Gå til innhold

Hjul på Mx5

Ranger emnet


AudiThomas

Anbefalte innlegg

  • 5 months later...

Spørs veldig hvilken Mx-5 du skal ha det på.

På en NA er 15" det som definitivt ser best ut og gir best kjøreegenskaper.

 

På en NB ser det utrolig pent ut med 17" (og med _lette_ 17" får man også bra kjøreegenskaper).

 

på NC er det null pes med både 18" og 19" gjerne 8.5" brede felger.

 

Bare husk at rulleomkrets og innpress og total vekt pr.hjul (felg + dekk), er utrolig viktig for hvordan Mx-5 er å kjøre.

 

Hive på 18" som kanskje veier 9-12kg pr.felg, pluss dekk, så vil myye av gleden ved Mx5 bli borte.

 

Mine 17" veier 6.4kg pr.stk + dekk, noe som er mindre en originale 16" som sto på den fra Mazda. (2001 NBFL Sport)

 

boltsirkel er forøvrig 4x100 på NA og NB

Innpress er 40 eller 45 avhengig av årsmodell.

Mange går gjerne ned på 35 i innpress, og en del gærninger ned mot ET0 (da med bredding/valsing/strekking/nye hjulbuer).

 

-J

Endret av Jannis_J

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • 4 months later...

På både NA og NB synes jeg 18" blir altfor stort, det ser mer latterlig ut enn bra... 17" på NB går greit, mens NA sannsynligvis ikke bør ha mer enn 16". Smak og behag riktignok. Men jeg er veldig enig med Jannis angående felgvekt. Sparer du 5 kg per felg har du faktisk spart 20 kg totalt, som i tillegg er uavfjæret vekt. Du skal røske ut ganske mye interiør og "ekstrautstyr" før du oppnår samme effekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På både NA og NB synes jeg 18" blir altfor stort, det ser mer latterlig ut enn bra... 17" på NB går greit, mens NA sannsynligvis ikke bør ha mer enn 16". Smak og behag riktignok. Men jeg er veldig enig med Jannis angående felgvekt. Sparer du 5 kg per felg har du faktisk spart 20 kg totalt, som i tillegg er uavfjæret vekt. Du skal røske ut ganske mye interiør og "ekstrautstyr" før du oppnår samme effekt. :)

 

 

 

NB eller NBFL som jeg har er 18" null stress. Fikk faktisk bort shimmer og mindre sporing med 18"'ere.

20kg alt i alt er liten forskjell. 980 eller 1000(som er vekta på min etter vektredusering) merker jeg ingenting til, men skal man bry seg så er jo mag.felg best.

 

Sats heller på nice utseende og turbo/komp.'

 

Vektreduser bilen enda mer. Karbon er en fin ting ;)

_____________________________________________

BMW 316/318 1992 (vraka)

MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt)

Volvo V50 1,6D 2006

Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB eller NBFL som jeg har er 18" null stress. Fikk faktisk bort shimmer og mindre sporing med 18"'ere.

20kg alt i alt er liten forskjell. 980 eller 1000(som er vekta på min etter vektredusering) merker jeg ingenting til, men skal man bry seg så er jo mag.felg best.

 

Sats heller på nice utseende og turbo/komp.'

 

Vektreduser bilen enda mer. Karbon er en fin ting ;)

 

Du har ikke hatt Mx5 før antar jeg?

 

Mx-5 er en av bilene hvor man virkelig merker ekstra hjulvekt...

Uavfjæret vekt er noe herk på bilene våre...

 

-n

:: Frisørbilentusiast ::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke hatt Mx5 før antar jeg?

 

Mx-5 er en av bilene hvor man virkelig merker ekstra hjulvekt...

Uavfjæret vekt er noe herk på bilene våre...

 

-n

 

 

Ganske korrekt. Hatt tung bil(BMW)

 

Men liker godt å vekt redusere, men veie opp for dette med korrekt understell, senking, spoiler som faktisk GJØR noe med veigrepet.

Dette gjelder jo alle biltyper, tar man bort noe vekt bør man veie opp for dette med å bedre veigrepet.

_____________________________________________

BMW 316/318 1992 (vraka)

MX-5 Hero Nardi 2003 Turbo (solgt)

Volvo V50 1,6D 2006

Ford Fiesta 1,3 1995 (Vinterbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sa at 18" er for stort på NB mente jeg rent estetisk. Smaken er selvsagt vidt forskjellig, men personlig synes jeg den blir seende ut som en feilproposjonert lekebil.

 

Avfjæret og uavfjæret vekt er forresten ikke sammenliknbart. Det som oftest går igjen er vel at -1 kg uavfjæret vekt tilsvarer omtrent -4 kg avfjæret vekt? Sparer man 20 kg på hjulvekt blir det med andre ord som å kjøre uten passasjer, og det pleier man å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår