P1080511_zps2dc27aef.jpg

 

Har brukt opp feriepengene på GoPro i år, så må jo bruke det til noe ;) Skulle hatt kameraet litt lengre bak og litt mer lys på, så hadde det blitt bedre, men morsomt uansett :D

 

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gå litt hardere til verks for å finne ut hvorfor bilen er så tung startet. Har kjørt en del med OBDII-scanneren tilkoblet, og en ting jeg har lagt merke til er at verdien til Long Term Fuel Trim ligger på negative verdier hele tiden, ofte ned mot -10% til -16%. Etter å ha lest en del har jeg forstått det slik at denne skal ligge mellom +5% til -5% ca. Så dette tyder på at bilen får for mye drivstoff, og hele tiden prøver å gi mindre. Verdiene jeg leser av er generelt sett veldig lave, stortsett på minussiden hele tiden. Short Term er av og til på ett par + %, men aldri noe særlig høyt.

 

IMG_0647_zpsb96137ae.png

 

 

Jeg har sjekket hele veien bensinslangene går etter lekasjer, men alt er tett. Og ventilene som skal holde og regulere trykket står jo på pumpehuset og er byttet ut. Så jeg begynner å misstenke en eller flere av dysene kanskje lekker. Jeg fikk lånt meg en bensintrykk-måler for å teste hvor fort trykket faller når motoren stopper, men dessverre passet ingen av nipplene på Stratusen. Jeg dro på biltema og kjøpte en der, men heller ikke den hadde nippler som passet. Søkte litt på eBay for å finne en som kunne brukes, men prisene var noe dyre og ventetiden er jo lang. Men med litt kreativ tenking og noen timer rundt i byen for å finne de rette komponentene så fikk jeg laget meg en tester.

 

Planen var rett og slett å bruke hurtigkoblingen som kobler drivstoffslangen inn på Railsen, og lage ett mellomstykke med en T som måleren kunne stå på. Brukte ett bensinfilter jeg hadde liggende til deler også kjøpte jeg ett T-rør og nippler. Jeg prøvde først med en måler jeg kjøpte på biltema, men trykket gikk ut over skalaen, så fant ett annet som hadde 1/4" gjenger som passet rett i T-stykket. Dessverre ikke 100% korrekt, men nok til å teste at det funker og til å finne ut hvor fort trykket synker når motoren stopper.

 

"Byggesettet":

P1080516_zps3fdf9577.jpg

 

Første testen med biltema måler:

P1080517_zps5a1e3b18.jpg

 

Konseptet funket bra da, enkel og greit koblet fra slange til Railsen og koblet meg mellom med "testeren":

P1080518_zpsd5c50896.jpg

 

Forsøk to med "ny" måler, ikke helt nøyaktig, men nok til å prøve:

P1080528_zps4c3d77fe.jpg

 

Montert:

P1080519_zps2644fbbd.jpg

 

Måling med motor i gang:

P1080520_zps7777efdc.jpg

 

Måling etter motor er stoppet:

P1080521_zpsf3e09863.jpg

 

Etter 20 minutter har trykket falt merkbart:

P1080522_zpsbe952f17.jpg

 

For å ha noe å måle mot brukte jeg en Fuel-Rail med dyser som jeg har liggende fra delebilen jeg vraket i fjor:

P1080525_zps63290c9e.jpg

 

Trykket etter pumpa har vært startet:

P1080523_zps66d52f56.jpg

 

Trykket etter 20 minutter, har ikke falt like mye som når jeg var koblet på Railsen i bilen:

P1080527_zps8f2bdc6e.jpg

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal konkludere etter dette, men det var iallefall gøy å se at jeg klarte å lage meg en måler som fungerer. Har bestilt nytt instrument, så kanskje jeg får mer nøyaktige målinger. Så får jeg bruke ventetiden på at det kommer til å lese meg opp på hvordan jeg skal tolke de verdiene jeg får.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår