Gå til innhold

Tips til utbedring?

Ranger emnet


zoddas

Anbefalte innlegg

Selv om dette streng talt ikke har noe med bil å gjøre, handler det likevel om billakk.

Trinnene til trappa i huset mitt ble i sin tid lakkert i svart billakk hos en billakkerer m/ flere lag klarlakk på toppen.

Ikke helt overraskende har de mest utsatte stedene på hvert trinn blitt kraftig matta ned i løpet av tre års tid (som jeg håper bildene viser)

Så til saken:

Hva tror dere er beste metode for å utbedre dette og få frem den gamle glansen igjen? Og ikke minst, hva bør jeg gå på med for lengst mulig å stå i mot ny matting?

 

trapp1.jpg

 

trapp2.jpg

 

trapp3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

De grå stripene er sånne antiskli greier og limte oppå klarlakken. Var rene selvmordsforsøket å ta seg ned i første etasje før de var på plass :oohh

 

Kan ikke skryte på meg noe erfaring på dette området, men trodde kanskje jeg kunne unngå sliping da jeg ikke kjenner noe ujevnheter om jeg drar neglen over...bare jevnt matt liksom.

Hva bør stå på handlelista mi til de punktene du beskriver? Gjerne produktnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som en skikkelig kosejobb! :)

 

Regner med at du ikke trenger å ha det superstrøkent, da det garantert blir fort slitt igjen.

Så tror nok jeg ville ha prøvd en enkel polering først.

Ville ha prøvd Menzerna SIP (po83) på orange lake country pute, etterfulgt av Menzerna nano polish (po106ff) på hvit pute.

 

Produktene finner du på Scandic Shine AS

 

Men på en annen side av saken, så tipper jeg du kommer til å bli veldig nøye med å kontrollere hva folk som bruker trappa har på seg på føttene :P

 

 

mvh

Tommy

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja når værgudene plutselig har funnet ut at det skal bli vinter i år likevel, er jo dette en fin jobb å drive tiden med.

Det er riktig som virtual sier at dette ikke trenger være 110% strøkent. To smårollinger sørger nok for kostant påfyll av nye merker.....I tillegg ligger trappa utenfor avslørenede direkte sollys.

Med de produktene dere nevner her så er det maskin som gjelder, eller?? Har (dessverre?) en sånn tohoders biltema sak. Er den dugande nok, eller må jeg invistere i en skikkelig roterende maskin?

Når jeg da forhåpentligvis har fått polert bort det verste, hva er da det mest knallharde jeg kan legge på toppen?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk om konge trapp! Den likte jeg!

 

Jeg kjenner ikke til de øvrige produktene som ble nevnt i detalj, men skal det tilbake til skikkelig glans kan du prøve å rubbe som nevnt her tidligere med roterende maskin og passende slipemiddel, og polere opp etterpå, som allerede sagt her.

 

Etterpå så skulle du prøvd en lakk-sealer. Hadde maguiars der jeg arbeida for noen år siden. Husker ikke hva sealeren heter, men vi testa den ut:

 

to alufelger var testobjekter. Begge to fikk en bra bonejobb. Så fikk den ene en omgang med lakk-sealeren. Den stod å tørka i ett par timer, så polert ren med microklut.

 

Så tok vi en lighter - med sånn flint og rulle du må snurre på for å tenne den. Så skrapa vi ei stripe i den felgen med bare bonevoks på med den rulla på lighteren. Det ble ei vanvittig stripe etter dette. Vi gjorde det samme med den som hadde fått sealer - og hva sjedde? ingenting. Vi måtte bruke desidert mye mer kraft for å lage merke i den med sealeren.

 

Klart at det alltid vil bli matt med en slik bruk, men jeg vil anbefale å prøve sealer av denne typen jeg snakker om etter du har polert opp glansen igjen. Beklager at jeg ikke husker hva den heter...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder en slik tohoders blå dual action fra biltema, så funker denne til poleringsjobben etterpå, men du vil aldri få et bra nok resultat uten en roterende maskin vil jeg tro. Kommer an på hvor stor skaden er. Med en DA maskin vil du ikke få et så varig resultat. Du legger bare voks i lakken, mens med en roterende maskin så sletter du ut selve lakken i mye større grad enn med DA maskin.

 

Men om du trenger en roterende maskin til denne jobben bare, så ta en tur til byggmix eller bilxtra å se om de har en billig en til 2-300. Disse maskinene har jeg hatt flere av. De holder ikke til mye bruk og er ikke fult så behagelige å arbeide med som flex maskinen min f.eks. Men til en slik jobb - engangsgreie så går det nok bra.

 

Jeg har en slik billigmaskin du kan få av meg om du er villig til å betale portoen :) kan ikke i skrivende stund garantere at den er i orden, men det kan jeg sjekke... Den er nesten ny og ubrukt, men jeg invisterte i en skikkelig maskin siden jeg begynte å tjene litt penger på bilpleie...:)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Cyclo kopien du har, kan kanskje fungere.. Hvis du legger endel jobb i det :)

 

Menzerna produktene jeg har nevnt, er vel i hovedsak beregnet for roterende maskiner.

Men det kreves ikke så veldig mye varme for at produktet skal bryte seg ned, derfor fungerer det med oscilerende til en viss grad.

 

De selger roterende maskiner på f.eks Mekonomen eller Autoparts for en billig penge..

Tipper du får mersmak på dette med polering, og begir deg ut på bilen din etterpå (hvis du har en da).

Så kan være greit med roterende maskin :)

 

 

Edit:

Angående lakkforsegling, så er det vel ingen av disse som blir "harde" i den forstand..

Men jeg ville nok ha prøvd Chemical Guys Jetseal 109, da denne har bare 20 minutters herdetid. Mot de andre som har 1 døgn.

Den finner du også på Scandicshine.

 

Mvh

Tommy

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at overflaten blir veldig glatt av forsegling og evt. voks, slik at ingen av de små får seg en ubehagelig overraskelse når de skal ned trappen:tannløs:

 

Skaff deg en billig (3-500.-) roterende og et par flasker Menzerna+pads så tar du bilen i samme slengen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært innom mange forum i min tid, men så langt må jeg si at dette tar kaka når det gjelder hyggelige og hjelpsomme folk :pray

Takker så mye for tilbudet ditt technobreath, men tror jeg satser på å hive meg i en mer halvproff maskin først som sist. Merker smitten allerede er i ferd med å bre seg i kroppen og med en audi, en volvo og en yamaha i garagen er det nok ikke lenge før jeg sitter i detailing-saksa jeg og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår