Gå til innhold

Det å miste førerkortet pga. skrensing

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

P-plasser ække no kult uansett.

Ikke utfordring i det heletatt.

Jeg leker meg etter veien i stede...vanskeligere å få tak i meg da.

 

Å samles i stor stil og ruse motorer og spelle mussikk på en åpen P-plass er det samme som å be om bråk

Alle VEIT at all form sladding...eller det populære navnet som bensintørste 14isskåte 18åringer så fint uttaler det..DRIFTING(!!!) er og blir ulovlig.

Man mister kortet hvis man blir tatt.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fra politi.no:

 

Kan eg trene glattkøyring på ein P-plass?

Ein skal vere svært varsam med å seie at slik køyring er i orden, sjølv om det er for å trene seg. Men viss det skjer under absolutt kontrollerte forhold, der det ikkje blir skapt nokon fare verken for deg sjølv eller andre, og heller ikkje uroar omgjevnadane eller annan ferdsel på nokon måte, er det vanlegvis akseptert. Men det vil som nemnt bli stilt svært strenge krav til den aktsemda som du må utvise. Det kan i det høvet visast til vegtrafikklova § 3, som er grunnregelen for korleis du skal oppføre deg i trafikken. Den lyder slik: § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og vere aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Du bør heller ta kontakt med t.d. NAF for å undersøkje om dei har ei glattkøyringsbane i nærleiken som du kan trene på. Dersom du "sladdar" rundt på ein parkeringsplass som ikkje ligg usjenert til, kan du nok oppleve at nokon ringjer politiet for noko dei oppfattar som villmannskøyring.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dette her.. Når du leker på en bortgjemt parkeringsplass og purken kommer, hvorfor tror du de kommer? Fordi den ikke er så bortgjemt som du tror og naboer har ringt og klaget! Dem som blir tatt for slædding er dem som ofte ikke klarer å kontrollere seg.. Jeg dumper alltid clutchen hvis mulig hvis jeg kjører gjennom et boligfelt eller gårdstun på vei til eller fra slædding på samme vei. Folk liker ikke at du slædder gjennom tunet deres, ei heller bråk etter sengetid. Vis litt respekt og aktsomhet i trafikken.

 

Varier hvor du kjører, ikke bruk de samme veiene hver kveld/natt. Kjører det tre-fire biler hver eneste jævla kveld forbi innkjørselen din i full slædd skjønner du nok hvorfor enkelte ringer purken. Plutselig en dag står de der og da er det over. Vær helt sikker på at parkeringsplassen du herjer på er avskjerma (Tryvann er f.eks ikke det, etter det naboer her inne har forklart). Bevege seg fra sted til sted er greit.

 

Purken har en jobb å gjøre, de skal gjøre landet trygt for allmennheten, senest i dag kom jeg over en stasjonsvogn-Merce som sto godt planta i en grøft, bare flaks at sjåføren ikke hadde truffet et tre med fronten som hadde truffet bakfangeren.. Selv om du tror du er udødelig er det ikke alltid sånn det er, en dag smeller det og da får purken enda en ulykke til grunn for det de gjør.

 

Prøv å sett deg inn i purkens situasjon. Hva ville du selv følt om disse situasjonene? Litt sidelengs ved tung nysnø? Ungdommer som prøver seg ut på en P-plass EN kveld? Oppringninger om herjing på den samme P-plassen hver eneste kveld? Utforkjøring med en ungdomsbil godt planta i et tre langs en smal skogsvei? Slædding ved barneskoler i 2-tiden på formiddagen? Det er mange grader ved lovbruddet §3, selv om purken i teorien kan bruke den paragrafen for å ta deg (noe noen av dem gjør) handler det om skjønn. Tror ikke du syns det hadde vært så kult om søstra di skulle lufte bikkja si og ble overkjørt en kveld av en slæddende jævel, eller hva?

 

Kan også legge til dette med respekt og allmenn høflighet. Jeg er ikke noe fan av purken jeg heller, men pleier å takke dem for å gjøre jobben sin hvis jeg blir stoppa for mistenkelig bil for eksempel, kverulerer lite, er ydmyk og gir dem maktfølelsen. Eller som en gang jeg faktisk ble stoppa for slædding i en rundkjøring, slapp unna med en advarsel noe jeg egentlig ikke skulle gjort. Prøv også å forstå hvorfor §3 og trafikkreglene eksisterer, og innrett deg etter dem. Er ikke mors beste barn selv, men tar iallfall mine forholdsregler. Hadde alle gjort det tror jeg purken hadde hatt mindre trøbbel med oss og kunne prioritert litt i utgangspunktet viktigere ting.

 

Og ja seff, selv om man kan alt dette i teorien hender det selvsagt at man blir revet med av adrenalin og generelt kick, sier ikke at jeg alltid til enhver tid tenker konsekvens. Men prøv å ha det i bakhodet iallfall :)

 

Jeg ble født inn i dette indirekte demokratiet ufrivillig og har aldri vert med å lage reglene, hvorfor skal jeg da følge dem?

 

Fuck the police, but who's stopping you from killing me? Regler kan være kjekke å ha av og til..

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, som er relatert til denne saken.

 

Er det faktisk ulovlig å leke seg (burne, sladde/skrense) på en tom parkeringsplass? Dvs etter stengetid eller på søndager?

 

Er det tørr asfalt, og man legger igjen feite svarte spor på bakken er det en ting, men på snø/is?

 

Som mange andre RWD førere synes jeg at reglene rundt dette kunne vært litt slakkere. Føler at vi er litt for overprotected. :(

 

Tanken bak denne loven er vel å skremme dere før dere blir lei av en flat parkeringsplass og begynner å føle dere "pr0" nok til å begynne å slædde på veiene. Det er det som virkelig er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår