Gå til innhold

tap av verdi etter reparasjon?

Ranger emnet


zzxfelix

Anbefalte innlegg

Du vil nok tape på et evt salg. Det er aldrig positivt at bilen har vært i kollisjon.

 

Hvor ser man i ettertid at en bil har vært rettet opp? (Vel og merke hvis den ikke ble kondemnert...)

 

Hvis verkstedet gjør en ordentlig jobb ser i alle fall ikke jeg forskjell. Om bilen blir sterkere eller svakere vet jeg ikke, men hvis det har noe som helst å si vil jeg tro det er ytterst lite. Skal forøvrig ha bra uflaks for å bli truffet på nøyaktig samme måte en gang til.

 

I tillegg vil jeg bare si at det er sjelden at f.eks. en 5 år gammel bil aldri har vært innblandet i noe...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fifth gear på discovery kjørte en test på en "nyere" ford focus som hadde vært skadet i fronten. Den holdt ikke mål etterpå for å si det sånn.

Sveisene på bærende konstruksjon ved traversen var godt synlige og enkelte plasser var det brukt filler i stedet for metall. Noe som igjen sørger for at absorberingsevnen er sterkt redusert ved evt. ny kollisjon.

Se på denne, så vet du hva du ser etter: YouTube - Fifth Gear: 2 Ford Focus head-on collusion

2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nesten være opp til markedet å avgjøre.. Sier seg nesten selv at hvis valget står mellom to biler der den ene har vært skadet tar man den andre bilen.. Selve "utregningen" av tap vil være veldig vanskelig om ikke umulig å regne ut matematisk.

Spesielt med tanke på at det ikke er sagt noe om hvor den er påkjørt, hva sags bil det er og hvor store skadene er..

Du kan muligens ringe NAF og høre med de.

2008 Isuzu D-Max - Lille lastebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nesten være opp til markedet å avgjøre.. Sier seg nesten selv at hvis valget står mellom to biler der den ene har vært skadet tar man den andre bilen..

 

Selvfølgelig, men som sagt, hvis verkstedet gjør en ordentlig jobb - noe de tydeligvis ikke hadde gjort i den fifth gear-testen - skal det godt gjøres å se forskjell.

 

Eneste rådet jeg vil gi er å passe på at det ikke synes at bilen har vært skadet når du får den tilbake fra verksted.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en ford puma, ble påkjørt bakfra. Så ny bakluke og vindu blir satt inn.

Hele bilen er utvidet bak.. så bakskjermene er skjøvet utover, passasjerdøren går heller ikke helt igjen. Så hele karosseriet har blitt utvidet. Og man ser i bagasjerommet at alt har blitt trykket innover.. Så den sto i jiggen sist jeg så den. Blir nok endel arbeid for å få den bra igjen.

 

Det sykeste er vel at forrige eier stoppet meg her om dagen, hun hadde kjent igjen reg.nr. Hun fortalte at bilen var krasjet da hun eide den, men det hadde ikke jeg fått opplyst da jeg kjøpte den enda jeg spurte. Og det var fra en merkeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en ford puma, ble påkjørt bakfra. Så ny bakluke og vindu blir satt inn.

Hele bilen er utvidet bak.. så bakskjermene er skjøvet utover, passasjerdøren går heller ikke helt igjen. Så hele karosseriet har blitt utvidet. Og man ser i bagasjerommet at alt har blitt trykket innover.. Så den sto i jiggen sist jeg så den. Blir nok endel arbeid for å få den bra igjen.

 

Det sykeste er vel at forrige eier stoppet meg her om dagen, hun hadde kjent igjen reg.nr. Hun fortalte at bilen var krasjet da hun eide den, men det hadde ikke jeg fått opplyst da jeg kjøpte den enda jeg spurte. Og det var fra en merkeforhandler.

 

Som sagt :)

Hvis jobben blir utført slik at det ikke synes at bilen har vært skadet blir det ikke snakk om noe verditap på bilen, i og med at ingen ser det. Så lenge bilen ikke tidligere er kondemnert har man ikke plikt til å opplyse om tidligere skader ved salg.

 

Biler som har vært kondemnert (altså i grove trekk skadet så mye at reparasjonen koster mer enn en "ny" tilsvarende bil) blir ofte kjøpt av bilopprettere o.l. fordi de slipper å betale for timene som blir brukt på å fikse skaden (de gjør jobben selv), noe som ofte utgjør en svært stor del av regningen "vanlige folk" hadde måttet betale.

Derfor ruller det en del biler rundt omkring som tidligere har vært vraket, og der er man pliktig til å opplyse om dette ved salg (selv om det har vært episoder der enkelte ikke har gjort det likevel).

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
skal jeg da kreve en sum for et framtidig tap? hvordan beregnes dette i såfall?

 

I Gjensidiges papirer står det enkelt og greit at verditap som følge av kolisjon/skade ikke blir dekket.

 

Har ikke papirerne tilgjengelig, så jeg kan ikke referere til noe mer nøyaktig..

 

Tipper det samme går igjen hos de fleste forsikringselskap.

 

 

(Ja; jeg vet tråden er gammel; men det er alltid flere som lurer..)

*blah*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår