Gå til innhold

Friberg - Peugeot 205 cti - Sommerbil

Ranger emnet


fribbern

Anbefalte innlegg

Virker som alle 205'er har litt rust under baksetet. Er det på min også, nesten samme plassen til og med. Har du sjekka bagasjerommet for rust? Og understellet er litt utsatt.

 

Men herlig bil, har så lyst på CTi selv og. :D

 

Jeg gikk over bilen veldig nøye i går, og alt for mye rust er det ikke, men så klart noe er det, det kommer man ikke unna på en bil som er 22 år gammel. Jeg dro ikke av alt for mye deksler og slikt, så vis det er noen overaskelser der så får jeg ta det senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det skjedde litt med bilen i går.

Beklager dårlige bilder, men hadde bare med meg mobil.

 

Veldig lite som er synelig da..

 

Bilen lekker litt olje, så min mistanke var toppdeksjelpakninga, så den ble byttet i går:

 

Dro den av:

15052008565.jpg

 

Toppdeksjelet etter en god runde i delevaskeren:

15052008566.jpg

 

Ny pakning:

15052008567.jpg

 

Men problemet er ikke løst, den lekker olje enda, skal svinge innom jobben i dag (Har egentlig fri) og ta en motorvask, så kanskje jeg klarer og finne ut hvor det er.

 

Så byttet jeg luftfilter, det tror jeg var på tide.

Gammel og ny, gjett hvem som er hvem:

15052008568.jpg

 

Ellers så byttet jeg olje og oljefilter, byttet olje på girkassa, manglet en halv liter olje der, av 2 liter som skal være. Men at en peugeot svetter fra girkassa er ikke noe nytt:)

15052008569.jpg

 

Byttet også kjølevæske og bremsevæske.

Her er bilde av bremseveske sugeren:

15052008570.jpg

 

Så var det inn i vaskehallen for en god og velfortjent vask:

15052008571.jpg

 

Jeg behandlet også skinnsetene, de stygge sprekkene på førersiden ble mye bedre, Men det har jeg ikke bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Da ser det ut som jeg har klart og gjøre noe i dag også..

 

Bytter giroverføringer, clusjwire og tok forhjulskontroll.

Litt bilder, det er gøy :)

 

Først, her er plassen jeg står på, her har jeg det meste jeg trenger.

DSC_0023.jpg

 

så se på han her a, skulle nesten tro han eide en 205cti :P (meg)

DSC_0006.jpg

 

Dagens deler

DSC_0003.jpg

 

Her er stagene til giroverføringen, de er bare dyttet innpå, så var ikke noe stress og bytte :)

DSC_0016.jpg

 

DSC_0017.jpg

 

Gammelt og nytt :)

DSC_0022.jpg

 

All slarken var i denne "L" formen, og den hadde jeg ikke kjøpt, så jeg la en liten sveis på den, og da ble det supert.

DSC_0024.jpg

 

Så inn med nye stag:

DSC_0028.jpg

 

DSC_0027.jpg

 

Så byttet eg clutsjwire, den satt foran på girkassa, hadde ut bateriet for og komme enklere til:

DSC_0015.jpg

 

Så måtte jeg ha av clutsj pedalen for og løsne wiren på andre siden, og da var det bare og tre inn den nye og stramme etter eget ønske:

DSC_0014.jpg

 

Så dro jeg bilen opp på fireøyleren og tok en forstillingskontroll:

DSC_0030.jpg

 

Dette er en data som sier alt jeg skal gjøre :P camber og caster og alle de greiene der, aner ikke hva noe av det betyr, men vet ca hvordan jeg gjør det :P

DSC_0032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en full rubbing og polering av bilen i dag :)

 

Brukte bare 5 timer. he he he...

 

Her er alt av produkter jeg har, har vært fan av Meguiars lenge før vi var på kurs:P

produkter.jpg

 

Jeg liker og bruke maskin best, synes resultatet blir så mye bedre.

Et lite raskt før og etter bilde, er ikke så lett og se glansen på dette bildet, men det ble sykt bra, eneste nå er at alle bulkene ble så mye lettere og se..

fretter.jpg

 

Måtte knipse et lite bilde i kvelssolen her på gården:

bilen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og fikk meg noen felger i dag. Kjøpte de fra Kleng.

Og takk til Frode som gadd og dra meg opp tidlig på lørdags morgen, hvor jeg tviler på at det og kjøre bil er lovlig for og gi meg noen felger. Som han har trasnportert fra sørlandet:)

 

Noen bilder av dette:

Felgene, de trenger litt pussing og litt lakk :)

P6211263.jpg

 

Fikk tilogmed dekk som går noen sesonger til...

P6211266.jpg

 

Det kan se bra ut dette:)

P6211264.jpg

 

P6211265.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ny motor i bilen, kjøpe meg en 1,9 gti motor fra en i peugeot klubben, som jeg skal slenge inn i bilen..

 

 

 

 

Da ver jeg på biltema her om dagen og kjøpte meg en del sting, blandt annet et motorstativ.

 

Fikk lempet motoren opp på stativet etter MYE stress:

P7130902.jpg

Var alene, så endte med og sette den på en auropall for så og stå med gargejekken og 4 støttebukker, jekket litt og litt til den var i riktig høyde.

 

Så skrudde jeg av alt som ikke har med selve motoren og gjøre, for og vaske alt få det rent og pent til jeg skal ha den i bilen.

P7130915.jpg

 

Sappet på og ta bilder av alle delene og legge boltene i poser som jeg merket med hva det hører til, for jeg glemmer:

P7130916.jpg

 

Plassen jeg står og leker på:

P7130914.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg fikk gjort noe i dag også.

 

Fikk vasket en del flere deler, fant ut at beste måten og fjerne iringen på var og ta en dremel med en liten stårlbørste på og dra over, blir ikke perfekt men nå tror jeg ikke at jeg gidder noe mere.

 

Fikk satt på en del av delene igjenn i dag, så er ikke så alt for langt unna og få den i bilen.

 

Begynte på reg.reim bytte i dag. det var overaskende enkelt.

 

Kamhjulet og veivhjulet var bare og låse med to 10mm borr, for det var det jeg hadde for hånden.

Så skrudde jeg ut bolten på veivhjulet, som jeg egentlig ventet at skulle sitte virkelig godt, men den gikk lett av. (noen som vet om denne må byttes?)

P7160919.jpg

 

Det var virkelig dritt og ta av veivhulet, satt lenge og bare lirket, men av kom det.

P7160920.jpg

 

Så var det av strammeren. satt bare i 3 bolter, og så nappe av reima. (her kan du også se hvordan jeg har låst kamhulet)

P7160921.jpg

 

Så var det og bytte vanpumpe, pusset godt der hvor dan gamle pakningsn satt, for og få det helt rent:

P7160922.jpg

 

Gjett hvem som er den nye:

P7160923.jpg

 

Dette er så langt jeg har kommet i dag. setter på den nye reima i morgen, så skal jeg få bilen opp på bukker snart tenker jeg:

P7160924.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger opp noen bilder av div:

 

Her fikk jeg på den nye reg.reima. hørte at man skal strame slik at man kan vri "lansiden" med ca 90 grader. Så sat jeg på veiv hulet, og så at borret mitt passet i hullet enda, så var det og vri en 4-5 ganger rundt for og se at det ikke blir ventisalsa.

P7170925.jpg

 

Holder på og dra av drivaksler. noe jeg sleit lenge med. Var nesten så jeg ringte asbjørn og maste på han etter at jeg allerede hadde ringt kleng!! Men helt ut av det blå så løsnet det..

P7180934.jpg

 

Så var den gamle motoren ute:

P7211320.jpg

 

Rimelig tomt her nå ja.

P7211319.jpg

 

Så kan dere se hvor ryddig jeg har det mens jeg jobber.

P7261377.jpg

 

Jeg fikk i den "nye motoren som dere kanskje har lest i poster over, man da var toppen gåen, så må gjøre nesten samme jobben omigjenn. begynte litt i dag. fikk av det meste, bare reima igjenn:

P7261378.jpg

 

Så måtte jeg ta litt pauser:

P7261370.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår