Gå til innhold

Hjelp til dårlig klarlakk

Ranger emnet


V-230f

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem med begge bilen jeg har. Begge er metallic. Oppdaget først på den eldste at klarlakken på alle flater (tak, panser...) var full i små "hakk" eller groper. Som om du har gått amokk med en nål eller forsiktig sandblåst lakken. Det er såpass dypt at vanlig rubbing og pollering ikke tar det. Etter en del år kjøpte jeg ny bil og nå har samme "lakkskaden" oppstått på denne også. Ikke på sidene, kun på flatene. Vasker bilene ukendlig og polerer et par ganger i året (for hånd)++ Har en mistanke til at det kan være en form for syreskade da bilen daglig står i nærheten av en bedrift som det oser svovelsyre av av og til.

Noen som har vært borti noe lignende?

Er det noe måte og påvise at det er dette som har gjort det?

Og sist men ikke minst, er det noen måte å få dette bort på uten å måtte lakke om? (klarlakken)

Nå er de slik at samme hvor mye du pollerer så ser lakken litt matt ut.

 

Takker for alle svar!

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vile også sjekket med flere på jobbe i opg med at du har en fabrikk i nærheten som driver med svovelsyre....

 

tror nok det kan være vrient å fjerne igjen da det kan fort gå i mellom klarlakken din.

 

Eneste tipset jeg kan gi deg er å benytte en bra polish/ sealer på neste bil, collinite el Duragloss tåler mye juling mht sur nedbør etc, emn hvordan de er mot eventuelt svovel innholdig nedbør aner jeg desverre ikke.

 

Om du reiser innom noen som jobber med bilpleie kan det hende de kjenner til tilstanden du har og kan gi deg et rett svar mht hva det kommer av...(om ikke noen andre her kjenner til dette da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har hørt litt og det er mye som tyder på at det er "syreskade"

Men ingen har noen annen løsning enn å lakke om igjen.

Noen som har andre forslag?

Flere biler i området har antydning til det samme.

Setter inn noen bilder jeg tok av den ene bilen min. Det var ikke lett å få festet det på bilde men men :)

 

1755.jpg

 

1753.jpg

 

1748.jpg

 

1745.jpg

 

1737.jpg

 

1730.jpg

 

Det er så forbanna irriterende, skulle vært et produkt som fikset dette :angry:

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ser ut som en stygg skade det der ja!

Det der er ikke steinsprang for å si det sånn!

Lakken ser jo helt deformert ut.. Vil tippe det må lakkes opp igjen.

 

Hvis jeg var deg, ville jeg ha prøvd å våtslipe forsiktig med p2000 papir. Og brukt en kraftig compound for å fjerne merkene igjen.

Men spørs om det ikke blir litt tynt igjen med lakk på bilen da..

 

Men siden det mest sannsynlig må opplakkeres, ville jeg ha prøvd det iallefall ;)

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår