Gå til innhold

Friberg - Peugeot 205 cti - Sommerbil

Ranger emnet


fribbern

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er standardfeil når svimekopper skrur XU alublokk motor, at man glemmer avstandshylsa på topplokksbolten over vannpumpa, så går bolten rett gjennom blokka og inn i vannpumpehuset.

 

Mycket smart. Er det det som har skjedd her å eller?

 

Nei. sprekken er rett ved der hvor motorkoden er:

P7281440.jpg

 

 

Har du andre tips til meg når jeg begir meg utpå dette jeg ikke har peiling på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at blokken var sprukket var jeg langt nede :P

Fikk vite at blokka på min gamle 1,6 og min mye 1,9 er like, så da ble det til at jeg skulle bytte blokk.

 

Jeg lagde meg et langbord, hvor jeg kunne legge alle delene, Her er alt jeg hadde tatt i fra før jeg beynnte med blokka:

P7301441.jpg

 

Fikk motoren opp på stativet og begynnte demontere, jeg passet nøye på og merke alt, og la boltene i små poser som jeg merket med hvor dem skulle.

P7301442.jpg

 

Fribbern i arbeid: :P

P7301444.jpg

 

Fikk dratt av bunnpanna og oljepumpa, dette var egentlig veldig rett fram, bare og løsne bolter:

P7301445.jpg

P7301446.jpg

 

Fikk plukket av råder og spempler, Jeg gjorde det slik at jeg tok litt flekklakk, og lagde en prikk på sylynder en, to prikker på sylynder to osv, så tok jeg samme på deb brua som man låser rådene fast til veiva med, og satt prikkene på den siden som var mot eksosmanifoilen, slik at jeg skal så alt på plass rikig vei igjenn:

P7301447.jpg

 

Prøver og ha det satt pent på rekke så det er litt orden i sakene:

P7301450.jpg

P7301449.jpg

 

Og her har vi en helt tom blokk, dette er den med sprekk i, så det er bare og kaste:

P7301448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort noen ting i dag også.

 

Fikk strippet den gamle motoren, den jeg skal bruke blokka fra. Og det gikk vesentlig raskere denne gangen en sist. Så nå har jeg to blokker som er tomme, en ødelagt og en i orden. Skal dra den med på jobben i morgen og vaske den litt..

P8041454.jpg

 

P8041456.jpg

 

Og til min store overaskelse så ser det ut som den har blitt overhalt en gang tidligere, råde og veivlagerene var strøkne, minimalt med slitasje på dem. Veivlagerene ligger oppå her:

P8041453.jpg

 

Ellers så har jeg fått veldig mange 1.6l gti motordeler, så vis noen trenger så skrik ut, jeg har ikke brukt for dem:

P8041452.jpg

 

På fredag skal veiva til kontroll og polering, Så da finner jeg ut hvilke lagere jeg skal ha, så det blir da bestilt på fredag. Da bestiller jeg også alle pankinger og strekkbolter. Så er det bare den "letteste" delen av jobben igjenn. sette alt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da rinte fyren meg med viva i dag, og sa at den var innen for målene, og at jeg fint kunne bruke standar lagere :) Han var hyggelig i pris også, betalte mindre en en pakke med fine sokker koster :P

 

Raste bort på Reko, hvor jeg fikk noen hyggelige rabater gjennom jobben, og kjøpte:

- Slipesett til toppen

- Kpmplett pakningsett sett til blokka

- Rådelagere

- Veivalgere

- Stempelringer

- Strekkbolter

 

dette kom på 3501,- Mindre enn hva jeg hadde forventet.

 

Så i helgen skal jeg skru tror jeg :P he he..

 

P8081458.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jaggu klart og gjøre noe i dag også :P

 

Fikk jo viva på fredag, og har alle lagere og pakninger.

 

Så la i veivlagere i blokka, og slapp veiva nedi:

P8091459.jpg

 

Så brukte jeg slik "plastelina" tråd til og måle klaring mellom lager og veiva, Kuttet den i passende bildet og la dem oppå viva, så skrudde jeg lagerbukkene på viva med riktig moment, for så og skru dem av igjenn. Da hadde denne tråden blitt skvist utover og da kan man se hvor mye klaring det er:

 

P8091460.jpg

 

P8091461.jpg

 

Fikk honet sylynderforingene:

P8091463.jpg

 

Så byttet jeg stemperinger, og o-ringer på sylynderforingene og begynnte og tre dem nedi:

P8091466.jpg

 

Det er veldig trilfredstillende og se at delene kommer sammen igjenn :)

Hadde håpet og så ferdig blokka nå i helgen, men får se hvor langt jeg kommer, og om det blir noe porting av toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fribbz slår til igjenn :P

 

Har stått noen timer i loven i dag. Og blokka er ferdig :)

Leverte toppen til porting i dag, og får den tilbake på onsdag håper jeg.

 

Bilder fra dagen:

 

Fikk dyttet nedi resten av stemplene, lånte litt verktøy fra jobben til den oppgaven, Slå dem ned litt lett med hamer og en plankebil imellom, for man skal ikke ha metall mot matall har jeg hørt.

P8101467.jpg

 

Her døtter jeg nedi et rådelager, målte klaringen på den på samme måte som jeg gjorde på veiva i noen poster tidligere:

P8101468.jpg

 

Rådene skulle trekkes til med grader, så det lånte jeg også verktøy til fra jobben:

P8111469.jpg

 

Så fikk jeg på oljepumpa og deksjelet foran den, byttet også tetning til viva, klunderet mye med oljapumpa, men den passet til slutt :P

P8111470.jpg

 

Så var det på med bunnpanna, og da var blokka klar :)

P8111471.jpg

 

Lagde meg noen "braketter" på jobben i dag til og holde fast sylynderforingene:

P8111473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd en del ting i dag også.

 

Toppen har kommet tilbake i hus.

 

Så da freste jeg av gårde og kjøpte meg ventilfjærklemmer, for Ford har jo ikke spesialtverktøy som passer til Peugeot. (Hva F*** er det for noe):

P8151483-1.jpg

 

P8151482-1.jpg

 

La ann verktøyet og klemte sammen, da fikk jeg tatt ut låseringene, så fjærda ble løs:

P8151489.jpg

 

Her har jeg tatt av låseringene, så nå er det retainere løs på fjerda:

P8151488.jpg

 

Og her er fjærda:

P8151487.jpg

 

Bare ventilen.

P8151486.jpg

 

Jeg la alle delene til en ventil i en og en pose, og merket dem med hvilket ventilhull dem passet di:

P8151481-1.jpg

 

De gammle ventiltetningene dro jeg forsiktig ut med en liten nebbtang. så dypper jeg de nye i rein olje og brukte en 12mm pipe for og dytte dem på:

P8151490.jpg

 

Så satt jeg alt sammen igjenn, og fikk på det meste på toppen:

P8151492.jpg

 

Så slang jeg en toppakning på blokka:

P8151493.jpg

 

Og så var det på med toppen, den skulle trekkes til med, først 60 nm, så løsne alle boltene helt, så trekke til med 20nm, og så skulle dem trekkes til med 300 grader. Litt av et prosjekt, men det gikk da dette også, tror jeg:

P8151495.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var tom for bateri på kamera i dag, så har ingen bilder av jobben som ble utført:)

 

Brukte noen timer på og shimse opp ventilene, for jeg tenkte ikke på det når jeg dro det av, bare slang alt i en kanne med olje og lot det ligge er, når det skulle på så passet jo ingen ting lenger :P

 

så har jeg fått på innsugsmanifoilen og spjeldhus, fått på coilen.

 

Når jeg satt på regreima, gikk det galdt nedover ryggen min. For når jeg dro motoren rundt, fikk jeg en veldig god og fin, "klunk" lyd. da fikk jeg panikk. Og tenkte det verste, at ventilene buttet, men det viste seg bare at jeg ikke hadde skrudd helt til ene skruen til regreimdeksjelet, og det buttet i veivhjulet. Nå går alt bra :)

 

Er en del andre smådeler som jeg ikke husker hvor skal, så jeg må se litt på bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen små ting i dag også.

 

Har fått på det meste på motoren:

P8161496.jpg

 

Så lurte jeg litt på om jeg fikk inn motoren uten at jeg måtte ta ut girkassa, for jeg fikk ut blokka, etter jeg hadde strippet den uten og ta ut girkassa, men jeg avgjorde at det ble litt trangt, og tok den ut:

P8171498.jpg

 

Så smekka jeg motoren av stativet og løftet den med elefantjekken, for det var noen ting jeg måtte jobbe med på den siden som motorstativet var festet på.

P8171499.jpg

 

Satt på ny tetningsring på viva, og satt på svinghjulet og fikk sentrert clutshen.

P8171500.jpg

 

Så satt jeg på girkassa. Det synes jeg er like klundrete hvær gang, sliter liksom altid med og få den ordentlig på plass, men det pleier og gå.

P8171501.jpg

 

Så fikk jeg på resten av delene på motoren, var bare småting som var igjenn, men det er jo viktig og gjøre det også:

P8171502.jpg

 

Så var det den ekstreme gleden med og sette den inn i bilen, har bare satt den fast i motorfestene, og ikke koblet til noen ting enda, det kommer i morgen, og hvem vet, kanskje den starter i morgen :P

P8171503.jpg

 

P8171504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd noen små ting her også, men har ikke vært så flink med bilder i det siste.

 

Byttet motorfester, de øvremotorfestene gikk greit, feste til girkassa var bare og skru ut, feste til motoren knakk når jeg skulle ha den av, så ble litt mere knot, men med en stor trekker og en krafitg hammer så gikk det helt fint.

 

Det nedre motorfeste var dritt, for da måtte jeg ha ut drivakselen for og skru av motorfeste for så og putte den i pressa for og presse ut gamle feste.

 

Her er alle de gamle delene:

29082008599.jpg

 

Her har jeg presset nedi det nye feste på det nedre motorfeste:

29082008600.jpg

 

Så var det eksos, Det var veldig rett fram, måtte ha av luftfilterboksen og løsne kjøleveske beholderen for og få ned grenerøret, men ikke noe mere pes enn det:

28082008596.jpg

 

Ble en fin liten stuss synes jeg:

28082008598.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu har jeg ikke gjort noe i dag også.

 

Først så har jeg bilde av K&N filteret jeg satt på for en liten stund siden. Fulgte guiden som var på 205gtidriver.com. var veldig enkelt:

 

P9111756.jpg

 

P9111757.jpg

 

Så var det til det jeg har brukt kvelden på.

 

Jeg skulle bytte cd spiller, for den som sitter i bilen er ikke hva jeg kaller imponerende, og den får "ERROR 60" hele tiden. Siden jeg hadde et større stereo bygg i min gamle Mondeo, så hadde jeg en spiller liggene og slenge:

 

Gamle spilleren:

P9111750.jpg

 

Det bele meget raskt er ledningsøl, tidligere eier av caben tror jeg ikke helt vet hva han drev med, så alt var bare rot:

P9111751.jpg

 

Jeg gjorde et forsøk på og rydde opp i dette, så jeg begynnte og følge litt ledninger, og det ene førte til det andre og vips så var jeg i gang. Bilen hadde defa varmer/lader/alarm og innvendig kontakt. og alt var bare rot, og ingen ting virket. Så jeg bestemte meg for og dra ut alt sammen, det er jo døvekt :P Når jeg så kom til selve alarmboksen og hadde dratt ut den, så var den store kontakten til den kroglete og drive med, så jeg tenkre jeg klipper hele driten, og da sa det poff, gnistrett litt og noen sikringer røyk:P Så da måtte jeg lodde sammen noen ledninger igjenn.

P9111752.jpg

 

Her er alt jeg dro ut fra defa systemet:

P9111755.jpg

 

Så var det tilbake til stereo montering og fikk inn den nye spilleren:

P9111754.jpg

 

Lyden er jo ca den samme, men det ser bedre ut, og den virker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har begynnt og lekke fra manifoilpakningen, så jeg tenkte at de skal jeg bytte. Fikk raskt tak på et sett med pakninger og var klar:

 

PA241790.jpg

 

Har ser dere mitt litt desperate forsøk til og tette gamle pakninger med og bruke eksospasta, det fungerte heller dårlig:

PA241791.jpg

 

Men det som var virkelig kjipt var at jeg trodde jeg bare kunne løsne boltene og så tre granrøret av, men neida. jeg måtte ha slik innvendigtorx, og det har ikke jeg i min verktøykasse på gården:

PA241792.jpg

 

Så nå må jeg vente til mandag, så jeg kan ta med meg litt verktøy fra jobben. kjedelig, en helg uten caben :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår