Gå til innhold

slitt lakk på 18 år gammel bil

Ranger emnet


Laggis

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer bare på om det er noen som har gode tips på å få lakken "fin" Har nemlig kjøpt en M-B 230 ce me slitt grønn lakk. i grunn er lakken fin, men den har bare blitt litt hvit. om jeg har vist hvordan man legger ut bilder har jeg kunne lakt ut bilde av bilen da den kom til Norge i 1997 (blank og fin på de bildene) men nå ser den litt lysere ut. Har lest litt og sett at noen bruker clay. funker dette om jeg vasker bilen grundig først? Eller er det bedre å polere opp lakken. Har nemlig alldrig brukt clay eller noen av slike produkter for å få lakken "ny" polering er jeg derrimot vant med

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Billig maskin får du på biltema, 2 hodet DA maskin. 300kr. vurderer å kjøpe den selv :) for å få vekk swirls. er det mye av det på bilen din?

 

Herlig med 124 forresten :)

 

hehe, er noe av det ja, men det er take som irriterer meg mest! den tidligere eieren fikk en parasoll eller noe ned på taket så har han prøvd å fikse dette selv.. spaklinga var bra den... helt til den sprakk opp når sola kom til trøndelag... men swirls er det ja... skal handle den typen som ser ut som vinkelsliper jeg... fikk høre at den er myyye bedre... (4-500 kr) fikk renset og polert lakken her for 2 uker siden.. vart litt bedre(men ble da gjort for hånd) lakken ellers er gei, litt bulker her og der. men bilen skal lakkes opp om 1-2 år.. så vil ha den bra fram til da... noen av bulkene skal rettes opp(værtfall prøve) kan legge ut bilder av hvordan lakken ser ut men ta dere heller en tur på prosj. forumet mitt;)

 

http://www.bilforumet.no/prosjekter/196875-amat-rbygg-p-mercedes-benz-230ce.html

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer bare på om det er noen som har gode tips på å få lakken "fin" Har nemlig kjøpt en M-B 230 ce me slitt grønn lakk. i grunn er lakken fin, men den har bare blitt litt hvit. om jeg har vist hvordan man legger ut bilder har jeg kunne lakt ut bilde av bilen da den kom til Norge i 1997 (blank og fin på de bildene) men nå ser den litt lysere ut. Har lest litt og sett at noen bruker clay. funker dette om jeg vasker bilen grundig først? Eller er det bedre å polere opp lakken. Har nemlig alldrig brukt clay eller noen av slike produkter for å få lakken "ny" polering er jeg derrimot vant med

 

Lakken er oksidert og må rubbes.

 

Vi tok en Mercedes 1993 modell for ikke så lenge siden, den var pent brukt men aldri blitt behandlet på lakken. Alle som har drevet på med litt bilpleie forstår hvordan den var i lakken da. I stedet for å lage en lang historie av det, så kan jeg legge ut noen bilder... :)

 

riper_mercedes_2.jpg

mercedes220_bak.jpg

 

Selv om bilens farge skjule godt, så var det nokså mye mer tydelig etter en testrunde med maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal handle den typen som ser ut som vinkelsliper jeg... fikk høre at den er myyye bedre... (4-500 kr)

 

En "proffmaskin" til 4-500kr er IKKE mye bedre enn en ålreit DA-maskin til 300kr. Skal du ha proffmaskin må du nok legge inn en god del mer penger, og lære deg å bruke den før du nærmer deg bilen din med den..

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "proffmaskin" til 4-500kr er IKKE mye bedre enn en ålreit DA-maskin til 300kr. Skal du ha proffmaskin må du nok legge inn en god del mer penger, og lære deg å bruke den før du nærmer deg bilen din med den..

 

Hvis en kompis av deg (eventuelt du) har en delebil, er det jo bare og begynne på den. eller skaffe seg et bagasjelokk / panser fra skroten og øve på. Roterende maskin skaper mye mer friksjon, som igjen blir varme og faren for at du skjærer gjennom lakken er stor hvis du ikke vet hva du driver med :P

- MB 200 w124 85 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har polert og styra på med lakk rens osv for hånd nå, noe som ble ekstremt mye bedre..

DSC_0003-02.jpg

her ser dere en betydelig forskjell... har etter denne gangen renset og polert flere ganger. og da ble bilen mye bedre.. må bare få lakkert opp taket.(en skade der, den tidligere eieren har mistet en Parasol eller noe der, så prøvd å fikset det med "spakel" noe han har handlet på biltema. og da holt den ikke lenge! men resten av bilen er nå rimelig grei;) her er noen smakebiter før lakken skal renses og så prøve å få bort noen riper i lakken...

 

DSC_0123-02.jpg

På dette bilde er panseret på gløtt:P

 

DSC_0130-02.jpg

17 mai ja;) litt harry, men den skulle bare stå på en parkeringsplass utafor jobb mens jeg serverte en 300 per. litt mat:P

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kompis av deg (eventuelt du) har en delebil, er det jo bare og begynne på den. eller skaffe seg et bagasjelokk / panser fra skroten og øve på. Roterende maskin skaper mye mer friksjon, som igjen blir varme og faren for at du skjærer gjennom lakken er stor hvis du ikke vet hva du driver med :P

 

Det forhandlerne kaller "rimelige proffmaskiner" er i virkeligheten forkledte, ubrukelige vinkelslipere.

Meen, for all del... kjør på! Vi trenger noen "skrekk-bilder" her ikke på forumet ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter sparkel :P

 

Og dette med forkledde vinkelslipere;

Det fungerer andre veien! Ofte, som oftest og oftere er proffmaskiner og billigkopier lagd hånd i hånd på samme fabrikk. Ser meg ut som vinkelsliper du. Har du sett hvor forskjellige turtallet er på polermaskin og vinkelsliper? :P Just face it, en polermakin type vinkelsliper har ingen annen funksjon enn å gå rundt. Dvs, det som skiller en god og dårlig vil være motorkapasitet og brukervennlighet. Finner du en billig polermaskin som du synes er grei å bruke, og som ikke halverer antall rpm så fort du setter puta nedpå bilen, så go for it! Skrekkeksempel meg her og skrekkeksempel meg der!

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter sparkel :P

 

Og dette med forkledde vinkelslipere;

Det fungerer andre veien! Ofte, som oftest og oftere er proffmaskiner og billigkopier lagd hånd i hånd på samme fabrikk. Ser meg ut som vinkelsliper du. Har du sett hvor forskjellige turtallet er på polermaskin og vinkelsliper? :P Just face it, en polermakin type vinkelsliper har ingen annen funksjon enn å gå rundt. Dvs, det som skiller en god og dårlig vil være motorkapasitet og brukervennlighet. Finner du en billig polermaskin som du synes er grei å bruke, og som ikke halverer antall rpm så fort du setter puta nedpå bilen, så go for it! Skrekkeksempel meg her og skrekkeksempel meg der!

 

Beklager å måtte rette litt på deg her, men ettersom dette har vært "faget" mitt kan jeg ikke dy meg...

En profesjonell polermaskin har for det første mykstart (ellers blir det fort enten klin eller spor...) dernest har den elektronisk styring for å opprettholde innstilt turtall ved variabel belastning.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, lenge siden jeg har sett på denne tråden nå, men har bestemt meg for å bestille ett styling kit, fjerne all rust, spakle og fjerne bulker. så blir det hel lakkering i vinter, men alt beror på penger.. så først blir det repareing av de gammle fangerne før de skal lakkes(trenger noen om vinteren også;) men skal opp til fagprøve den 28.aug. så vi får se hvor jeg ender opp med lønn etc. etter det;)

 

see yhaa

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår