Gå til innhold

Førstegangs-stereo, demping og layout.

Ranger emnet


Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei..

Driver å planlegger mitt første stereobygg. Og trenger derfor noen råd fra folk som har drevet med dette litt lenger enn hva jeg har gjort. Stereoen skal ikke være noe svære greier men "helt greit" likosm. God trøkk i bassen der det trengs samt god lyd i resten av annlegget der det trengs.

 

MUSIKK: Veldig variert. Metallica, Era, Infected Mushroom (Psy Trance), R&B, pop osv...

BUDSJETT: student+ siden jeg jobber litt ved siden av og har penger å bruke på bilen av og til. Kommer til å ha bilen til den dør, siden jeg allerede har kostet på den nærmere 2 ganger kjøpssum i deler, styling og snacks:D

BIL: Mazda 626 Sedan

 

DEMPING:

I sommer har jeg planer om å plukke ut alt interiør og gå over innsiden av bilen for å sjekke etter rust og dempe hele dritten mens jeg er i gang (tak, gulv, dører og bagasjerom). Det jeg i hovedsak ønsker er å bli kvitt veistøy (225/35-18 bråker!), samt gjøre bilen mer død og lydtett. Ut fra det jeg har lest så er Vibroplast M1 et greit produkt? (hvilke forhandler er billigst?) Så jeg tenkte å kle hele innsiden i dette. Bør vell være nok med 2 sånner store 5m2 ruller til en normal sedan?

Deretter trenger jeg vel noe tykkere "isolasjon" i dørene, bagasjerom og nært hjulbuene? Biltema-matter eller noe annet?

Hvor må jeg legge hva for å få best mulig effekt? Og hvor mye? Kan strekke meg til 6000kr i dempematter om nødvendig.

 

 

LAYOUT:

Tenkte å legge kabler samtidig som jeg hadde alt av interiør ute.

Planen var å kjøre med to forsterkere, to subber, og fire høytalere (hattehylle og dør).

Skal også investere i to Optima(?) gel-batterier som skal plaseres i bagasjerommet, og jallabatteriet forran skal på dynga.

Laga meg en tegning som viser hvordan jeg tenkte det kunne bli (mad Paint skills!):

layout.jpg

Signalkabelen ligger foresten i taket, alle de andre langs gulvet.

 

såe... noen innspill eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først si at jeg digger bilen din, meget fin og gjennomført, Norgest peneste GE.

 

Hvis du vil ha fin lyd bør du legge en god del i frontsettet, comp sett fra f'eks focal burde gjøre en god jobb, men sjekk ut rockford fosgate sine comp sett (meget fint design).

 

jeg synes at det er bra med 6*9 i hattehylla for å få litt mer lyd, men dette er det visst delte meninger om?

 

Rimelig og bra kvalitet får du fra dynabel.no , evt har de Kicker L7 12" i kasse + ZX 750.1 til ca 5000 på megabillig.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer fra harstad, holder til i Trondheim for tiden.

Flere bilder finnes her: http://www.mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=4720&st=0&sk=t&sd=a&start=15

 

Ang dempingen, så sier du at splen er til for å dempe støy? Da er det vell dette som burde brukes i stor grad der jeg vil kvitte meg med veistøy sant? dvs legge dette i dører, dørk hjulbuer etc? Og bare ett lag med Vibroplast over hele bilen?

Hvor mye Splen kommer jeg til å trenge?

 

Og hvor bestandig er dette mot vann? Dersom jeg skal legge det mot yterdelen av dørsiden er det det vell ikke helt vanntett (sleiklistene er dårlige) så er dette et problem?

 

Kommer nok til å bruke mest på frontsett og 6x9ere ja. Liker utseende på RF, og dette er veldig vesentlig når jeg velger komponeneter, de må se bra ut. dvs stilfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår