Gå til innhold

Til alle dere som skal kjøpe deres første bil! Les her..

Ranger emnet


KristianG

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med BMW 525i 24v, snakker om siste motoren med 192hk/2,5l. Skal kjøpe denne som førstegangs bil, blir 18 neste år :P

Med forsikring og alt kommer det vell på rundt 35,000,- kr ++.

Pluss at det er en 2,5 liter så da er vi oppe i en del tusen lapper i året selv om den bare blir brukt til øvelseskjøring og kanskje som frakt middel til og fra skolen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Hei. ekke lenge til det blir førstegangsbil nå og jeg er ute etter en med bakhjulstrekk som går bra, men den bør også vere:

driftsikker

forholdsvis billig å kjøre.

god plass

god å kjøre

 

jeg tenker veldig på Mb 300td. Er det noen som har erfaring med disse, 1988-93? Har kikka på en del av dem. Jeg ser at de med grønne skilter er billigere, men nå er det jo gratis å sette i bakseter på disse.

Er dissa no tess? og ville 25000,- 30000,- vert riktig å gi for en som er i god stand og har gått ca 320000?

 

Takker for svar

Endret av Wundermagge

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er ute etter førstebil nå og har kommet over en Opel Omega 2.5 v6.

 

http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1080365;Modified=1269682857

 

Ringte med eier, og han trodde den hadde gått 4-500 tusen, noe som er veeeldig langt, men den er godt holdt og gammel taxi. Selv om jeg er veldig skeptisk til høy km, frister bilen veldig, da den virker strøken og har riktig motor;) Kan det være et godt kjøp, eller burde jeg styre unna?

Endret av Brekki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann, det er riktignok ikke første bil jeg skal kjøpe men den dyreste. Tenker på en passat 1.9 tdi 2003 mod, men motoren er byttet.Bilen er gått 98000 og skal være i ok stand. Det jeg lurer på er hvorfor motoren har gått? Er den rævkjørt eller kan det være en grei forklaring med kjølevæska eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en ford fiesta (min første bil...) 2000 modell. den er i veldig god stand, bare litt små rust i lakken ved bakhjulet som skal fikses. er sinnsykt keen på anlegg i bilen, men har ingen peil på slike ting. er det noen som har noen tips for en rimelig pris? 5-6000,- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan vet du at det ikke er et lure kjøp når du skal kjøpe deg en bil ?! Om en bil feks er i Oslo og en kjøper er i Tr. Heim, og ikke kan sååå mye om bil, hvordan kan du da finne ut om det ikke er et lure kjøp ?

 

Skjeldent folk lurer deg, men en bruktbil har alltid skavanker. Se alltid bilen før kjøp og få med deg en som kan bil til å se på den. Evt betal en for å gjøre jobben for deg. Om du spør, er det sikkert flere her på forumet som kan prøvekjøre og sjekke bilen i Olsoområdet for et par tusenlapper.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette handler vel ikke om førstebil, snarere om sistebil, men jeg fant intet annet sted å plassere det:

 

Så skal også jeg søke råd:

 

Ført litt om min 'karriere' som bilbruker: (Alle kjøpt som brukt)

 

1. BMW 700 LS i 1965

 

2. 57 Hillman Minx i 1967 Betalte 4000, solgte for 2.500 etter to år.

 

3. Simca 1500. Ikke så verst å kjøre men ble fort utslitt.

 

4. Chrysler 2L. Automat, komfortabel og god å kjøre, men mye rust. Ikke alt for holdbar motor heller.

 

5. Opel Commodore Aut. Ikke noe særlig å skryte av etter min mening, men den hadde vel en viss status.

 

6. Hei, en splitter ny Golf sport 90 Hk i 1986. På mange måter mitt hittil beste bilkjøp. Nydelig å kjøre, ingen problemer.

 

7. Nesten ny Opel Vectra 89 Combi aut. Kjedelige kjøreegneskaper men ellers en bra bil, hadde den fra 1990 til 2005. God automat, super 2L motor.

 

8. Fra 2005 en Audi A3 Ambition 1.8T aut. Den er jo nydelig å kjøre, nok power, men bruker literen og kanskje litt over, jeg er ikke lett på høyrefoten. Dessuten senket og stiv, noe kona ikke setter pris på.

 

Hvis det hadde vært mulig å montere cruise control ville jeg beholdt den. Men side det ikke går ønsker jeg å bytte.

 

Trenger da en bil i størrelse A3 - A4. En som ikke føles treg, så jeg er skeptisk til 1.6-ere. Prøvde flere men fant dem daue, før jeg kjøpte A3'en. Var antagelig bortskjemt av Opel 2 liter'n, tror den hadde godt moment og seigdrag i forhold til mye av nyere motorer.

 

Prøvde an BMW 3 Aut. serie diesel i fjor, og er skeptisk, diesel er sikkert bra når man får opp farten, men det spruter ikke akkurat av den når jeg skal skynde meg inn i en rundkjøring. Tar jeg feil?

 

Selvfølgelig automat, øvrige vesentlige kriteria:

 

Minst mulig støy fra vind, vei/dekk og motor.

 

Rimelig god komfort og kjøreegenskaper.

 

Selv har jeg fundert på:

 

Autdi A3 Ambiente men vanskelig å finne brukt.

 

BMW 3.

 

Volvo. 50,60?

 

Opel Astra tror jeg ikke på.

 

Toyota? Tja, men Avensis er nok for stor. Er Corolla verd å tenke på, eller finns det andre Toyota'er?

 

Honda? Har ikke peiling.

 

Mazda? Har ikke peiling.

 

Peugeout? Regnes vel for å være komfortabel, men jeg har ikke sans for hverken glasstak eller frontrute som ligger nesten flatt.

 

Ford Focus? Muligens, vet for lite om den.

 

Merc? Har aversjon mot navnet men en 180 er vel egentlig ikke noe dårlig alternativ?

 

Citroen tror jeg vi holder utenfor.

Renault kommer ikke på tale.

Ingen koreaner.

 

Har prøvd SAAB 9-3 kombi. Den svømte vel mye på veien, er vel miljøskadd av den stive A3.

 

Dette var ganske mye men om du har et godt råd hører jeg det gjerne. Som bruktkjøper må jeg finne meg i å ta det som bys. Men ellers har jeg en liten følelse av at en Volvo kanskje ikke ville være så dumt? Evt. en BMW.

 

Som du kanskje skjønner, jeg har vært med en stund og er nå 80 - men har tenkt å kjøre en stund til.

 

Er fremdeles rimelig kjapp i trafikken og savner egentlig 4WD, men reaksjonstiden er nok ikke helt hva den var.

Endret av Rofl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår