Gå til innhold

Tips ang. kjøp av Saab 9000?

Ranger emnet


Gandulf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt Passaten min i over 1 år nå, og kjenner lysten til å bytte melder seg. Har ikke så altfor mye å legge i det, og har derfor funnet ut at en 9000 er et flott alternativ. Billig, mye utstyr, går godt, og forhåpentligvis god å kjøre ;)

 

Vil ha en turbo-Saab, helst med 170 hk eller mer. Har funnet en som er ganske nært: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1872741

 

Og kan noen forklare meg hvilke Saab'er som er lavtrykk- og høytrykk?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så da er det rimelig enkelt å fikse litt mer sprut i den?

Må registrere meg for å poste der, og det gidder jeg ikke =/

 

Noen flere?

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp å kanskje kjøp (se etter rust i dører og skjermer og ellers rundt bilen)

Billig bil, billig å trimme, billig å forsikre, sikker bil, komfortabel, sprek, slitesterk.. tja

Kikk litt på http://www.speedpartsnorway.no så har du diverse trim, styling og slitedeler der.

 

Mvh Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorene er skuddsikre. bare pass på at forrige eier har byttet olje jevnlig osv. derimot bør du sjekke at girkassa fungerer som den skal. hør etter ulyder osv. Det er ikke unormalt at det skraper litt hvis du tråkker inn clutchen og river den i revers. min har gjort det hele tida;) hvis den bilen der har gått bare såvidt over 200k km tror jeg ikke det skulle være noe problem.

Ellers kan det være greit å sjekke at klima funker som det skal og ellers vinduer og andre slike ting.

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke slik at man kan ta ut 220 hk uten å måtte forsterke bilen på noen måte? Leste om at en må ha sportsunderstell hvis man runder 220 hk for å få den godkjent.

 

Og hva må gjøres for å komme rundt 200hk? Noe jeg klarer selv?

 

Takknemlig for alle svar :afro

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du runder 200hk med 3" eksos, justert turbotrykk, bensinchip og sportsluftfilter. bytter du i tillegg turbo til en trim 60 turbo så kan du få mer. Du finner tre steg på speedparts. Du kommer langt med steg 1 og det er jo også meget rimelig. Det med sportsunderstell har jeg ikke hørt om. Men så har jeg aldri brydd meg om å godkjenne noe som helst heller.

 

Klarer selv ja! du sender inn APC og hjerne til speedparts så fikser de det. skal du ha eksos og filter så monterer du det sjøl. så må du justere trykkvakta. den kutter bensintilførselen ved for høyt trykk. let litt på nettet så finner du beskrivelse. bl.a på http://www.900aero.com tror jeg det skal stå noe.

 

Runar

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper 2,3T så får man 200 hester orginalt. Denne går såpass godt orginalt at man ikke trenger å gjøre noe med den, men om man vil så er den letteste måten å få merkbar effekt å endre turbotrykket, chippe og sportsfilter. Koster ikke mange tusen, og da går den helt utrolig godt.

Man bør sjekke at det elektriske er i god stand. Ellers så er det en del vanlige småfeil, f.eks at siderutene løsner.. Men alt dette er småfiks.

Det er utrolig gode biler, som ligger godt på veien, og de er best av alt ganske rimelige..

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1880933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.3 turbon, er det høytrykk eller lavtrykk?

 

Har kjika på den du linka til, eneste er at den er så j*vla langt unna =/ Må i tillegg vente til jeg får råd, utpå sommeren en gang.

'97 BMW 523i

[x]'97 Citroën Xantia 1.8 16v

[x]'94 Mazda 323 LX 1.6 16v

[x]'86 Saab 9000 Turbo (Speedparts steg 2)

[x]'88 Passat 1.8 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 2,3 både som lavtrykk og høytrykk. lavtrykkern er det bare å skru litt på så har du en høytrykker som lader mye tidligere enn en vanlig høytrykker.

Man må montere magnetventil med slanger og ledninger for å bygge om en lavtrykker til høytrykk.

 

Og det med at en ombygd lavtrykk kommer tidligere enn en orginal høytrykk stemmer bare for og900 og noen få årganger 9000 2,0lavtrykk ;) ellers har alle 9000 etter 89 (bortsett fra Aero) samme turbo.

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår