Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
danielm

moped eller lett mc?

Rate this topic

Recommended Posts

det har seg slik at det er ikke lenge før jeg fyller 16 år og da skal jeg velge om jeg skal ha lett mc eller moped.

 

til nå skal jeg ta traktor lappen, men siden man ikke får moped lappen igjenom traktor, derfor tenker jeg på fordeler med lett mc og ulemper.

 

hvis noen har tatt lett mc når de var 16 år og vil si litt om fordeler og ulemper, eks. det er lov å sitte 2 på lett mc.

 

tenker også litt på priser på lett mc lappen i forhold til moped?

 

det hadde vert veldig greit om noen svarer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta lett lappen... så slepper du å kjøre ulovlig ( fleste tar ut plomba i de også men ingen blir tatt for det)

 

du gidder ikke kjøre rundt i 45 og da trimmer du moppa så kan du bli tatt å få 4200 i bot..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må du nesten avgjøre selv. Hadde jeg vært 16 år en gang til hadde jeg garantert tatt lett mc. Jeg har hatt mange mopeder, og har gått sykt mye penger til det..Greit nok om du er fornøyd med en scooter eller noe til sentrumskjøring, men ellers ville jeg garantert tatt lett mc, hvis du har råd til det.

 

Trimmer du mopeden og blir tatt noen ganger, så lønner det seg kanskje å ta den og:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tok lettlappen når jeg var 16. Jeg hadde riktig nok kjørt en del sykkel fra før så jeg fikk lettlappen for bare en brøkdel mer enn kamerater måtte betale for mopedlappen så prisen i det tilfelle var ingen vesentlig faktor.

 

Jeg sjekket opp prisene og de er akkurat de samme som når jeg tok lappen for de åra siden på den kjøreskolen jeg brukte.

Hva angår fordeler og ulemper sånn ellers..?

 

Jo, gjennom den opplæringen du får, både praktisk og teoretisk, vil jeg påstå du får; en helt annen respekt og oppfattning av trafikken, du får bedre holdninger til medtrafikanter og bedre forståelse av hvordan ting og tang reagerer på din atferd der og da. Dette avhenger selvfølgelig av om du egentlig er i stand til eller moden nok til å EGENTLIG ta til deg det kjørelærer og boken "veien til førerkortet" forteller deg. Dette høres kanskje teit ut, men det er viktig å tenke over og være bevist i valgene du tar og ha en tanke og en etikk du bestemmer deg for og følger.

 

Av min oppfattelse er det de viktigste fordelene, men det jeg regner med at du er ute etter er de praktiske fordelene og ulempene med å ha lett mc framfor moped sertifikatet og noen av dem kommer her: Du har utrolig mye mer frihet. Du følger stort sett trafikken på "vanlige veier" og du kan legge bak deg større avstander på kortere tid med større sikkerhets margin. Du får glede av å kjøre og vil oppleve at det å kjøre 2 hjuling faktisk er veldig mye mer enn en rusten og rammeskjeiv furia med 10 tidligere eiere, slitt kjede og et effektanlegg som ikke gjør stort annen nytte enn å tiltrekke seg avskilting og 4200 i bot.

Du kler deg antageligvis mye mer fornuftig da dette er mer akseptert på en lett mc.

 

Du vil i det hele tatt få en fin tid med mye frisk vind i fjeset og den første virkelige frihetsfølelsen. Alt dette uten å hyppig måtte snu hue å bakover for å dobbeltsjekke at du ikke har polti hakk i hel. For er det noe som kjennetegner en ekte mopedist så er det at han/hun ser mer bakover enn framover.

 

Alt dette er jo min subjektive oppfatning, og det er veldig vanskelig å si om noe er bedre enn det andre. Man har utrolig mye forskjellige behov, forhold til etikk og moral og ikke minst interesser av å bruke penger på forskjellige ting. Dette spessielt når man er sånn 16-17 :P Uansett skjønner du sikkert hvor jeg vil når jeg skriver alt dette.

 

Uansett; Ta det pent og lykke til :)

 

Hvis jeg kan komme med et lite tips sånn helt på slutten så er det at hvis du skulle bestemme deg for å velge lett mc, så burde anskaffe deg en av de sprekeste modellene på markedet. Det kommer du ikke til å angre på etterhvert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ta lett lappen, kjøpe aprillia rs125 og ta ut plomban, blir vel 36hk i den da. eller kjøp en husqverna, husker ikke hva mer den heter, og er vel den raskeste lettsykkelen org. eller kjøp deg en ktm. en av de ville jeg kjøpt i allefall, rs'n får du vel til rundt 30k i grei stand, ktm og husqvernan ligger en del høyere i pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

takker for raske svar, blir nok til lett lappen, men må diskutere videre med mamma og pappa.

 

men er det noen som vet de nye prisene på lett lappen og moped lappen, snakket med en lærer på skolen, han mente det skilte ca 10 000.

 

men fordelen var at du ikke trengte å ta alt på bil lappen, så du sparte igjen 10 - 15 000 med å ta lett lappen. er dette sant?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angrer ikke et sekund på at jeg tok A1. :)

 

- Du kan faktisk kjøre lovlig og komme frem før høsten

- Du kan ha lovlig passasjer

- Billigere å kjøre opp til A senere

- Bedre og mer solid kjøreopplæring

Share this post


Link to post
Share on other sites
takker for raske svar, blir nok til lett lappen, men må diskutere videre med mamma og pappa.

 

men er det noen som vet de nye prisene på lett lappen og moped lappen, snakket med en lærer på skolen, han mente det skilte ca 10 000.

 

men fordelen var at du ikke trengte å ta alt på bil lappen, så du sparte igjen 10 - 15 000 med å ta lett lappen. er dette sant?

 

Dette avhenger selvfølgelig av hvor du bor, hvor mye du har kjørt fra førav og om du er interessert i gå gjøre det så billig som mulig (Da tenker jeg selvfølgelig på at du leser mye i boken og øvelselskjører mye ved siden av som privatist). Men du må ta akkurat like mye som alle andre når du skal ta billappen så der sparer du ingenting. At moped og lettlappen skiller 10.000 er galskap. Jeg tok lettlappen for litt over 9.000 i 2006. Tror ikke det er skjedd noen lovendringer siden den gangen.

 

Legger igjen url'n til kjøreskolen jeg brukte så du kan sammenlikne takster: Arendal trafikkskole

Share this post


Link to post
Share on other sites

på lillehammer koster mopedlappen ca 5k, og lettlappen 11-12k, men litt lenger oppi dalen, nærmere sagt otta, koster lettlappen 7k, så er veldig forskjell på stedene:p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spørr på Mopedportalen.no der får du sikkert mange fornuftige svar. Greit dette er stripa, hvor man kan snakke om alt. Men det er et BILFORUM,herregud.

 

jeg syntes det har komme mange gode svar her 8 av 9 gode svar.

 

kan være mange her på bilforumet som har vell så god peiling på lett lappen som andre på mopedportalen.no

 

men hvis det var fullstendig galt for deg at jeg lagde en tråd her, så må jeg bare beklage

 

men takker for svar til dere andre

Share this post


Link to post
Share on other sites
takker for raske svar, blir nok til lett lappen, men må diskutere videre med mamma og pappa.

 

men er det noen som vet de nye prisene på lett lappen og moped lappen, snakket med en lærer på skolen, han mente det skilte ca 10 000.

 

men fordelen var at du ikke trengte å ta alt på bil lappen, så du sparte igjen 10 - 15 000 med å ta lett lappen. er dette sant?

 

hva sparer du 10-15 tusen kroner på? eneste du slipper er og ta mørkekjøring og førstehjelpskurs når du skal ta billappen, du slipper ikke betale for det, du tar det rett og slett bare før, husker ikke helt åssen det er med trafikalt grunnkurs nå, gikk innenfor en sånn overgangsregel jeg når jeg tok lettlappen...

 

men anbefaler lettlappen fremfor moped... mye morsommere og du kan faktisk dra på tur, og ha med deg snuppa bakpå ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det eneste som er felles mellom klasse B og A1, er trafikalt grunnkurs, som man må ha for å overhodet kunne øvelseskjøre med noe som helst. Mens klasse A og A1 har samme teori. Det skal nå sies at jeg slettes ikke er sikker på om man er nødt til å ta teoriprøven på nytt hvis man venter for lenge med å kjøre opp til A fra A1, men det håper jeg ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

om har ca. 10K(cirka..som sagt, kommer ann på hvor du tar lappen) ekstra til lappen, 10-20(30?)K ekstra til sykkel og endel mer penger til forsikring så går du for lett :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.