Gå til innhold

mondeo,passer escort cosworthmotor?


jonnymohn

Anbefalte innlegg

Har du noen gang sett i motorrommet på Mondeoen din? Og sammenlignet det med ett Cosworth motorrom? Da hadde du kansje lagt merke til at motoren i Mondeoen står tverrstillt mens i Cosworthen står den på langs, det burde være hint nok til at drivverket selvfølgelig ikke har en dritt til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da en sint ung mann.nå skal du høre,og følg godt med:bilfabrikkene kan ikke spa ut penger på å utvikle motorer til hver enkelt modell.dermed kan det være sannsynlig at blokkfester passer overens med chlutsjhus på to forskjellige modeller.hvis ikke er det mulig å lage en adapterplate.men det enkleste er selvfølgelig om det er bolt on.er du med så langt?

det meste av motorer og drivverk kan tilpasses hvis man har kunnskap og mulighet.dette gjelder også mellom bilmerker.hvis du gidder å se i biblader\bøker\på nett,vil en helt ny verden åpne seg for deg.det finnes for eksempel volvoer med chevrolet v8,opel kadett med v8,ford granada med v8 og 1700hk,bmw med volvomotor og omvendt.har du en god dag med skikkelig overskudd,greier du også å få med deg at dette er godkjent av biltilsynet.

 

du har tydeligvis meget begrenset kunnskap,ettersom du tør uttale deg bare med å gløtte ned i et motorrom.vil sette utrolig pris på at du lar være å uttale deg før du har orientert deg litt mer i bilverdenen.

jeg synes det kunne være kjekt at noen som faktisk har skrudd bil kan uttale seg,og ikke en forståsegpåer som har rassen permanent plassert i sofaen.

 

 

med vennlig hilsen jonny .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da en sint ung mann.nå skal du høre,og følg godt med:bilfabrikkene kan ikke spa ut penger på å utvikle motorer til hver enkelt modell.dermed kan det være sannsynlig at blokkfester passer overens med chlutsjhus på to forskjellige modeller.hvis ikke er det mulig å lage en adapterplate.men det enkleste er selvfølgelig om det er bolt on.er du med så langt?

det meste av motorer og drivverk kan tilpasses hvis man har kunnskap og mulighet.dette gjelder også mellom bilmerker.hvis du gidder å se i biblader\bøker\på nett,vil en helt ny verden åpne seg for deg.det finnes for eksempel volvoer med chevrolet v8,opel kadett med v8,ford granada med v8 og 1700hk,bmw med volvomotor og omvendt.har du en god dag med skikkelig overskudd,greier du også å få med deg at dette er godkjent av biltilsynet.

 

du har tydeligvis meget begrenset kunnskap,ettersom du tør uttale deg bare med å gløtte ned i et motorrom.vil sette utrolig pris på at du lar være å uttale deg før du har orientert deg litt mer i bilverdenen.

jeg synes det kunne være kjekt at noen som faktisk har skrudd bil kan uttale seg,og ikke en forståsegpåer som har rassen permanent plassert i sofaen.

 

 

med vennlig hilsen jonny .

 

De fleste her har begrenset med kunnskap har jeg inntrykk av, det tror jeg jammen du har også som dømmer meg etter ett innlegg der du får ett seriøst svar som er ganske så sant enten du liker det eller ikke. Jeg er nok ikke noe mindre oppdatert/orientert i bilverdenen enn deg, jeg vet tross alt svaret på spørsmålet ditt ;)

Forøvrig kom jeg akkurat inn døren etter og ha skrudd i hele dag, så du kan fint jekke deg ned noen hakk før du fyrer løs som ny bruker her på forumet. Er du interessert i mer seriøs info enn det du finner på dette forumet vil jeg heller anbefale deg en tur innom FMCN eller bl.a PassionFord

 

Så sees vi kansje der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om drivverket i mondeo 4x4 er likt escort cosworth,slik at escortmotor går på gearkassa til mondeo?

 

MTX75 kassa som brukes i enkelte mondeo'er er vel et derivat av mt75 kassa som brukes i blandt annet 4x4 cosworth. Men om clutch-hus, inngående aksel, og andre vitale dimensjoner er like får du spørre noen andre om. For alt jeg vet er det ikke sikkert mtx75 kassa ble brukt i mondeo med 4x4

 

En annen ting å tenke på er jo om motoren (med innsug og alle agregater (turbo, dynamo, servopumpe osv) fysisk får plass på tvers i motorrommet til en mondeo. yb motoren er jo laget for montering i lengderetningen, ikke på tvers, slik du tenker på.

 

Tror det blir enklere med en escort rs2000 motor eller kanskje motor fra focus rs, hvis du vil prøve deg på det.

 

Forøvrig var det jo et veldig kvasst innlegg du kom med...

 

Mvh

en ikke fullt så sint ung mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en Cossie motor nedi en Mondeo 4x4, må du belage deg på endel arbeid. Tror ikke jeg vet om en eneste èn som har gjort dette enda, så det sier litt kanskje om hvor mye arbeid som må til.

 

Men vil du, så klarer du det.

 

Hilsen Ford fagmann-med fagbrev!

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en Cossie motor nedi en Mondeo 4x4, må du belage deg på endel arbeid. Tror ikke jeg vet om en eneste èn som har gjort dette enda, så det sier litt kanskje om hvor mye arbeid som må til.

 

Men vil du, så klarer du det.

 

Hilsen Ford fagmann-med fagbrev!

 

Det finnes faktisk en Mondeo med Cosworth og 4wd, den er grønn og bor i England og eies av Martin Hadland som driver Reyland ;) Men motoren står på langs med tilhørende girkasse.

Finnes bland annet Fiesta fwd med tverrstilt Cosworth motor, også Ka med tverrstilt Cosworth motor og Mitsubishi Evo drivverk. Så alt er selvfølgelig mulig hvis man har tid, kunskaper og alt tilrettelagt for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchhuset passer på motoren. Resten passer ikke i det hele tatt. Cosworth/OHC blokka er for lang til at den får plass mener jeg å ha hørt, uten at jeg skal være skråsikker på akkurat det.

 

Og drivverket ellers kan ikke sammenlignes. Escos har tross alt en lett modifisert Sierra bunnplate. Det har ikke Mondeo for å si det sånn

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtx75 kasse passer på Yb motoren siden det samme splans (1"x23)og at Rs2000+ Escort 130hp bruker 240 mm klutch. Så har vi blokkene da, Zetec blokka er 39,5 cm lang og 23 cm høy. Og toppen 18,5 cm høy. (med toppdeksel)Så har vi YB blokka, som er 46 cm lang, 22 cm høy og toppen er 18,5 cm høy. Merk dette er bare blokka. Så det blir litt trangt fremme ved motoren. Så må det sveises nytt grenrør og flytte turbo over gearkasse osv.. Tengte på et lingnende prosjekt for noen år siden selv, men gikk for rs2000 istede. trengte ikke 220++ på framhjula. Men vis de blir noe høres det ut som noe i prosjekt forumet.:happyhappy: Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtx75 kasse passer på Yb motoren siden det samme splans (1"x23)og at Rs2000+ Escort 130hp bruker 240 mm klutch. Så har vi blokkene da, Zetec blokka er 39,5 cm lang og 23 cm høy. Og toppen 18,5 cm høy. (med toppdeksel)Så har vi YB blokka, som er 46 cm lang, 22 cm høy og toppen er 18,5 cm høy. Merk dette er bare blokka. Så det blir litt trangt fremme ved motoren. Så må det sveises nytt grenrør og flytte turbo over gearkasse osv.. Tengte på et lingnende prosjekt for noen år siden selv, men gikk for rs2000 istede. trengte ikke 220++ på framhjula. Men vis de blir noe høres det ut som noe i prosjekt forumet.:happyhappy: Lykke til.

 

Men så er da spørsmålet igjen, hvorfor bruke tid og penger på og få plass til en gammel Cosworth YB motor når det finnes tuning deler i bøtter og spann til Zetec motoren? Og når du omsider har fått kostet på en motor med greit med hk og nm så står du fortsatt igjen med ett drivverk som ikke tåler effekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle som har svart,jhs også.

 

da synes jeg det begynte å strømme på med nyttig informasjon.

jeg har ikke drevet mye med ford før.eneste er at jeg pellet ned en sierra 4x4,og flytta over deler fra et cosworthvrak.dette er ikke mer enn en "byggesett" jobb,men syntes sierran var veldig grei å skru på.

fikk mondeon grisebillig,og syntes det var en morsom bil,i allefall på vinterføret.dermed kommer tanken om enda mere morro sigende,selv om jeg er omtrent "fordjomfru".

 

det er klart at det er enklere måter å gjøre dette på,som flere sier her.regnet med at det finnes gode trimløsninger til zetec motor,og det kan godt være at det er helt dust å starte på prosjekt med cosworthmotor.men så er det utfordringen da.det meste går hvis man klør seg lenge nok i,og langt nok opp i tarmen.(det er da en fordel å vaske henda før evt skruing).

kan kanskje sammenlignes med følgende:hvorfor slikker hundene seg på ballene?jo,for det at de får det til.

 

så er det dette med drivverk og mere hk:jeg ville trodd at drivverket med litt vettug bruk skulle tåle ca 220 hk?synes det ville være rart om ford har lagd noe som som er så spesifikt dimmensjonert,at det ikke tåler ca 20 hk pr hjul ekstra.

noen som kunne spekulere litt på det?

 

så til mr jhs.

selvfølgelig var mitt svar "overkill".ironisk,nedlatende,kvalmt,spydig mm.men hvis du ser på det første svaret ditt,syntes jeg det var overfladisk og ganske spydig.dermed MÅ jeg bare fyre av et lass med dritt.

men nåer da også ryggen skikkelig tømt.synes det du kommer med videre nedover her er mere vettug,og ligner mere på det jeg trodde var et diskusjonsforum.jeg er en gammel gris,og har ikke deltatt i noe forum før.datakløne,veit du.

 

hilsen jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at "Cosworth" blokka er 6,5 cm lengre enn Zetec får du rett og slett ikke plass mellom rammevangen og girkassa. Så da er alternativene å flytte girkassa, med alt hva det innebærer av aksler o.s.v, eller å kappe i rammevangen, noe som ikke blir mindre jobb hvis du skal ha en bil som kan brukes

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår