Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
fribbern

Friberg - Peugeot 205 cti - Sommerbil

Rate this topic

Recommended Posts

Da fikk jeg verltøy:

PA261795.jpg

 

Så da var det rett ut på plassen og begynne skruinga igjenn :)

Fikk raskt ut pinnene, merkelig hvor enkelt en jobb er med riktig verktøy :P

PA261796.jpg

 

Gjorde godt rent med litt fint smergelpapir og klinte på nye pakninger:

PA261797.jpg

 

Så nå putrer bilen som den skal igjenn, og merket at jeg fikk 1000 hester ekstra, så da er jeg oppi 1130 hest :P he he

 

Skal snart sette bilen inn for vinteren, og da har jeg dårlig tid, for er mye jeg skal gjøre med den....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter jeg fikk en pakke i posten har det klødd i fingrene mine og få litt skrutid.

 

Jeg hadde frifredag i dag, så da var det skrutid, men startet dagen med å være på jobben kl 06:00 for og gjøre ferdig en bremsejobb jeg gjorde for sønen til sjefen i går kveld. Rakk ikke bli ferdig før alarmen gikk på.

 

Så duret jeg hjem og fikk caben opp på støttebukker og gledet meg til og skru:

PA311806.jpg

Samme plass som tidligere, bare nå begynner det og fylle seg opp med leietakere.

 

PA311812.jpg

Fant raskt ut at muttertrekkeren min hadde tatt kvelden, så måtte kjøre tilbake til jobben for og hente en ny og kraftigere, og da gikk ting som en lek igjenn.

 

Fikk raskt av spindelen:

PA311809.jpg

PA311808.jpg

 

Og så dro jeg av fjerdbenet:

PA311810.jpg

PA311811.jpg

 

Så var det tilbake på jobben (for tredje) og presse ut og inn nye lagere. Men ene delen av lagere slapp ikke på navet, så rakk ikke bytte før verkstedet stengte i går. Må kutte av den siste biten. Så da er det tilbake på jobbe i morgen tidlig for og gjøre det. så er det bare og smekke alt sammen igjenn og føle hvordan det er med nytt understell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fribbern har igjenn jobbet. Holdt på noen timer på lørdagen, er bare treg med bilder.

 

Durte inn på jobben, og fikk presset inn nye hjullagere:

PB011813.jpg

 

Så var det hjem og begynne og sette sammen den nye demperen:

PB011814.jpg

 

Jeg hadde bestilt meg noen nye fjerdbeinslagere og slike gummigreier:

PB011821.jpg

 

Gamle og nye:

PB011817.jpg

PB011816.jpg

 

Det var litt stress og få sammen demperen, for fjærd klemmeren jeg hadde ville ikke mellom fjærene, så jeg måtte legge all min vekt og "styrke" på fjærda, mens dame fikk entret mutteren for meg.

Så fikk jeg dyttet den nye demperen inn i bilen igjenn:

PB011822.jpg

PB011823.jpg

 

Så var det på med spindelen igjenn og på med hjulet:

PB011824.jpg

 

Jeg fikk også byttet demperene bak, de satt veldig enkelt med bare to bolter, men da var det mørkt og jeg var øltørst så fikk ikke tatt noen bilder av det.

 

Bilen ble en drøm og kjøre, på det mykeste var den mye stivere enn orginal, men ikke så ille at det ikke lar seg kjøre med til dagelig. Så det stiveste var den stiv, og det er bare bra for litt banekjøring til våren :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har styret litt med caben min. Eller rettere sagt med bakstillinga til caben min, som ikke er fra min cab, men fra en 1,9 gti.

 

Bildene kommer litt sent, det er en uke siden jeg har gjort dette, men jeg mistet nesten alle bildene jeg hadde på grunn av en bedriten mobiltlf. For når jeg skulle flytte over fra tlf minne til minnekortet, så var minne kortet fult, så da fant min tlf ut at da sletter jeg de som det ikke var plass til.

 

Men uansett, her kommer det:

 

Fikk bakstillinga hjem, og den var rimelig skev. Men skulel jo overhale den uansett.

13112008609.jpg

 

Så tok man vist en ford bolt, slik som satt på gamle sierra osv, (noe jeg fant mange av siden jeg jobber hos ford) og masse rustløser. og skrudde inn på en av sidene, for og få ting løs. det var noe dritt, men med rustløser, varme og chill spray så kom det til slutt:

13112008610.jpg

 

Fikk dratt ut tosjonstaget og begynnte på de på siden, der var det mye rust og drit, og den torxen som sitter der ga seg alt forlett, tok da og borret ut skruene og brukte er verkty vi har på jobben som vi kaller grisepikker, det er en liten "tapp" som man tar inn hullet man har borret i skruen/bolten, og når man da skrut den "av" så har tappen nesten som skarpe gjenger som graver seg inn i bolten og da fester seg veldig godt, som regel gir bolten seg og kommer ut. Så var steget klart til og i realiteten bare trekkes ut, det gikk ikke helt. så brukte denne metoden:

13112008611.jpg

 

Det gikk tregt, mye rustløser og mere rustløser, litt lett banking med kobberhammer og mere rustløser:

13112008612.jpg

13112008613.jpg

 

Det er de bildene jeg har, gjorde det samme med staget på andre siden. så var alt "løst". La selve røret på bakken og begynnte med en kraftig kobberhammer, og slo på innsiden av bærearmene (heter det det?) så de løsnet fra røret. Den ene siden kom greit, men den andre siden var et helvete, jeg slo det jeg var god for, og til slutt kom det, men..... Selve tappen hadde satt seg fast igjenn i røret, og etter det jeg har forstått da er at røret er kast?, men men, det viktigste var jo torsjonstagene og bærearmene.

 

Lurer da også på om noen har et slikt rør som de skal kaste/ikke bruker som jeg kan få for en billig penge,? så slipper bilen min og stå på bukker mens jeg holder på med dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
detta så veldig fint ut ^^ keep up the good work :)

 

Takk for det.

 

Det er så langt jeg har kommet til nå.

 

Nå står bilen lagret på loven og venter på at det skal bli varmere i luften.

 

 

 

Det er nok mye som er uklart osv, for har bare klippet og limet, så det er bare og slenge ut spørsmål, så skal jeg svare :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

blir vel litt rolig noen måneder nå, for bilen er godt pakket inn for vinteren.

 

Men det skal være pug treff på vålerbanen i slutten av mai, så når snøen smelter og plussgradene sniker seg innpå, så skal caben ut og få på seg noen deler så den blir klar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.