Gå til innhold

Worklog 'n Showcase: Toyota Celica T20 - [MASSE BILDER!]

Ranger emnet


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Worklog'n Showcase: Toyota Celica T20

 

Splash_1.jpg

 

#Prolog

Jeg er en gutt på 17år, straks 18 år og lappen nå.

I Februar 2008, kjøpe jeg meg en knallekker Toyota Celica T20, '96 mod. Denne er så og si i perfekt stand, og pent brukt. Rett og slett en perfekt ungdomsbil! Spesifikasjoner finner dere litt lengre ned, om dette er interresant.

Jeg har ihvertfall tenkt ut litt forskjellige ting jeg skal gjøre med denne bilen, dog ikke så store men nok til å lage en arbeidslogg for det.. :)

 

#Om bilen

Bilen er i knallbra stand. Gubben jeg kjøpte den av hadde kun hatt den i et par uker. Det var hans svigerfar eller noe på 84 år som hadde hatt den før, og han var visst ekstremt forsiktig med bilen. Litt morsomt at en 84 år gammel gubbe har hatt en slik bil! :D

 

Uansett, bilen har tatt alle servicer, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret, da bilen har fått seg en skikkelig en foran på høyre side. Selvfølgelig er dette rettet opp, og den ser fin ut etter skaden.

 

Er blitt påkostet ca 50k på den det siste året, noe som er bra for meg.. ;)

 

Den bruker litt olje, men dette skyltes noen ventilpakninger i motoren(mener jeg å huske). Skal få fikset dette, men drøyer det litt, og heller heller på litt olje istedet.. :)

 

Bilen har forresten gått 182.000km, noe som er helt greit. Er dog en del, men Toyota motorene skal jo være solide saker.

 

Uansett, her har dere ei enkel liste:

  • 1,8l 115hk
  • Nylakkert
  • Ny clutch
  • K&N konfilter montert
  • Nye bremseskiver foran
  • Lettmet. felg sommer
  • Elektriske speil
  • Midtarmlene
  • Radio/CD
  • Servostyring
  • ABS-bremser
  • Airbag x2
  • Alarm
  • Startsperre

 

 

#Bilder av bilen før noen inngrep

Dere er sikkert lystne på bilder? Det skal dere jaggu meg få også! :) Bedre bilder skal komme selvfølgelig, og det skal være gode bilder hele veien her! :)

 

Utvendig:

IMG_3691copy.jpg

 

5_low.jpg

 

7_low.jpg

 

8_low.jpg

Innvendig:

6_low.jpg

 

 

Under panseret:

Har dog ingen bilder under panseret av min Celica per dags dato, men her er det ett som ligner veldig.

76_424864713.jpg

 

 

#Planer fremover

Som dere alle veit, så er det ikke noe mer morro enn å mekke på sin egen bil! Ihvertfall en som kan mekkes litt på! :) Syntes det er morsomt å jobbe med hendene, og drive litt praktisk arbeid. Og se at resultatet blir bra! Så jeg skal jobbe godt med denne bilen, og den skal se bra ut når jeg er ferdig!

 

Uansett, jeg har jo en fin smørbrødliste som jeg skrablet sammen isted. Er en del småplukk, men slik er det jo! :)

 

 

[ 99% ferdig ] Bygge anlegg (Aktivt tema)

[ V ] Bygge/kjøpe kasse til subene

[ V ] Planlegge og designe hvordan det skal se ut i sketchup eller noe

[ V ] Kjøpe anlegget

[ V ] Kjøpe kabler(tykk strømkabel med sikring bl.a)

[ V ] Strekke strømkabel fra batteri og bak til bagasjen

[ V ] Bygge det sammen

[ V ] Lage skikkelig kasse i MDF med riktige mål

[ V ] Lage frontplate som trekkes i skumgummi og høyttalerstoff som dekker for "flaws"

[ X ] Trekke om plastikkpanelene baki

 

[ 0% ferdig ] Eksternt utseende(småting)

[ X ] Kjøpe ny motorisert antenne

[ X ] Kjøpe nye skilt som ser bedre ut enn de gamle

[ X ] Skrape av stygge dekorklistremerker

[ V ] Bytte hengerfeste kobling(endret: fjernet hengerfestet)

[ X ] Fikse to rustflekker i lakken(en i bakdøra, og en i siden på vinduet)

 

[ 0% ferdig ] Eksternt utseende(større ting)

[ X ] Kjøpe nye sommerfelger + eventuelle dekk

 

[ 0% ferdig ] Andre større inngrep

[ X ] Nye støtdempere (justerbare)

[ X ] Fikse høyre døra, slik at den går igjen skikkelig

[ V ] Ny bremsecaliper bak(endret: fikset den gamle)

[ X ] Sandblåse og lakkere alle bremsecalipere

[ X ] Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv)

[ X ] Bytte pumpene som holder bakdøra oppe

[ X ] Fikse hattehylla slik at den ikke er løs

[ X ] Fikse vibrasjoner i venstre dørhåndtak

[ X ] Avbalansere sommerdekkene

[ X ] Heldempe bilen med dempematter

[ X ] Fikse vibrasjoner i venstre baklykter

[ X ] Turboprosjekt (her kommer ny motor inn i bildet)

 

[ 0% ferdig ] Internt utseende(interiør)

[ X ] Fikse skade på skinn i venstredøra

[ V ] Fikse skade på armstøtta i døra på høyredøra

[ X ] Trekke om begge dører i vinyl, og alcantara

[ X ] Trekke om setene

[ X ] Nytt pedalsett

[ X ] Nytt brekk + pose

[ X ] Ny girkule + pose

 

[ 10% ferdig ] Vask og småting

[ X ] Vaske bilen skikkelig(baki og)

[ X ] Vaske og polere under panseret

[ V ] Polere bilen

[ V ] Støvsuge og vaske skikkelig innvendig

[ V ] Lufte bilen til sommeren

 

[ 0% ferdig ] Diverse andre ting

[ X ] Skifte olje

 

 

Forklaring

[ X ] : Ikke gjort

[ H ] : Nesten ferdig

[ V ] : Ferdig

 

 

Utstyrsliste til anlegg

Forsterker - Fusion NV-AM20004

Subwoofer - Earthquake Shallow Mount SWS-12

Frontsett + bak - Soundstream Tarantula SST 6.5

Strømkabel - 33mm Evus strømkabel

Høyttalerkabel - Evus 2x3mm

Sikring - Evus 125A

Signalkabel - Connection Audison BT4 500

Sikringsholder - Connection Audison holder

Spiller - Pioneer DEH-P7000UB

 

 

BTW: Om denne tråden passer bedre andre steder, bare si ifra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se her ja Vegard! Nå er du igang :) første modd kan jo være å få fjernet toyoto celica merket bakpå bilen? :) blir en del cleanere bak der da.

 

Da er vi igang vøtt! Tror faktisk jeg ikke vil fjerne det merket, syntes det er litt tøft.. :) Også skal jeg prøve å holde bilen mest mulig original når det gjelder utseendet. Nye felger osv er jo selvfølgelig ikke medregnet her, da dette MÅ gjøres! :D

 

 

Men uansett, det som står for tur nå er anlegget og å bygge kassa til dette. Noen som har noen forslag til hvordan layouten burde være baki?

 

Har lyst til å lage ei fiiin kasse, trekt i sort som ligner på denne:

 

ns350zb1-2x10fi.jpg

 

Ser ut som denne er trekt i noe fint sort stoff, noe jeg vurderer også. Kanskje ha et tynt lag med skumgummiunder stoffet, slik at den blir litt myk også? (Snakk om rundt 1-2mm)

 

Ellers syntes jeg dette ser ganske kult ut:

 

Stereo_uttaking_004.jpg

 

Men det tar for mye bagasjeplass, og elementene er ikke stilt på skrå.

 

 

Hadde satt pris på noen innspill på dette her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte av deg her; du har den mest oversiktlige prosjekttråden jeg noen gang har sett! Det var en fryd å lese om bilen og hva som skal gjøres, etc. Kjempefint! :)

 

Forøvrig ser det ut til at du har gjort et veldig bra kjøp. Håper du blir fornøyd med bilen. Lykke til! :)

[o] '12 BMW 520dAT M-sport

[x] '09 BMW 520dAT M-sport

[x] '07 Mercedes Benz CLS 320 CDI "AMG 63"

[x] '07 BMW 525iA M-Tech

[x] '02 BMW 520iA AC Schnitzer +++++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte av deg her; du har den mest oversiktlige prosjekttråden jeg noen gang har sett! Det var en fryd å lese om bilen og hva som skal gjøres, etc. Kjempefint! :)

 

Forøvrig ser det ut til at du har gjort et veldig bra kjøp. Håper du blir fornøyd med bilen. Lykke til! :)

Takk skal du ha for skryt! :) Tenkte jeg skulle gjøre det pent når jeg først var igang! :)

 

Tror også jeg gjorde ett godt kjøp! Tror jeg kan få 80.000 for bilen slik som den er nå..!

 

Gleder meg til anlegget blir satt inn åss, det kommer til å gjøre susen! Burde jeg dempe noe, når jeg først er igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okay, da var anlegget omtrent ferdig snekret sammen. Mangler bare å lage ei kasse i MDF, og lage trekket som skal være foran.

 

Bildene kommer her!

 

IMG_3750.jpg

Begynte med å rive ut de ledningene jeg hadde mekket midlertidig med en annen sub.. Fysj!

 

 

IMG_3754.jpg

Og slik ser det ut baki. Kassa blir omtrent som oppmålt på bildet.

 

 

IMG_3758.jpg

Fra en annen vinkel.

 

 

IMG_3761.jpg

Og slik mekket jeg inn de nye elementene inn i brakettene.. Strips er rett og slett genialt til tider! Satt som bare det også..

 

 

IMG_3766-1.jpg

Og slik ser det ut bak dørtrekket i døra mi. Dempemateriale bør jeg trå til med her etterhvert, da jeg merket ganske mye vibrasjoner og resonans med de nye elementene i ettertid..

 

 

IMG_3770-1.jpg

Jeg så at det var kommet vann på det forrige elementet, da det var helt vått på baksiden. Da var det frem med noen custom teknikker, og en plastikkpose og teip ble brakt frem!

 

 

IMG_3772.jpg

Da var det bare å begynne å lage en liten "kappe" over elementet, slik at det hindret at vann skulle renne på det. Greit å være på den sikre siden.

 

 

IMG_3773-1.jpg

På med elementet...

 

 

IMG_3774-1.jpg

På med delefilter og lignende..

 

 

IMG_3775.jpg

Og koble til høyttalerkablene med de som sitter i døra.

 

 

IMG_3778-1.jpg

Man kunne til og med justere vinkelen på diskanten!

 

 

IMG_3779.jpg

Vi pekte den oppover, slik at lyden ikke ble helt borte mot gulvet.

 

 

IMG_3780-1.jpg

Og slik ble det ferdig. Litt custom og dinglete, men det sitter godt og løsner ikke.

 

 

IMG_3781-1.jpg

Så var det på med dørtrekket igjen. Ferdig med en dør!

 

 

IMG_3782-1.jpg

Oversiktsbilde inn i bilen.. Litt rot blir det!

 

 

IMG_3783.jpg

Slik ser det ut baki med litt ymse rot..

 

 

IMG_3786-1.jpg

Så var det kommet til høyttalerne bak. Jeg mekket litt på brakettene, og lagde meg en dempeskive som var mellom elementet og braketten for å unngå unødig støy.

 

 

IMG_3787-1.jpg

Så var det panelene og kablingen foran. Av med litt og litt, og vi kommer til mer og mer..

 

 

IMG_3791-1.jpg

Slik ja! Da kan vi dra litt kabler.. :)

 

 

IMG_3794.jpg

Denne skal få æren av å bære lydsignaler bakover i bilen.. :) Skikkelig bra kabel!

 

 

IMG_3795-1.jpg

Oversiktsbilde igjen.. Rot?

 

 

IMG_3799.jpg

Og for å kunne kable skikkelig, må vi av med flere ting for å komme til.. Hanskerom blir tatt vekk!

 

 

IMG_3796.jpg

Jeg som driver og mekker og klundrer..

 

 

IMG_3801.jpg

Ferdig opplagte kabellister er absolutt greit! Her er det bare å legge kablene nedi og lukke igjen.

 

 

IMG_3802-2.jpg

Men vi må jo ha skikkelig strømtilførsel til sakene baki, og da må skikkelig kabel til..

 

 

IMG_3804.jpg

Igjennom torpedoveggen...

 

 

IMG_3805.jpg

Klippe til litt, for å få på sikringsholderen..

 

 

IMG_3807.jpg

På med den. Nesten som en drøm å bruke denne saken fra Connection!

 

 

IMG_3814.jpg

Og da ble det slik..

 

 

IMG_3813.jpg

Oversikt

 

 

IMG_3810.jpg

Og dette blir lagt bakover..

 

 

IMG_3815.jpg

Begynner å få frem noen kabler til spilleren nå..

 

 

IMG_3819.jpg

Så måtte jeg av med litt flere paneler og deksler.. Ut med midtarmlenet, for å kunne stramme litt brekkvaier og lignende..

 

 

IMG_3821.jpg

Var også uhvorvelig med røykeaske nedi der også.. Dette måtte støvsuges..

 

 

IMG_3823.jpg

Slik ser det nå ut baki..

 

 

IMG_3826.jpg

Støvsugde vekk litt sponrester..

 

 

IMG_3827-1.jpg

Og la på noen midlertidige "dempematter" som kassen skal stå på

 

 

IMG_3828-1.jpg

Slik ble det. Har laget ei midlertidig kasse i spon, mest for en mal men også for å kunne teste subben!

 

Ei skikkelig kasse skal lages i 22mm MDF, som skal bli gjort ordentlig! Malen er jo bare skrudd sammen i hytt og pine, og tettet igjen med akrylmasse. Men den fungerer jo!

 

 

IMG_3830-1.jpg

Slik blir det med forsterkeren. Denne var jo så heavy stor, at jeg må plassere den på baksida av kassa på det endelige produktet. Må kunne ha "litt" bagasjeplass også! :)

 

 

IMG_3834.jpg

Midtkonsollen begynner å ligne også.. Har desverre ingen endelige bilder av denne og spilleren! Det kommer så fort som mulig! :)

 

 

IMG_3837.jpg

Og under testinga av sakene utpå kvelden var jo batteriet flatt.. Selvfølgelig! Godt jeg hadde noen backupløsninger.. :)

 

 

Så, de endelige bildene har jeg faktisk ikke klart å ta, så disse kommer i morra, etter vasking, polering, støvsuging og rydding i bilen! :) Var jo spådd fint vær så, da satser vi jo på det?

 

Har også funnet ut at jeg må dempe dørene, og sikkert mye i bagasjen.. Få se om det blir skikkelig demping, eller matter fra Mekonomen i første omgang.. Er jo mye penger i bare dempinga, noe som jeg ikke har råd til egentlig..

 

 

 

Nå, hva syntes folket? :) Blir så mye diggere når jeg får gjort det finere baki der åss... Hva med å trekke plastikkpanelene med stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg polert og vasket bilen, samt finjustert litt på anlegget! :) Nå begynner det å ligne!

 

IMG_3841.jpg

Her ser dere den før jeg begynte vaskinga. Den har dog blitt vasket før, og er faktisk ikke sååå møkkete nå. Men skal man polere må man jo ta hele regla på nytt!

 

IMG_3842.jpg

 

IMG_3843.jpg

Som dere ser så er det litt møkk og skitt på rompa her. Mer enn dere ser på bildet, da de lyver litt.

 

IMG_3844.jpg

Sidene hadde også ganske mye dritt på seg. Veit ikke om det er asfalt eller hva det kan være jeg men, møkka som satt nederst satt ihvertfall vanvittig godt.

 

IMG_3845.jpg

Inn med litt ustyr. Hadde vært og handlet litt stuff til høyttalerkassa på Biltema forrige dagen.. :)

 

IMG_3846.jpg

Og her har dere slik det ser ut med Pioneer spilleren! :) Ble meget bra.. :)

 

IMG_3847.jpg

Og slik ser det ut bak.

 

IMG_3849.jpg

Og her har vi en krakk med litt utstyr på.

 

IMG_3850.jpg

Har dog ikke kjøpt inn noe store greier med poleringsutstyr fra Meguiars enda, men prøvde ICE'ing istedet. Smell litt væske på padden, smør utover, tørk av med microfiberkluten og gnikk frem glansen. Mer skulle ikke til gitt!

 

IMG_3851.jpg

Og her driver vi og vasker...

 

Og bildene under er når bilen er ferdigpolert.. Ble ganske bra.. :)

IMG_3852.jpg

 

IMG_3853.jpg

 

IMG_3854.jpg

 

IMG_3855.jpg

 

IMG_3856.jpg

 

IMG_3857.jpg

 

IMG_3858.jpg

 

IMG_3859.jpg

 

IMG_3860.jpg

 

IMG_3861.jpg

 

IMG_3862.jpg

 

IMG_3863.jpg

 

IMG_3869.jpg

 

IMG_3870.jpg

 

IMG_3871.jpg

Også måtte vi jo vaske mattene skikkelig også.. De så jo ikke ut etter en lang periode med regn og gjørme..

 

IMG_3872.jpg

 

IMG_3873.jpg

Samt vaske gulvet med noe skumgreier..

 

IMG_3874.jpg

Og setene måtte vi vaske litt og.. :)

 

IMG_3877.jpg

Og her har vi Pioneeren i aksjon! ;)

 

Bilen ble ihvertfall ren og pen!

IMG_3879.jpg

 

IMG_3880.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, nå har jeg kommet med en plan for hvordan det skal se ut baki også. Som jeg kanskje har nevnt, skal jeg jo lage ei ny og skikkelig kasse i MDF, med riktig volum osv.

 

Denne skal ha ei plate foran seg, med høyttalertrekk som passer perfekt inn så man ikke ser noen glipper. Det skal rett og slett set ut som det er ei hel kasse som står der, som nesten ser formstøpt ut.

 

Men utenom den, så tror jeg at jeg skal trekke om plastikkpanelene baki der, med noe stoff av noe slag. Dette er for å få det litt "smooth" bak der, og det er heller ikke særlig pent å se masse riper i denne hardplasten som nesten er hvite.

 

I tillegg til dette skal jeg bygge opp gulvet noen centimeter. Under der skal det være dempematter, samt at forsterkeren skal ligge der også, samt ledninger. Forsterkeren skal selvfølgelig få et vindu i plata, enten om det blir åpent eller med plexi/lexan.

 

Er ikke dette en god løsning kanskje?

 

Plata er jo null stress å skjære ut, da man bare tar matta som ligger baki som mal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er MDF kjøpt inn og jeg er i full sving med å lage til anlegget baki.. :)

 

 

Har også funnet ut at jeg skal trekke om dørene innen kort tid. Det blir med skikkelig vinyl fra Installbay, og muligens oransje alcantara detaljer i noen paneler i midten. Kommer dette til å krasje med de oransje skinnsetene jeg skal få til etterhvert? Trenger litt innspill angående dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okay, da er det på tide med update igjen!

 

Planen er å få bygd forsterkeren under selve "gulvet" slik at jeg også får litt bagasjeplass om nødig.. :)

 

IMG_4108.jpg

 

IMG_4109.jpg

 

IMG_4110.jpg

 

IMG_4112.jpg

Her er det noen bilder av bagasjerommet ribbet for reservehjul og ymse som lå nedi der.

 

IMG_4113.jpg

For å lage til maler, tager man litt papp og bruker dette. Genialt! :)

 

IMG_4114.jpg

Slik! Da var malen laget, og man kan bare merke opp og skjære ut! Dette skal være gulvet i reservehjulsbrønnen, som jeg skal ha p.g.a noe å feste forsterker i, samt ha litt ymse med verktøy og andre ting man gjerne vil gjemme bort.

 

IMG_4115.jpg

Rot hører med!

 

 

DSC01175.jpg

Jess, så var det å lage dette gulvet jeg skal ha i brønnen. Jeg skjærte det ut og finpussa på det slik at det passet omtrent rett oppi. Til slutt skrudde jeg på et skumrør som demper og langs kanten mot hjulbrønnen. Dette er mest en replacement til jeg får skaffet meg litt skikkelig dempemateriale.

 

DSC01176.jpg

Skrudde den på..

 

 

DSC01177.jpg

Og i mangel på skikkelig materiale her for tiden, måtte jeg mekke et custom feste som sitter i feste til reservehjulet. Etterhvert må dette forsterkes, slik at det sitter 100%. Slik som det er nå, er det litt slark.

 

DSC01179.jpg

Prøving med ny kasse i MDF..

 

DSC01182.jpg

Så bruker man den orginale matten som ligger baki som mal til gulv.. Det blir omtrent perfekt!

 

DSC01183.jpg

Slik ble den plata, trenger bare å finjustere litt slik at den passer 100%.

 

DSC01184.jpg

Og da blir det ca slik. Delte opp plata, slik at den ene står fast hele tiden(den som kassa skal stå på) og den andre kan taes opp slik at man kommer lett til forsterkeren og eventuelt verktøy som ligger nedi brønnen. Erstatter reservehjulet med tetningsmiddel på boks, og en liten kompressor til 95kr som kan ligge fast nedi der.. :) Greit å være forberedt på om man pungterer!

 

Uansett, bilder kommer rullende nå, da jeg er i full sving med både hammer og sag for tiden! Fint vær ute nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår