Gå til innhold

Det å miste førerkortet pga. skrensing

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Jeg dreit med ut første gangen med en snu sladd ente med 4000 i bot og førerkorte inndrat på stede i 3 månder.

 

andre gangen fikk jeg samma straffa men 5000 i bot men ikke pga slading men pga kræsja tok et skilt.

 

gikk det nå ei uke og 2 timmer så sat jeg faen der igjen.

og nå vet blir jeg tatt for og sladde igjen men jeg har ikke sladda men snude inne på området der en kompis sladda i samma øyeblikket men han så purken og stakk og deretter dro av veien. jeg gjorde det ikke har. godtatt på stede men reiste etter helga ned og ikke godtok a like vel og tatt kontakt med advokat pga jeg tenkte meg om og hade 2 stykk med meg som sa du gjorde jo ikke noe:/

 

vil nå si max uflaks

 

dena gangen er jeg u skyldig hva skal en gjøre?

 

red jeg blir lappløs for og si det slik lenge til

 

mvh stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn for å oppdatere tråden litt ang. min(e) sak(er):

 

3mnd gikk fort, og det eneste jeg lærte av situasjonen var å finlese gjeldende lover og instrukser. Sladding skjer støtt og stadig.

 

Slik som i sommer f.eks. Da sladdet jeg rundt på en parkeringsplass og ble oppdaget av politiet. De tok midlertidig beslag i førerkortet. Denne gangen ble jeg faktisk kalt inn til avhør, og møtte da opp med permen full av utrdag fra lovtekster og instrukser, samt andre domsavgjørelser og spørsmål til disse sammenlignet med min sak. Lensmannen klarte ikke å svare noe av det jeg snakket om, men gjentok bare det generelle som han hadde sagt flere ganger før (og som jeg ikke engang lurte på).

 

Resultatet ble 5k i bot, men ikke førerkortbeslag. Hvorfor denne saken ikke førte til beslag, når den forrige gjorde det, fikk jeg aldri vite.

 

Moral:

Å sladde på en tom veistrekning er farligere enn å sladde på en parkeringsplass der det befinner seg folk... Hvis man tenker på førerkortet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for all del, ikke lær bilen din å kjenne.

Å få sleng på bilen kan skje den beste på vinteren, derfor er det viktig at man skal kunne lære bilen sin å kjenne da noe slikt skjer.

Det nytter ikke å ha vært på glattkjøring da man tok lappen da alle biler oppfører seg forskjellig og at de kjøreforholdene ikke kan sammenlignes med snø.

Skjønner ikke hvorfor uskyldig sladding på en tom parkeringsplass eller lignende kan skade så fryktelig mye da det kan redde liv i fremtiden.

 

Men, her i landet tenker man jo ikke lenger en sin egen nese, du er jo mer kriminell om du får sladd på parkeringsplass en om du voldtar noen eller selger narkotika til ungdomskole elever.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for all del, ikke lær bilen din å kjenne.

Å få sleng på bilen kan skje den beste på vinteren, derfor er det viktig at man skal kunne lære bilen sin å kjenne da noe slikt skjer.

Det nytter ikke å ha vært på glattkjøring da man tok lappen da alle biler oppfører seg forskjellig og at de kjøreforholdene ikke kan sammenlignes med snø.

Skjønner ikke hvorfor uskyldig sladding på en tom parkeringsplass eller lignende kan skade så fryktelig mye da det kan redde liv i fremtiden.

 

Tror ikke du lærer stort av å sladde rundt på en åpen parkeringsplass. Dessuten har jeg inntrykk av at de gutta som 'kan' kjøre bil, oftest drar av veien eller kræsjer.

 

Men, her i landet tenker man jo ikke lenger en sin egen nese, du er jo mer kriminell om du får sladd på parkeringsplass en om du voldtar noen eller selger narkotika til ungdomskole elever.

 

Helt enig i dette!

 

Svar i rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor godtar folk lappbeslag? Strafferabatt er noe dere tror dere får hahahah ja jøss! blir 3 måneder uansett! Hvis politiet har en DÅRLIG sak så godtar dere å legger korta på bordet?????

 

Er det noe smart da?

 

 

Nekt alltid! Man er USKYLDIG TIL DET MOTSATTE ER BEVIST!!!!!!!!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på, som er relatert til denne saken.

 

Er det faktisk ulovlig å leke seg (burne, sladde/skrense) på en tom parkeringsplass? Dvs etter stengetid eller på søndager?

 

Er det tørr asfalt, og man legger igjen feite svarte spor på bakken er det en ting, men på snø/is?

 

Som mange andre RWD førere synes jeg at reglene rundt dette kunne vært litt slakkere. Føler at vi er litt for overprotected. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Norge, så.. Enkelte regler er idiotiske. Men hva med å ikke leke seg så masse på et sted, og heller litt på mange parkeringsplasser?

 

De reglene du syntes er idiotiske, syntes andre er fine.

Poenget er at du ikke skal heve deg over regelverket, da det ikke er sikkert du gjør noe smart ved å bryte enkelte regler.

Når du får lappen, så har du vist at du følger regler og kan kjøre bil. Slutter du å følge reglene, kan du levere det fra deg igjen.

:rules:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev i dag. 3mnd uten førerkort og 4000 i forelegg.

 

Det morsomme er jo uansett grunnlaget:

 

 

 

Så husk å hold bakenden innenfor rett kjørebane gutter :P

 

Noen som vet hvorfor jeg ikke skal avhøres, slik chrizz_g skal?

 

hmm, det som vart nevnt i sitatet der, som det sto på brevet ditt, og var grunnlaget syns jeg er noe snodig.

 

da det ikke er ulovelig å kjøre i motsatt kjørefelt, viss man f.eks kjører forbi noen, så lenge det ikke er helrukken linje.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Norge, så.. Enkelte regler er idiotiske. Men hva med å ikke leke seg så masse på et sted, og heller litt på mange parkeringsplasser?

 

Reglene er der for å forhindre ulykker. ihvertfall prøve å gjøre det.

 

Selv om du jevner hele oslo med jorden, legger asfalt og driver å sladder tilnærmet nær midtpunktet på denne "parkeringsplassen" så kan det utroligste skje.

 

Jeg sier ikke noe på at DU er den som ikke klarer å spinne piruett og ender (utrolig nok) i grøfta. Men hva med vennen din som har sneket seg oppå deg og skal skremme deg. Kanskje ikke han vet vet at 1.5tonn er vondt å møte på uansett fart?

 

Men så kommer det et nytt kjøreområde nå vinterstid. Hvertfall her oppå fjellet. Nemlig fjorden/vannet rundt deg!

 

På tisleidalen har politiet ofte brøytet løype på et vann jeg ikke husker navnet på i farten. Dette gjør DEM for å ha en litt tryggere plass å lære å kjøre på.

 

Hva om ungdommen kanskje tar seg bryet med å løfte telefonrøret, snakke med politiet/den instansen som skulle ha med dette å gjøre, spørre om løyve til å brøyte en bane på et islagt vann (Med forhåndsregler i en fornuftig grad såklart.) og kjøre idiot der?

 

Da har du BÅDE svinger og en litt mer fornuftig plass å leke enn sideveien du pleier å herje vinterstid!

 

I fjor lånte jeg og et par gode venn av meg isbana til politiet etter tilatelse fra det lokale kammeret. Og plutselig dukket det opp ca 10 biler i fra Oslo og omkrets som skulle kjøre der.

 

Vi ble bare jaget bort i fra banen i 15 min PGA noen øvelser dem skulle ha og ville ikke ha oss i "veien" der og da. Og etterpå fikk vi faktisk være med på å kjøre sammen med de! samt prøve et par av øvelsene.

Uhorvelig gøyal opplevelse samt at vi fikk litt mer opplæring den dagen!

 

Det er utrolig hvor hyggelig mang en politimann egentlig er bare man viser LITT respekt både ovenfor dem og lovverket.:thumb

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at om en erkjenner det man har gjort, legger alle kortene på bordet og oppfører seg høflig og angrende, kan dette gi stor utslag på straffen.

Da jeg var fersk med førerkortet, kom jeg alt for fort inn i et kryss, fikk en liten sleng og braste rett i fronten på en møtende bil.

Jeg hadde så utrolig dårlig samvittighet med tanke på den møtende bilen, og det tror jeg de på politikontoret også merket på meg.

I avhøret var onkel blå svært hard og pågående i starten, men etter jeg la alle kortene på bordet (ble vel kanskje pyntet litt på forklaringen, men var nå fortsatt ærlig), ble han veldig hyggelig.

I rapporten skrev han at jeg godtok bot, var aldri snakk om indragelse av førerkortet. Vi tok hverandre i hånden og han ønsket meg lykke til med lærlingtida mi.

Etter noen uker kom en bot i posten på 4200 kr for brudd på §3.

 

Ikke lenge etterpå var det en god del kollisjoner og fartsovertredelser i området, og alle disse mistet lappen. Kan vel også si at jeg kanskje var heldig som var "først ute" :)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De reglene du syntes er idiotiske, syntes andre er fine.

Poenget er at du ikke skal heve deg over regelverket, da det ikke er sikkert du gjør noe smart ved å bryte enkelte regler.

Når du får lappen, så har du vist at du følger regler og kan kjøre bil. Slutter du å følge reglene, kan du levere det fra deg igjen.

:rules:

Jeg ble født inn i dette indirekte demokratiet ufrivillig og har aldri vert med å lage reglene, hvorfor skal jeg da følge dem?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår