Gå til innhold

Når man blir stoppet av politiet., hva har de lov til?

Ranger emnet


mrsinder

Anbefalte innlegg

Vil det si at hvis man blir stoppa på gata kan ikke onkel ransake deg uten ransakelsesordre? Eventuellt at man blir arrester eller gir sin tillatelse til at de sjekker hva man har med seg i lommene?

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden du seier at dei sa at du lekte politi så kan det jo verre det at dei leiker det, for det du skriv hørtes ut som dei høres ut som falske konstabler. Og politiet er no til vanlig høflige ville eg no tru.

 

Men ka skal du med eit blålys i hanskerommet. første gangen du nemnte blålys så trudde eg du meinte eit blåt neon lys som du har under sete eller noko så det ser flott ut men skjønte ka det var etter politiet sa at du leiker politi HEHE!

 

:hailvw

 

Kjør hardt kjør stil, kjør VW uten tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt vise til hjemmelen, men det anser jeg for å være unødvendig. Det var bilføreren som åpnet hanskerommet og tok ut vognkort, først da kom lampa til syne. Det var ikke politiet som "gikk løs på bilen" uten annen foranledning, slik du muligens har oppfattet.

 

Tenkte mer på låsolja og at de så seg rundt.

 

Har hørt om flere tilfeller hvor folk måtte gå ut av bilen osv, for at politiet skulle sjekke noe.

 

Men kan du svare på mitt spm, siden du vet så mye om lover og regler:

 

Politiet kan vel ikke drive å ransake og plage folk som de vil?

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt vise til hjemmelen, men det anser jeg for å være unødvendig. Det var bilføreren som åpnet hanskerommet og tok ut vognkort, først da kom lampa til syne. Det var ikke politiet som "gikk løs på bilen" uten annen foranledning, slik du muligens har oppfattet.

 

Jeg reagerte på at han fysisk plukket opp blålyset og fjernet det fra bilen. Med tanke på at oppbevaringen av blålyset ikke akkurat bryter noen lover, var ikke det veldig på kanten?

 

EDIT: Som han over nevnte, låseoljen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lov til å se gjennom bilen din/bevege seg inn i den dersom du gir de tillatelse til det. Uten din tillatelse, kan de ikke gjøre noe uten en ransakelsesordre. Men, igjen; dersom du nekter å la de titte i bilen din, kan de ta deg med ned på stasjonen for "mistenkelig oppførsel" eller lignende, og da får de nok ransakelsesordren.

Har du ikke noe å skjule er det jo bare å la de slå seg løs, spør du meg... Tviler på at de gjør noe skade, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på låsolja og at de så seg rundt.

 

Har hørt om flere tilfeller hvor folk måtte gå ut av bilen osv, for at politiet skulle sjekke noe.

 

Men kan du svare på mitt spm, siden du vet så mye om lover og regler:

 

Politiet kan vel ikke drive å ransake og plage folk som de vil?

 

Svaret på ditt spørsmål er enkelt, og neppe særlig overraskende: Nei, politiet kan selvsagt ikke ransake og "plage folk som de vil". Jeg liker å tro at politiet generelt ikke VIL plage noen, men jeg tviler ikke på at noen opplever enkelte av oppdragene politiet utfører som plagsomme, og det er helt klart svarte får hos politiet også. Nok om det.

 

Dette med ransaking av kjøretøy som blir stoppet i trafikkontroll eller av andre årsaker er behørig omtalt i en annen tråd, men jeg skal kjapt gjøre rede for to ting jeg mener angår denne saken - en enkel forklaring av hjemmel for ransaking og min beskjede mening om hva som trolig har skjedd i denne saken.

 

For å ransake kreves skjellig grunn til mistanke, og normalt sett beslutning fra retten eller påtalemyndigheten. Dette forutsetter at man har god tid og at ransakingen er planlagt. Dersom noen treffes på fersk gjerning eller ferske spor, kan en politimann selv beslutte ransaking. Dette gjelder også dersom det er fare ved opphold, eksempelvis unndragelsesfare eller bevisforspillelsesfare. Dette kan du lese mer om i Straffeprosesslovens kapittel 15: <dato>LOV-1981-05-22-25</dato> Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven).

 

Så vil jeg lime inn punktene 1 til 3 fra § 2 "Politiets oppgaver" i Politiloven, med understreking av det jeg anser som mest relevant:

"1 beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet

2 forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet

3 avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov"

 

Av dette kan vi lese at det åpenbart er politiets oppgave å sørge for at den alminnelige orden og sikkerhet ivaretas og at folk ikke begår kriminelle handlinger. At privatpersoner kjører rundt med blålys (som regel i kombinasjon med høy hastighet) kan helt klart være en trussel for den alminnelige orden og sikkerhet, og er uten tvil en kriminell handling. Det er heller ikke normalt å ha en blålyslampe i bilen sin uten at man bruker eller har til hensikt å bruke den. Jeg vil derfor anta at politimannen i denne saken, når han fikk se blålyslampa i dashboardet, tenkte at denne sannsynligvis kunne tenkes å bli brukt i en kriminell handling, og ville derfor undersøke om det var tilfelle at en slik var ulovlig å inneha. Så snart han fant ut at den var lovlig å eie, men ikke å bruke, leverte han den tilbake til eieren.

 

Det er veldig mange som er glade i å kritisere politiet, og det kan sikkert være god grunn til det i mange tilfeller. Men når man kritiserer og syter bare for å ha noe å sutre om, slik jeg opplever at du åpenbart gjør i dette tilfellet (ja, for jeg vet at du vet at politiet ikke kan ransake og plage folk som de vil, så da er det ikke noe vits i å spørre heller), mener jeg at poenget forsvrinner. Da kan man heller bruke "Den store tråden og syting og sutring" ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at postene til Juristen er veldig bra. Man trenger en som kan fakta, og ikke bare "onklen til tanten min sa at det er lov".

 

Ved ordet moddiz har jeg kortet ned på ordet moderator, + lagt på en Z for en ekstra piff

 

 

så når du ikke slenger på en z for ekstra piff kaller du det moddi?

 

jaja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår