Gå til innhold

Litt spm ang V8-motorer..

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

http://www.hangar18fabrication.com/blowthru.html

 

En link til hvordan konvertere til trykkforgasser.

Lærerikt prosjekt.

Du er litt inne på samme spor som meg hvis du velger små aggregater.

Tanken i mitt motorbygge var å velge høyere kompresjon og mindre aggregater i stedet for det motsatte.

Blir ikke høye effekttall men heller en responsiv motor!

Min er dog en innsprut motor!

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er klar over at noen av oss høres ut som gretne gamle gubber.

Og 300 hk er faktisk ikke allverden i en small block. Det kan f.eks være mulig å nå dette uten bytte av topper, forutsatt at du ikke har for store forbrenningskammer i utgangaspunktet, eller at du har swirl port topper fra '87 eller nyere. Da sliter du litt.

 

Men et twin turbo oppsett er ikke veien å gå for å få billigst mulig hk i en small block.

 

Siden du er nybegynner er det en ting til du bør ta med i betraktningen: Med et V8/turbo opplegg er du litt "ute og sykler på egenhånd". dvs du risikerer å møte problemer som ingen kan hjelpe deg med. Motorfolk er konservative typer og de som har greie på turbo har ofte ikke greie på amerikanske V8, og omvendt.

 

Ikke misforstå meg. Å ville prøve litt nye ting er positivt, og initiativ/pågangsmot er godt å ha. Jeg vet litt om det. Bare se på prosjekt tråden min. Men hvor mange oppgitte prosjekter tror du finnes for hvert vellykkede? 10? 50?

 

Skal du ha nogenlunde holdbare 300 hk - billig - før utangen av september, så ikke sats på et twin turbo opplegg. Sjansen er overhengende for at september passeres med garasjen din flytende av turboer, forgassere, rør, slanger, forskjellig feilkjøpt dill, pluss ei blokk og at du har tom lommebok og hele greia langt oppi halsen.

 

Tenk også på at du får en slik en inn til Norge for 20000kr inkludert moms og frakt:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Accessories_Car-Truck-Parts-Accessories__CHEVROLET-Rebuilt-350-4BM-with-VORTECH-heads-fresh_W0QQitemZ230252623821QQddnZPartsQ20Q26Q20AccessoriesQQadnZCarQ20Q26Q20TruckQ20PartsQ20Q26Q20AccessoriesQQddiZ2811QQadiZ2865QQcmdZViewItem?hash=item230252623821&

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner tegninga di, hot rod, men har holdt på endel med turboer etc tidligere, så å få til en liten turbo på en v8 skal vel ikke være det aller største problemet.. Har jo som sagt mine kontakter innen både turbobygg og v8.

 

Men som jeg har nevnt før, så skal dette prosjektet bli bygd av deler jeg har "liggende" evt får tak i skambillig.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du skal ha 250-300 hk, så har jeg motoren for deg da...

 

Står en 350 Vortec motor her på tunet fra en 98 sub...

 

280 hk og var det langt over 400NM...

Komplett med ledninger og ALT du måtte/ville ha fra bilen...

12.000kr

 

eventuelt smelle på ett innsug og forgasser, skikkelig eksos å du har over 300HK...

 

som fersking i V8 faget får du ikke billigere HK..:thumb

 

Da var vi inne på det med å kjøre til uka...:D

 

Å den 305 motoren, er det 140hk det eller??

 

Må bytte kam IALLEFALL for å få liv i den der...

pakningsett, innsug, forgasser...+ turbodeler, sveising av grenerør...ja... passerer FORT de 12.000 :D

 

Men det var sant...du SKULLE jo gå den dyre kronglete veien...hihi

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker å vri å vende på ting du, Bead-lock.. :p

 

Vel, 12.000kr er vel ikke dyrt for en slik motor..

 

Men i følge mitt regnestykke vil jeg havne på det beløpet..

 

Komplett bil med 305 eller 350-motor.. husker ikke helt: 2000kr.

Topper og kammer som skulle øke effekten en del: 1000kr.

Headers: 500kr

Alle turbodelene har jeg selv, og det jeg ikke har selv, får jeg vannvittig billig.

Manuellkasse samt pedalsett og mellomaksel: 2000kr.

 

Da er jeg oppe i rundt 250-300hk i følge en som har holdt på med v8'ere siden barndommen.. (har passert 40 nå).

 

Og prisen på dette (5500,-), er jo ikke dyrt akkurat.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg kan si er: Hold oss oppdatert.

 

Hvis du klarer å få til en VELFUNGERENDE twin turbo small block V8 med ca 300 hk for 12000kr, bøyer jeg meg i støvet.

 

OBS. Jeg gjentar:

1. Velfungerende.

2. Twin turbo small block V8.

3. 300 hk (eller mer).

4. Max 12000kr.

 

Hvis du IKKE klarer det, hadde jeg satt veldig pris på en oppdatering da også. med info om hva som gikk feil osv. Og jeg lover å ikke si "Hva sa jeg" eller hovere på annen måte.

 

Hvem som får rett eller feil i slike tråder spiller ingen rolle for meg. I likhet med deg er jeg kun ute etter å lære.

 

Lykke til!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke godtruende og vet med sikkerhet at dette prosjektet kommer til å funke, men er da lov å prøve..? Har vært gjort dummere ting enn dette som har funka, så hvorfor ikke? :p

 

Ang HK-antallet er det ikke 100% sikkert at jeg kommer opp til 300hk, men rundt 250 skal da ikke være noe problem vil jeg tro.

 

Holden, joda, backyard-prosjekter er tøft det.. Har holdt på med slike prosjekter lenge jeg.. :p Bl.a på volvo 240'en min.. Der var det snakk om å bygge forgasserturbo-maskin til under 2000kr tatt utgangspunkt i en orginal volvo b21A. :) Funket igrunnen delvis greit, til turboen gikk pga 17L bensin i olja.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 hk med twin turbo er jo bare tøys.

 

På en frisk og ok small block når du jo nesten 250 hk bare ved å bytte kam, eksos, innsug, tenning og forgasser.

Og disse komponentene må du uansett bytte eller modifisere på twin turbo prosjektet ditt.

 

Så dermed kan du jo bare lage noen dummy-greier, av et par store hårfønere, noen dusj-slanger og avløpsrør, fornikle "kunsten" og bolte den på toppen av motoren.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett bil med bra driverk for 2000? Jaja kan gå med litt flaks

Men topper og kam for 1000? Glemme sak, med mindre du skal ha brukt kamaksling.

Headers til 500? Skal ha flaks for å finne det, og dessuten hva skal du med det? Du må jo lage manifolder som passer til turboene. Regner med du ikke skal ha snurrene "under" bilen?

 

 

Er du fornøyd med 250 hester er det mye enklere og billigere å bygge en sugemotor.

Det går tross alt mye tid med å lage eksosmanifoiler. Så skal resten av rørene trekkes både eksos og intercooler/innsug.

Forgasseren skal bygges om til trykktesting og du har mange timer foran deg med dysing og justering av tenningskurver.

Men for all del,det er jo moro og gå sine egne veier.

Har foresten et komplett dobbelturbo oppsett til Chevy liggende med manifolder, intercooler, bensisntrykksregulatorer osv.Finner nok en bil å stappe det i etter hvert...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8power, ja, var de prisene jeg fikk av mine bekjente ihvertfall.. :)

 

Ang eksosmanifold, så er faktisk tanken inne på hekkmontert turbo *2. Da slipper jeg igrunnen alt det styret med å lage eksosmanifold etc.. Men tror igrunnen ikke det kommer til å bli noe turbogreier på den motoren enda.. Skal faktisk lure meg litt den veien dere sier, å lete etter en motor med over 200hk fra før.. Har funnet tak i en ellerannen sak fra en van med 200hk i..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du... nå rister jeg bare på hode, river meg i det håret som jeg snart ikke har...

 

DU SNAKKER OM CHEVY V8 her...

 

Å for oss som har holdt på med detta så er de prisene du oppgir HELT koko....se hva jeg skreiv lengre opp..."!!!!"!"!

 

Å du snakker om HELE 200 hk...

 

for oss andre er en CSB på 200 hk, så slapp en bråtamotor som vi nesten ikke gidder gi peæng for engang...

går som en dass egentlig...

 

kompen er 8,5, kammen like spennede som ett kosteskaft å delene som du ser påmontert motoren er egentlig bare å lempe å handle nytt eller pent brukt...

 

detta turbogreiene er ikke no vits..om du ikke skal ha MERE enn 400hk...

 

Beste måten å få 300 hk er.... ja ... sagt det før...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår