Gå til innhold

Tregstartet dieselmotor..

Ranger emnet


Rossa

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på dette forumet, og ser det går en annen diskusjon og tregstarting..

Har en Seat Ibiza -94 1,9 (VW) u/turbo (som i Polo og Golf). Jeg har brukt gjenbruksdiesel i 1,5 år, men nå bruker jeg EN-godkjent biodiesel (skal tåle minus 30, her er det aldri mindre enn minus fem). Har det samme symptomet med fossil diesel.

Motoren går som en klokke når den er startet, men i det siste har den blitt tregere og tregere å starte. Har byttet filter uten at det har blitt bedre, røyklegger en del om morgenen (lysegrått/lyseblått), spesielt når det har regnet om natten (og det hender rett som det er her i Bergen..), ikke nødvendigvis når det er kaldt. Det er ikke luftbobler i rørene. Gløding tar 1 sek i varme og 5 sek når det er fuktig og -5-+5 grader.

Med treg mener jeg 10 sekunder, og gjerne tre forsøk. Har prøvd med gassen i bånn og uten gass. Den starter alltid, men jeg vil gjerne korte ned starttiden, det føles liksom ikke helt bra..

Hva kan jeg gjøre:confused: ?? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjenbruksdiesel" er bare et lokalt begrep for gjenbrukt matolje.. De jeg kjøpte den av er dessverre nedlagt, men dieselen var fin og billig, 6,10- + MVA!

 

Biodieselen jeg bruker nå er basert på Raps fra Norge, Tyskland eller Polen. Ikke fra land som har mangel på hverken mat eller jordbruksareal akkurat.. Men personlig kunne jeg gjerne kjørt på diesel laget av avfall.. Eller laget det selv!

 

Skal sjekke glødingen som dere anbefaler! men bør jeg bytte alle samtidig/forebyggende? Har hørt at de som lyspærer, de kan vare i en time eller i 10 år. Jeg vet ikke, bilen starter jo til slutt uansett, så kanskje det bare er en av fire som er defekt? Jeg har ikke peiling.. Og, eh..; hva stiller jeg inn multimeteret på? Og hva ser jeg etter? (Har ikke mekket bil på 15 år..:uhhmmwhat?: , men har to hender, to øyne og ti fingre med varierende bevegelighet..)

 

Lekkasje på pumpen skal jeg sjekke, naturgummipakninger kan jo smuldre litt, men det blir først etter glødepluggene. Og naturligvis etter jeg har funnet ut hvordan jeg sjekker den!

 

Takk for nyttige tips, glad jeg fant dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke betale for brukt matolje, smil deg inn hos et lokalt gatekjøkken og kjør tilnærmet gratis! PM om du trenger litt starthjelp:-)

 

Koble et voltmeeter mellom skinna for glødepluggene og gods/jord og kontroler at du har spenning der når du gløder. Har du det tar du ut glødepluggene, setter 12V på de og sjekker at de blir rødglødende omtrent med en gang. Eller hiver de og kjøper nye på BIUltema, 69kr/stk.

 

EDIT-du handlet vel hos han engelskmannen som laget biodiesel av frityrolje og ble oppkjøpt av BVenergi?? OK fyr som gjerne gir fra seg kunnskap om biodiesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opllevde noe lignende på min Voyager TD i vinter, hadde skiftet 2 glødeplugger i fjor og testet de to siste. Det føltes som om bilen ble mer og mer tregstartet så jeg trodde det måtte være noe annet. Jeg vet ikke om det er mulig at en gløder fungerer dårlig eller om det er bare av og på som en lyspære som du sier. Jeg syns det er veldig greit å ta ut gløderne og teste dem på batteriet. Det viste seg at den ene gløderen ikke fungerte, og etter å ha skiftet fungerer bilen perfekt igjen.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er de byttet, alle sammen. Litt trangt nedi der og kobberbåndet måtte av likevel, men etter å ha tatt bort tilførselsrørene og skrelt av litt av de fleste knokene så gikk det til slutt. Byttet jammen meg alle slangene i samme slengen også, de var ganske morkne.

 

Nå starter bilen som den aldri har gjort før, jippi!! Takk for alle tips!!

 

sender deg en PM ang himkok Juba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er de byttet, alle sammen. Litt trangt nedi der og kobberbåndet måtte av likevel, men etter å ha tatt bort tilførselsrørene og skrelt av litt av de fleste knokene så gikk det til slutt. Byttet jammen meg alle slangene i samme slengen også, de var ganske morkne.

 

Nå starter bilen som den aldri har gjort før, jippi!! Takk for alle tips!!

 

sender deg en PM ang himkok Juba!

 

Veldig bra at vi som bruker slike forum husker på å legge inn hvordan det gikk med problemet når vi har løst det! Det er mange tråder som starter med et spørsmål og hvor folk kommer med mange innspill men som slutter der, og det er av liten verdi for oss som søker etter hjelp senere.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår