Gå til innhold

Motor verksted i troms ?

Ranger emnet


Golf1600TIC

Anbefalte innlegg

Prisforskjellen ligger ofte i hva slags materiale man bruker,Inconel-bend f.eks. svir ofte litt på kantene på VISA-kortet i forhold til svartstål...og har man mål på et optimalt rør siden man har brukt plenty tid på å komme frem til målene,så skal man jo ta litt betalt for kunnskapen man har og timene det tar å sette det sammen også.. :) Men seff,hvis noen krever 10 lapper for en manifold i svartstål sveiset med (dårlig justert) MIG av en kar som kun har gått en måned på plate og sveis og knapt kan regne ut kompen sin engang...da tar man kanskje litt vel hardt i. :)

 

Joda er med.. Men for en greit trimmet bil og ikke noe "ufo" trenger man vel ikke å svi VISA`n så veldig i kantene vel? Har kjørt med Kina manifold nå en stund å ser ingen problemer med dette..

Drive å regne på lengden osv er det vel egentlig veldig få av de som ikke driver med dette profft som gjør.. Virker på meg så det er mer "blingbling" hos de fleste en aktuelle utregninger og tenking bak designene.

 

Og du som har peil hvor mye har det egentlig for seg ? altså om det ene røre er 2-3cm lengere enn det andre osv ? da regner jeg på en greit trimmet motor uten splitpuls osv.. Er det virkelig snakk om så mye at det er vits å svi VISA`n svart i kantene for ?

 

Hvilke stål kvaliteter er det som gjelder da ? 316 ? osv ? gidder du å rangere disse etter prisnivå ? :)

 

Uten at jeg kjenner SHS karene, så vet jeg ikke om jeg ville ha stolt blindt på deres matematiske utregninger til vær manifold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er med.. Men for en greit trimmet bil og ikke noe "ufo" trenger man vel ikke å svi VISA`n så veldig i kantene vel? Har kjørt med Kina manifold nå en stund å ser ingen problemer med dette..

Drive å regne på lengden osv er det vel egentlig veldig få av de som ikke driver med dette profft som gjør.. Virker på meg så det er mer "blingbling" hos de fleste en aktuelle utregninger og tenking bak designene.

Sant nok,"bling is the new thing"...dessverre. Personlig synes jeg det skal funke først...ser det bra ut også,er det en bonus. Men,det er meg..

 

altså om det ene røre er 2-3cm lengere enn det andre osv ? da regner jeg på en greit trimmet motor uten splitpuls osv.. Er det virkelig snakk om så mye at det er vits å svi VISA`n svart i kantene for ?
Det er ikke lengdeforskjeller på 2-3 cm røra imellom som er tingen...det gjør nemlig ikke så enormt mye. Derimot så kan forskjellen mellom et "feil" og et "rett" grenrør ligge i rørdiameter og lengde. Feil rør for ditt ønskede "max hp"-turtall kan føre til reversjon (dette er at tuningen blir så feil at eksosrester kan ende opp helt oppe i plenum i ekstreme tilfeller) spesielt med litt barske kammer som en "greit trimmet motor" ofte har.

 

Eksos brenner ikke spes bra,varmer opp innsugslufta og kan messe opp mengden bensin som faktisk følger med inn...at dysene lemper ut en forutbestemt mengde i porten betyr slett ikke at den blir med inn. Får man unna reversjon,tjener man alltid hk på det. Jeg har sett 550-hk sugis-V8'ere som har tjent 65 hk på å få et sett med riktige rør laget..

 

Samme gjelder for turbomotorer,mange som får baktrykk legger skylden på snurra,jo før jo bedre. Litt dumt, da baktrykk ofte kan komme av restriktive IC-rør eller IC...eller en eksospuls som kommer tilbake når den ikke skal. Det er nemlig nok fart i de til at de kan helt og holdent hindre "blowdown",hvilket er det som skjer når eksosventilen åpner,rest-trykket blåser seg selv ut og gir lite igjen å pumpe ut for stemplet. Hvis dette blir hindret,så må stemplet tvinge ut alt sammen (både det som var igjen og det som kom tilbake) og det koster hk...+ at det gir deg greit med eksos oppi innsuget når det er 4 bar eksostrykk i sylinderen når du åpner innsugsventilen der dine 1.5 bar står og venter... Har man sånne problemer så må man ofte opp i uforholdsmessig høye ladetrykk for å få effekt ut av sakene.

 

For turbomotorer er det en ting til som påvirker,Gud og hvermannsen vil jo ha "mye hk og bredt register og lynrask spool"...vel, skal man løpe igang snurra fort ligger endel i tuningen og noe i energien som når snurra. Og,siden svartstål mister 219% mer varme (energi) per fot enn rustfritt,så behøver jeg neppe å si hvem som foretrekkes..

 

Hvilke stål kvaliteter er det som gjelder da ? 316 ? osv ? gidder du å rangere disse etter prisnivå ? :)

 

Uten at jeg kjenner SHS karene, så vet jeg ikke om jeg ville ha stolt blindt på deres matematiske utregninger til vær manifold osv.

Rekkefølga blir vel da ,fra verst/billigst til best/dyrest: svartstål - 304 - 321 - Inconel. 316 er ikke noen god option,det er for sprøtt og sprekker med tiden.. 304 og 321 bør sveises med bakgass (noe av grunnen til den høyere prisen,det går mye gass med da) og Inconel bør sveises i argonkammer..som et sandblåsingskammer men for sveising. Hvilket bruker enda mer gass...nevnte jeg at prisen gikk opp? Dessuten er materialene i seg selv både dyrere og vanskeligere å maskinere. Forskjellen mellom 304 og 321 er at 321 er titanlegert,dyrere og håndterer høy varme bedre...ikke ved at den holder bedre på varmen,så ingen effektgevinst men det sprekker ikke så lett.. greit på turbomotorer som ofte har litt lunk i sakene. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og fornuftige svar :)

 

Kina Grenrøret jeg bruker er laget i 304 å funker greit til mitt bruk i allefall..

 

Ser jo at endel sveiser grenrør med MIG å får de til og holde godt i sammen.. Bruker de bakgass ved bruk av MIG også ? Sveisen blir vel like kraftig bare ikke like pen?

 

Har akkurat kjøpt meg greit ESAB apparat å tenkte å øve meg litt bare for å se om det lar seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode og fornuftige svar :)

 

Kina Grenrøret jeg bruker er laget i 304 å funker greit til mitt bruk i allefall..

 

Ser jo at endel sveiser grenrør med MIG å får de til og holde godt i sammen.. Bruker de bakgass ved bruk av MIG også ? Sveisen blir vel like kraftig bare ikke like pen?

 

Har akkurat kjøpt meg greit ESAB apparat å tenkte å øve meg litt bare for å se om det lar seg gjøre :)

Har sett at baksida av sveisen ofte blir litt "kjeks",dvs. porøs uten bakgass...så den er nok ikke helt fullverdig da,men sikkert god nok for ikke helt sinnsyke applikasjoner.. :) 304 er et helt ok materiale som funker til 90% av..tja,alt. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at baksida av sveisen ofte blir litt "kjeks",dvs. porøs uten bakgass...så den er nok ikke helt fullverdig da,men sikkert god nok for ikke helt sinnsyke applikasjoner.. :) 304 er et helt ok materiale som funker til 90% av..tja,alt. :)

 

Så viss jeg lager en propp i vær ende av noe slag å mater med samme gass inne i røret så burde det bli en god sveis da :)

 

Skal ta å ekstrimentere litt med dette.. får håpe apparatet er stort nok til skikkelig gjennom brenning da.. Er den største i denne serien jeg har: http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=120232

 

Noe formeninger om det holder til slik sveising ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viss jeg lager en propp i vær ende av noe slag å mater med samme gass inne i røret så burde det bli en god sveis da :)

 

Skal ta å ekstrimentere litt med dette.. får håpe apparatet er stort nok til skikkelig gjennom brenning da.. Er den største i denne serien jeg har: http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=120232

 

Noe formeninger om det holder til slik sveising ?

Du bør få en fullgod sveis da ja.. :) Apparatet ditt holder til god gjennomsveis på sikkert 10mm tykke plater...:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nårtid fikk liksom willy maskiner til å frese ventile seter og ventiler.. hone sylindre osv ?

 

Det treng han ikke, han kjøpte et kulehonesett å en black & decker på biltema en gang på 80-talle.

 

Prisan e forøvri ikke nå mindre enn Nordic, latterli fyr spørr du mæ

Volvo BM 430- 76 mod

Volvo 242 Deluxe 78 mod

Zetor 92 L 84 mod

Fordson Major 66 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard og Trond Åge hos SHS PERFORMANCE er like dyktig som de beste her til lands å bygge og designe manifolder.

 

Kan godt hende som sagt har ingen erfaring eller sedd så mye av arbeide dems.. Så skal ikke si det ene eller det andre :)

Som tiligere nevnt er det desverre litt utenfor mitt prisområde desverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår