Gå til innhold

Min Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 507
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Yes sir ;)

 

Ble jo ny bil, bort med de stygge stålfelgene på vinterdekkene :) Har tenkt på det lenge, men aldri kommet så langt. Så var jo fint at delebilen kom med alufelger. To av felgene har vært borti fortauskanten, men de er ikke alt for slitte. Trenger en vask da, men det gjør bilen også...

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awesome bil du har der, Anskaffet meg selv en Stratus i Januar, og fikk lappen som nesten 20 år gammel i Februar så er ute og kjører alt for mye med stakkern :P Liker bilen godt, er jo helt sinnsvakt med plass i den, og har ikke stort å egentlig sette en finger på når det kommer til feil. Prosjektet mitt sålangt blir å få byttet katalysatoren siden den skrangler noe voldsomt, bilen generelt er veldig død i draget til tider. Har vurdert å få den omlakkert til metallic Svart istedenfor Sølv. Vurderer å snart få byttet reimen til dynamo og det, samt reg. reim og dets tilbehør, men kan ikke si jeg gleder med når jeg hører at du omtrent må ut med hele motoren :P Har også vurdere å trekke om alle seter, og sprouse opp interiøret for å få en mer ny-bil look :P Blitt alt for glad i bilen :D

Ellers kan jeg relatere til noe av det du skriver, blant annet at jeg hadde olje i ekspansjonstanken (Heldigvis virket det som gammel olje fra når toppakning var byttet v/ 160k,(nå gått 210K) den kom iallefall ikke tilbake etter jeg renset systemet og fylte på ny kjølevæske). Tikking fra motoren er jo også en ting, og der må jeg få byttet til 10W-40 eller 15W-40 istedenfor 10W-30'en som er på den nå. Har også merket at oljelampen lyser ved lavere turtall, så blir å få byttet oljetrykk sensoren tenker jeg. Stereoen for meg fungerte ikke når jeg kjøpte bilen, og ble ganske kjapt byttet ut med en ganske enkel og grei Pioneer spiller, enda en ting jeg må si er godt levert fra Chrysler er ganske gode standard høyttalere! Antennen min er ikke så glad i å gå ned, selv om antennemotoren går som bare juling så henger ikke antenner med før noen trykker den ned med makt. Batteriet var også dødt når jeg kjøpte den, så var jo det første som ble byttet, og jeg vil tørre å påstå at det er den merkeligste plasseringen jeg noen gang har sett av et batteri :P Ikke at det plager meg, siden du ikke bytter det like ofte som i en trådløs pc-mus :P Ellers kjempebil. Gleder meg til du legger ut flere oppdateringer, ganske artig å se hva andre gjør med sine stratuser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom mekonomen i dag, og der ble jeg anbefalt å ikke kjøre på med rens, men heller å fylle opp systemet og få bilen på ett verksted for sjekk. Han sa de kunne måle co2 verdien i ekspansjonstanken, og sjekke om det er olje i vannet. Så jeg skal dra innom auto og dekkservice (mekonomen verksted) på mandag å høre om de kan ta en sjekk for meg. Tenker de også kan se om de finner noe tegn til lekasje. Kunne jo gjort dette selv, men co2 verdier har jeg ikke verktøy til å gjøre så det skal jeg få de til å se på, resten får jeg vurdere ut i fra prisen. Hvis de tar en time så kan jeg heller se på det selv. ;)

 

Jeg håper jo å slippe å bytte toppakning, men må jeg så må jeg.

 

Kan jo være rester fra et gammelt uhell kanskje, om toppakning er skiftet før??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awesome bil du har der, Anskaffet meg selv en Stratus i Januar, og fikk lappen som nesten 20 år gammel i Februar så er ute og kjører alt for mye med stakkern :P Liker bilen godt, er jo helt sinnsvakt med plass i den, og har ikke stort å egentlig sette en finger på når det kommer til feil. Prosjektet mitt sålangt blir å få byttet katalysatoren siden den skrangler noe voldsomt, bilen generelt er veldig død i draget til tider. Har vurdert å få den omlakkert til metallic Svart istedenfor Sølv. Vurderer å snart få byttet reimen til dynamo og det, samt reg. reim og dets tilbehør, men kan ikke si jeg gleder med når jeg hører at du omtrent må ut med hele motoren :P Har også vurdere å trekke om alle seter, og sprouse opp interiøret for å få en mer ny-bil look :P Blitt alt for glad i bilen :D

Ellers kan jeg relatere til noe av det du skriver, blant annet at jeg hadde olje i ekspansjonstanken (Heldigvis virket det som gammel olje fra når toppakning var byttet v/ 160k,(nå gått 210K) den kom iallefall ikke tilbake etter jeg renset systemet og fylte på ny kjølevæske). Tikking fra motoren er jo også en ting, og der må jeg få byttet til 10W-40 eller 15W-40 istedenfor 10W-30'en som er på den nå. Har også merket at oljelampen lyser ved lavere turtall, så blir å få byttet oljetrykk sensoren tenker jeg. Stereoen for meg fungerte ikke når jeg kjøpte bilen, og ble ganske kjapt byttet ut med en ganske enkel og grei Pioneer spiller, enda en ting jeg må si er godt levert fra Chrysler er ganske gode standard høyttalere! Antennen min er ikke så glad i å gå ned, selv om antennemotoren går som bare juling så henger ikke antenner med før noen trykker den ned med makt. Batteriet var også dødt når jeg kjøpte den, så var jo det første som ble byttet, og jeg vil tørre å påstå at det er den merkeligste plasseringen jeg noen gang har sett av et batteri :P Ikke at det plager meg, siden du ikke bytter det like ofte som i en trådløs pc-mus :P Ellers kjempebil. Gleder meg til du legger ut flere oppdateringer, ganske artig å se hva andre gjør med sine stratuser!

Gratuleler med "ny" Stratus.

Tenker på når du skal skifte litt reimer og tannreim, så vil jeg bare informere om at du kan få tak i mindre alu reimhjul fra MP. Koster 129 dollar ink 2 stk reimer. har har du 2 billige hestekrefter.

http://www.modernperformance.com/product/559/424

 

I forbinnelse med tannreimen, vil jeg anbefalle å skifte ut den hydrauliske strammeren, med en mekanisk. her får du et sett hos MP med strammemekanisme ink strammehjul og reim fra Gates.

http://www.modernperformance.com/product/622/419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Men en ting jeg lurer på, prøver helst å unngå å montere eksterne lykter på bilen for å få bedre fjernlys, antar det er flere av dere stratus eiere som synes originalene er rimelig dårlige. Noen som vet om aftermarket, xenon godkjente lykter til en 1996 modell ? Jeg leter litt selv, men jeg tenkte om noen allerede visste om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjent med at Cirrus har omtrent samme deler som Stratus ;) Men noen som vet når årsmodellene ikke lenger er kompatible? Fant noen som var laget for 01 modellen, men de ser ut som de har den samme formen.

Har forresten skaffet en biltema katalysator, noe som vet om den vil passe, evt. Størrelsen på den originale ? Mye spørsmål på en annens tråd, føler meg som en douche :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påtide med en oppdatering, har blitt lite tid til det de siste dagene. Har stortsett vært på jobb, i garasjen og i sengen :P Men i kveld har jeg jobbet seint, så da dropper jeg garasjen. Så kan jeg heller holde dere oppdatert litt.

 

Får starte med å svare dere på kommentarer:

 

th3-1nonly:

Gratulerer med flott bil ;) Og som fersk sjåfør. Du får i oppgave av meg som alle andre "ferskinger" her inne å lage en tråd om bilen din :) Bilder er vi veldig glad i. Høres ut som du har mange gode planer med bilen. Flott at du tar vare på den å gir den det den trenger :)

 

Når det gjelder lykter så finnes det ingen godkjente lykter til Stratus med xenon. Siden disse bilene har en pære for nær og fjern må du ha bi-xenon hvis du skal bygge om. Jeg er ingen stor fan av xenon i Stratus, rett og slett fordi det er lite hensyn til andre bilister og skaper flere farlige situasjoner enn de dårlige lysene på bilen gjør. Kanskje ikke for deg, men for fotgjengere og andre bilister. Når det er sagt er det mulig for de uten ti tommeltotter å bygge om lyktene, dessverre er jeg rimelig sikker på at dette ikke er lovlig, men om noen merker det er en annen sak? Det det er snakk om er retrofit, http://www.theretrofitsource.com/index.php, der du setter en linse inn i lyktene. Nå kan ikke jeg mye om dette, men så vidt jeg skjønner får du mye bedre kontroll over lyset. Så i stedet for å spre lyset for alle vinder så fokuseres det slik det skal. Med andre ord vil du ikke blende motgående trafikk så lenge lysene er rett justert. Hvis noen har lyst å gjøre research eller prøve dette så må dere dele info med resten av oss :) Hadde vært ett artig prosjekt, men blir litt for dyrt for min del, har en del andre ting jeg vil gjøre først.

 

Som det nevnes her så er det Chrysler Cirrus, Dodge Stratus og Plymouth Breeze (derfor de kalles Cloud cars!) som er navnene utenfor Europa. 1.gen ble produsert fra 1995-2000, mens 2.gen fra 2001-2006. Andre generasjon går under navnet Dodge Stratus og Chrysler Sebring. Jeg vet lite om hvilke deler som passer til 1.gen, men jeg tror utvalget er lite.

 

Biltema katalysatoren vil nok "passe" ja, men du må nok sveise litt. Ville kuttet røret rett før katalysatoren på den gamle og sveist over, så får du festet mot manifold og resten av eksos-anlegget. Så kommer det jo ann på størrelsen på den du har kjøpt om den passer under torpedoveggen. Husker ikke størrelsen på røret i Stratusen, men det kan jeg finne ut. Evt. gjør ett søk på nettet.

 

Lag deg en tråd, så kan du samle opp spørsmålene dine der. Vi er mange her inne som har svar på forskjellige ting, så tilsammen tror jeg vi har kunnskap om det som er værdt å vite om disse bilene :)

 

Trialmaster

Kan jo være rester fra et gammelt uhell kanskje, om toppakning er skiftet før??

Det er ikke byttet toppakning så vidt jeg vet, finner ikke noe i historikken vertfall. Tidligere eier nevnte heller ikke noe om det. Den hadde jo ikke gått mer en 117k når jeg kjøpte den så... Men det som er rart er at kjølevæska har jo vært blå og fin fram til nå egentlig. Merket for en månedstid siden at fargen var blitt brun, men da var det ikke dette skummet øverst og anlegget hadde masse vann (fult).

 

Så en liten logg:

 

Søndag:

Tok en litt roligere dag etter hardt kjør resten av uken. Fikk lempet unna noen dekk så det ble bedre plass i bilen og i garasjen. Så fikk jeg fylt opp LXen med kjølevæske (ca. 3,5L) og kjørte en test-tur i ca. 40 minutter. Fastslo fort at felgene må avbalanseres, ristet jo i setet :P Sjekket nivået på vannet og det var slik det skal være. Lot bilen kjøle seg ned og sjekket på nytt både vann og olje. Det er ikke noe som tyder på vann i olja, og olje nivået har ikke rørt seg de to ukene jeg kjørte bilen etter registerskiftet. Snakket med en på jobb og vi har måler for co osv., så jeg skal ta den ned på jobb en kveld jeg får tid å se om jeg får til å lese noe fornuftig selv. Så slipper jeg å ta den på verksted for å få lest av.

 

Jeg er jo ikke 100% at jeg fylte nok vann på, husker ærligtalt ikke hvor mye som forsvant når jeg tok ut pumpen. Fylte en halv liter og syntes det var lite, men da randt det over. Men jeg fylte jo med termostaten i, så var vel kanskje kun radiatoren som ble fylt opp. Kan jo hende at blokka var tom. Jeg har ikke funnet noe som tyder på lekasje iallefall, kan isåfall være i sylinderne, men ser ikke noe tegn til hvitrøyk i eksosen. Men jeg skal få gjort en måling, så ser jeg om det er vann i eksosen og/eller eksos i kjølevæska. Har bare prioritert den andre bilen å få demontert mest mulig.

 

Mandag:

Tok en lang økt i garasjen og startet demontering i motorrommet. Har bruk for motorfestebraketten på registersiden og tenkte å ta vare på defa motorvarmerelementet. Siden det står så dårlig til tenkte jeg å ta av toppen/eksosmanifolden.

P1050638_U.jpg

 

Blir fort litt deler utover gulvet:

P1050643_U.jpg

 

Kan ikke si jeg blir helt imponert når det er ett verksted som har byttet reim og det ser slik ut:

P1050646_U.jpg

 

Tirsdag:

Glemte kameraet hjemme og gikk tom for strøm på iPhone, så ble lite bilder, men skjedde ikke så mye spennende. Gjorde løst registeret og mer demontering i motorrommet.

 

Er dere ikke stolte av meg? Fikk av reimhjulet uten å fucke det til:

4f8f3afd.jpg

 

Ikke så rart denne motoren lekker når pakningen står slik? Olja renner rett ut, så pakningen hadde egentlig ikke treng å stå der en gang, var mest til pynt den.

b133bbf2.jpg

 

Ble stående fast med eksosmanifolden, fant det letteste å gjøre den løs fra katalysatoren, men boltene satt godt og var ganske ødelagte av rust. Så da ble det sengen for å hente litt mer energi til neste dag.

 

Onsdag:

En time med bannskap og dremel så fikk jeg løs boltene som hold manifold og katalysator sammen. Så da var det av med toppdeksel og gjøre løs toppen. Har ikke sett en så ren topp som har stått i en bil i over 280 000km. Tydelig at den konstante utbyttingen av olje har renset godt.

P1050656.jpg

 

Og da var toppen ute gitt, beggyner å bli tomt i motorrommet nå.

P1050660.jpg

 

Her står elementet jeg ville ha tak i. Var enklere å få det løst enn jeg hadde trodd, tror ikke montering i LXen blir like lett :( Tenkte jeg skulle finne ut om det går ann å teste/måle at det er i orden før jeg setter det inn. Noen som vet? Dumt å bruke tid å arbeid hvis det ikke fungerer.

P1050663.jpg

 

Etter elementet var ute pakket jeg sakene og tok kveld, måtte jo få med meg siste episode av Lilyhammer. :P

 

Ikveld ble det som nevnt sein jobbing, så har ikke gjort noe mer. Imorgen er det bursdag, men lørdag har jeg fri fra jobb så da blir det en liten innsats. Har fortsatt ett par ting jeg skal ta ut. LXen blir nok utsatt til neste uke :) Kjører Blazer i mellomtiden jeg.

P1050635.jpg

 

Tok ett bilde av Stratusen i dagslys til dere også, synes felgene gjorde seg veldig bra :) Må bare få de avbalansert, så blir det perfekt. Og en vask ;) Av både felg og bil.

P1050636.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

 

I helgen ble det gjort siste innsats for å få bort bilen.

 

Ganske godt ribbet for deler:

P1050670.jpg

 

P1050672.jpg

 

Har ett lite lager med deler nå, så da kan jeg få byttet litt på både LEen og LXen :)

 

Greit å ha litt plass i bilen når alt skal kjøres på lager ;) Og har fortsatt litt mer liggende.

P1050665.jpg

 

Har tatt vare på dørlåser og pumper, så måtte finne på noe lurt for å holde dørene igjen :P

P1050673.jpg

 

Og der var den plassert utenfor huggeren på vei til å bli spiker :( Stakkars bilen :(

P1050674.jpg

 

I går byttet jeg sokler på LXen, igjen. Denne gangen har jeg fått tak i sokler i keramik, så jeg håper dette tåler varmen fra pærene. Har jo brent ut tre par plastsokler til nå.

P1050678.jpg

 

Her måles og strekkes:

P1050679.jpg

 

Ut med det gamle:

P1050689.jpg

 

Og inn med nytt. Som sagt, forhåpentligvis for siste gang nå ;) Sleevet også kablene for å beskytte og gjøre det penere:

P1050685.jpg

 

Dessverre fri for "styling" pærer nå, så ble stock pærer på 3200 kelvin. Så er litt farge forskjell fra parklysene som er 5000 kelvin. :( Så er vel bare å legge inn en bestilling på nye pærer :P

P1050694.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntakskabel har jeg som jeg kan låne, men problemet er at kabelen tilkoblingskontakten i bilen er ødelagt. Hadde tenkt å kjøpe defa-lader med kabler og koble på element og kupevifte, men ville teste elementet først. Får se om jeg ikke klarer å spleise sammen kabelen bare for å teste. Det var jo egentlig en enkel genial måte å teste på ;) Takk for tipset !

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår